Jak optymalizować strony wyprzedanych produktów w sklepie online, aby nie tracić Klientów?

Normalnym zjawiskiem we wszystkich sklepach internetowych jest rotacja produktów. Mogą zdarzyć się braki magazynowe, albo towar jest już przestarzały i producent zastępuje go innym. Bardzo ważne jest w takiej sytuacji, aby jak najszybciej zająć się podstroną takiego produktu, aby nie zaprzepaszczać wysiłku wkładanego w pozycjonowanie strony sklepu. W jaki sposób zoptymalizować stronę pod tym kątem? Poniżej prezentujemy kilka wskazówek z punktu widzenia SEO, które z pewnością pomogą w tym zadaniu.

Informacja o aktualnym braku towaru

Jeżeli konkretny towar jest jedynie chwilowo niedostępny, ważne jest zachowanie takiej podstrony, aby była widoczna dla robotów Google w indeksach. Taka sytuacja może pojawić się z winy dystrybutora lub producenta, kiedy towaru nie m na magazynie albo wynikać z tego, że produkt jest sezonowy.

Kartę z produktem, którego brakuje można usunąć z linkowania oraz z menu na stronie głównej sklepu. Ważne jest, aby klient nie mógł na nią trafić przeglądając witrynę sklepową. Warto też poinformować o braku towaru osoby, które znajdą się w karcie produktu z wyników wyszukiwania.

Najlepiej postarać się o boxy i przyciski call to action i za ich pomocą poinformować o:

  • braku poszukiwanego towaru w magazynach sklepu,
  • planowanej dacie dostawy towaru,
  • podobnych produktach,
  • możliwości otrzymania wiadomości e-mail, kiedy towar na nowo zagości w sklepie.

Jest to bardzo korzystne z punktu widzenia SEO, ponieważ strona sklepu jest stale widoczna w wynikach wyszukiwania Google. W ten sposób pozyskiwany jest naturalny ruch z wyszukiwarki i każdy odwiedzający sklep online klient ma możliwość zainteresowania się innymi produktami.

Poza tym, kiedy tylko towar jest ponownie dostępny w sklepie nie jest konieczna żadna optymalizacja strony, ponieważ jest ona wypozycjonowana. Bardzo przydatne w takiej sytuacji są różnego rodzaju wtyczki. W przypadku sklepu, który został postawiony na WordPress, poleca się plugin YITH WooCommerce Badge Management, który pozwala oznaczać towar jako wyprzedany i umieścić go na samym dole listy dostępnych produktów. W takiej sytuacji karta danego produktu pozostaje w strukturze sklepu, ale klientowi znacznie trudniej jest na nią trafić.

Produkt na stałe znika ze sklepu

W przypadku, kiedy dany towar na stałe znika z oferty sklepu internetowego, warto postawić na jedno z poniższych rozwiązań:

  • usunąć kartę produktu i stworzyć przekierowanie 301,
  • skonwertować stronę błędu 404,
  • wykorzystać adres URL dla nowego produktu,
  • pozostawić kartę i za jej pomocą odsyłać użytkowników do innych produktów dostępnych w asortymencie sklepu.

Wdrożenie przekierowania 301 pozwala na to, aby klient znalazł się automatycznie na innej podstronie sklepu lub w karcie innego produktu. Jest to również korzystne z punktu widzenia SEO, ponieważ roboty Google także zostają przekierowane w sposób automatyczny.

Na jaki towar można przekierować klienta w takiej sytuacji?

  • Aby wygenerować konwersję, najlepiej jest wybrać produkt bardzo podobny. Może być to nowszy model tego samego urządzenia lub jego udany substytut.
  • Można przekierować klienta do kategorii produktu, którego poszukiwał. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że przeglądając listę dostępnych produktów których z nich wpadnie mu w oko.
  • Można też przekierować klienta sklepu do strony głównej, jednak z punktu widzenia SEO będzie to najmniej korzystne rozwiązanie. Poleca się raczej wybór konkretnych produktów lub kategorii.

Adres URL strony produktu można również wykorzystać dla kolejnego. Jeżeli w adresie nie znalazł się numer ID ani nazwa modelu danego produktu, wówczas można go z powodzeniem wykorzystać dla nowego asortymentu, wprowadzanego w zamian. Konieczna jest oczywiście zmiana opisu i wszystkich istotnych cech produktu, jednak można w ten sposób wykorzystać pozytywne efekty pozycjonowania strony.

Niekiedy sklep online decyduje się na pozostawienie karty produktu w strukturze swojej strony. Najczęściej dzieje się tak, kiedy na stronie można znaleźć instrukcję, specyfikację techniczną, czy ciekawe z punktu widzenia użytkownika informacje. W takiej sytuacji konieczna jest jednak zasygnalizowanie klientowi, że produkt jest niedostępny. Informacja powinna być widoczna.

Wszystkie produkty, które znikają już na stałe z asortymentu sklepu można umieścić też w jednej kategorii, na przykład „wyprzedane”. Dzięki takiemu rozwiązaniu, optymalizacja strony sklepu jest łatwiejsza:

  • linki, które prowadzą do takiego asortymentu nadal wpływają na pozycjonowanie całego sklepu,
  • unikalne i oryginalne opisy produktowe sklepu pozwalają na znalezienie strony sklepu w wyszukiwarce po tak zwanej frazie długiego ogona,
  • klient ma też możliwość znalezienia archiwalnej listy produktów i wyszukania w niej istotnych informacji.

Pozycjonowanie strony sklepu nie jest łatwym zadaniem i trzeba mu poświęcić sporo czasu. Niekiedy usunięcie karty produktu, który nie znajduje się już w asortymencie może okazać się sporym błędem, ponieważ generowała ona ruch dla całego sklepu. Warto więc zastanowić się nad skutecznym rozwiązaniem tej sytuacji.