Każdego roku Polacy zakładają tysiące nowych sklepów internetowych. Niestety, większość takich sklepów kończy swoją działalność po okresie dwóch do trzech lat. Pomimo tego, że koszty prowadzenia działalności tego typu w Internecie są niższe, niż w przypadku tradycyjnego sklepu, konkurencja bywa znacznie większa. Niekiedy trzeba się mierzyć z ogromnymi sklepami o zasięgu ogólnoświatowym, z którymi mały przedsiębiorca może nie mieć szans. Poniżej prezentujemy dziesięć sposobów na to, aby zachęcić klientów do korzystania z usług swojego sklepu online.
Budowa wiarygodności sklepu
Większość klientów korzystających ze sklepów internetowych po raz pierwszy, zaczyna od sprawdzenia ich wiarygodności. Polega to na sprawdzeniu czy:
- produkty posiadają już opinie klientów sklepu,
- opinie na temat sklepu można znaleźć na portalach opiniotwórczych,
- firma działa aktywnie w social mediach i kiedy po raz ostatni zamieszczała jakiś post,
- strona jest bezpieczna (zabezpieczona certyfikatem SSL, który chroni przed udostępnieniem wrażliwych danych osobowych i teleadresowych klientów),
- sklep oferuje sprzedaż swoich produktów również innymi kanałami online, na przykład na serwisach aukcyjnych.
Bywa, że opinie klientów nie są wystarczające i wówczas taka osoba decyduje się na wysłanie zapytania mailowego do właściciela sklepu. Dopiero po otrzymaniu merytorycznej wypowiedzi, klient decyduje się na skorzystanie z bardzo korzystnej oferty sklepu.
Odpowiednia prezentacja oferowanego asortymentu
W sklepie online klient nie ma możliwości obejrzenia naocznie produktu, ani dotknięcia go. Zastępuje mu to odpowiedni opis produktu oraz jego zdjęcie. Bardzo ważne jest więc, aby opis ten był szczegółowy i wartościowy. Warto zadbać o prezentację techniczną, wskazanie dokładnych wymiarów, materiałów i innych szczegółów. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie filmu video, który zaprezentuje oferowany produkt. Taki filmik z pewnością zwiększy wiarygodność całego sklepu, a jednocześnie będzie przynosił więcej cennych informacji o produkcie, niż zdjęcie.
Darmowa dostawa oraz zwrot produktów
Aby odnieść sukces w swoim sklepie internetowym, trzeba przygotować konkurencyjną ofertę. Sklepy online bardzo często oferują możliwość darmowej dostawy produktów oraz darmowego zwrotu. W szczególności dotyczy to producentów odzieży, ponieważ kupując online nie zawsze można dopasować odpowiedni rozmiar. Oczywiście, związane jest to z koniecznością poniesienia kosztów przez właściciela sklepu, jednak firmy kurierskie oferują dziś bardzo dogodne warunki swoim kontrahentom. Warto wprowadzić dostawę za darmo po przekroczeniu jakiegoś progu, a z pewnością podniesie to konwersję.
Zamawianie bez konieczności rejestracji
Nie każdy klient sklepu internetowego ma ochotę zakładać konto i zostać stałym klientem. Nie należy więc go do tego zmuszać, a najlepiej umożliwić złożenie zamówienia przy podaniu minimalnej ilości danych osobowych, niezbędnych do dokonania transakcji. Długie formularze bywają bardzo zniechęcające dla osób, którym zależy na szybkim i jednorazowym zakupie.
Dodatkowe informacje cenne dla klienta
Wiele osób obawia się robienia zakupów w sklepach internetowych, ponieważ nie wiedzą, jak długo będą oczekiwać na swój towar. Warto więc dostarczyć im tej wiedzy i obok produktu zamieścić takie informacje, jak:
- stan magazynowy (ilość dostępnych produktów),
- czas dostarczenia.
Sklepy online coraz częściej stosują taki chwyt, jednak należy przestrzegać zamieszczonych informacji i faktycznie realizować zamówienie we wskazanym przez siebie terminie.
Różne formy realizacji zamówienia
Negatywne opinie klientów sklepu wynikają najczęściej ze sposobu dostarczenia paczki. Wielu z nich jest niezadowolonych z usług popularnych firm dowozowych i chciałoby mieć możliwość szerszego wyboru. Warto więc poszerzyć ofertę i wskazać klientowi możliwość wyboru.
Kwestia ta dotyczy również możliwości dokonania płatności za założone zamówienie. Najlepiej być elastycznym i dać klientowi wybór pomiędzy:
- przelewem internetowym,
- kartą płatniczą,
- systemem PayPal,
- przelewem tradycyjnym,
- płatnością pobraniową.
Takie udogodnienie z pewnością podniesie jakość wykonywanych usług w oczach klienta i zasłuży na pozytywne opinie.
Prowadzenie firmowego bloga
Najczęściej o prowadzeniu bloga mówi się w kontekście pozycjonowania sklepu. Dzięki użyciu odpowiednich fraz kluczowych i wysokiej jakości treściom można pozytywnie wpłynąć na wynik wyświetlania strony sklepu w wyszukiwarce Google. W ten sposób można też budować wiarygodność sklepu i swój wizerunek ekspercki. Warto opisywać szczegółowo swoje produkty, a także zamieszczać do nich linki, kierujące wprost do sklepu.
Rabaty i promocje
Klienci chętnie kupują, kiedy mogą na tym zaoszczędzić. Warto więc zaproponować im:
- przemyślany program lojalnościowy,
- promocje okresowe,
- jednorazową promocję po zapisaniu się do newslettera.
Istotne informacje w widocznym miejscu
Kupując online, większość osób liczy na zaoszczędzenie czasu. Warto więc istotne informacje, takie jak czas i wartość dostawy, czy formy dostawy umieszczać zawsze w widocznym dla nich miejscu. Można też pomyśleć o stworzeniu działu FAQ, gdzie znajdą się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Adaptacja do urządzeń mobilnych
Wszystkie popularne sklepy online posiadają swoje aplikacje lub wersje mobilne stron www. Jest to absolutna konieczność, ponieważ większość osób korzysta dziś właśnie z urządzeń mobilnych robiąc zakupy. Ważne, aby najistotniejsze przyciski były widoczne i łatwe do odnalezienia na niewielkim ekranie.
Czerpanie inspiracji o liderów
Każdy sklep ma swoje własne metody na pozyskiwanie klientów i ich pozytywne opinie. Najlepiej obserwować więc bacznie konkurencję i korzystać z jej pomysłów, oczywiście adaptując je do swojego biznesu.