Lokalne SEO stało się w ostatnich latach bardzo ważną kwestią dla wielu przedsiębiorstw działających na terenie danego miasta czy regionu. Co w przypadku, gdy działalność zaczyna się rozrastać i pora na otwarcie placówek w innych miastach? W jaki sposób się tym zająć bez szkody dla SEO?
Podstrony dla miast: dobre czy złe dla SEO?
Google od paru lat jest bardzo krytyczne w stosunku do stron które nie mają żadnej wartości dodanej dla klienta. Od czasów wejścia aktualizacji algorytmu Panda Google penalizuje strony ze słabej jakości contentem. Początkowo celem algorytmu było celowanie w strony, które istniały dla podbicia pozycji w rankingach wyszukiwania, żonglowanie artykułami i innymi niestosownymi metodami.
Jednak jeszcze jeden rodzaj contentu załapał się pod działanie usprawnionego algorytmu – strony stworzone dla poszczególnych miast. Przez lata lokalne przedsiębiorstwa budowały podstrony dotyczące pojedynczych miast w których działały, licząc na to, że ktoś szukający informacji o danym mieście trafi na taką stronę.
Z jednej strony nie ma nic złego w posiadaniu stron dla poszczególnych miast, trzeba jednak pamiętać, że content na nich musi być unikalny oraz powinien stanowić jakąś wartość dla użytkowników, w przeciwnym razie możesz zostać ukarany przez Google.
Musisz być ze sobą szczery – czy strony poszczególnych miast mają jakąś wartość? Wyszukiwarki będą wiedzieć jeśli pozmieniasz tylko parę słów w treści albo szyk zdania. Wciąż liczy się to jako duplikat, a algorytmy oflagują taką treść.
Najważniejsze miasta powinny mieć unikalną treść
Moim zdaniem najlepiej skupić się tylko na tych stronach które są najistotniejsze dla Ciebie – nie rób osobnej podstrony dla każdej wsi w okolicy tylko dlatego, że tam również dostarczasz swoje usługi. Jeśli chcesz wymieć wszystkie miejscowości w regionie, możesz to zrobić – ale zrób to na pojedynczej podstronie, nie musisz pozycjonować swojej strony pod każdą miejscowość w której działasz.
Jeśli chodzi o zróżnicowanie poszczególnych podstron, stwórz oryginalny content dla każdego regionu czy miasta. Skup się na unikalnych dla danego miasta kwestiach, ale niech treść ma też jakąś wartość, nie rób wpisu w encyklopedii. Zbyt często widzę strony, które po prostu wrzucają wszelkie dane jakie mogą znaleźć na dany temat.
Po co mi informacje na temat liczby ludności w mieście na stronie pizzerii? Dam parę przykładów:
- Jeśli prowadzisz usługi dotyczące rynku nieruchomości, opowiedz nieco o demografii w mieście oraz jego społeczności.
- Jeśli prowadzisz restaurację, opowiedz co nieco o daniach z perspektywy historii miasta. Czy dania są lokalne? A może prowadzisz z kuchnią zagraniczną? Wtedy możesz napisać o mniejszości danego narodu w mieście.
- Handlujesz samochodami? Wspomnij o ruchu drogowym w danym mieście, o planowanym rozwoju infrastruktury itp.
Na pewno da się znaleźć sposoby na zróżnicowanie informacji dotyczących poszczególnych miast, dzięki czemu Twój content będzie uważany przez Google jako unikalny. Nie tylko zadowolisz w ten sposób wymagania wyszukiwarek, ale również potencjalni klienci będą mieli większe zaufanie do Twoich działań.
Jeśli prowadzisz działalność w kilku miastach czy regionach, możesz również zamieścić linki do poszczególnych podstron w stopce lub nagłówku strony, dzięki temu będzie można za pomocą jednego kliknięcia przejść do dowolnego innego miasta.
Pamiętaj również o przystosowaniu strony pod urządzenia mobilne, już niedługo wejdzie w życie aktualizacja algorytmu Google, która w pierwszej kolejności będzie indeksować mobilne wersje stron. Dobrze zbudowane podstrony dla poszczególnych miast mogą znacząco wspomóc pozycjonowanie stron.