Witam w tłumaczeniu trzeciego już rozdziału Przewodnika dla początkujących w budowie linków, przygotowanego przez MOZ. Dzisiaj przyjrzymy się zagadnieniu przeprowadzenia kampanii link buildingowej. Dowiemy się od czego zacząć, o jakich zasadach pamiętać oraz jakich rzeczy wystrzegać.
Jesteście gotowi? W takim razie zaczynamy!
Czym jest kampania budowy linków?
Kampania link buildingowa to proces podejmowania aktywnych prób zwiększenia ilości odnośników kierujących do naszej strony, zazwyczaj wspierany przez różne techniki nawiązywania kontaktów. W kampanii tego typu wykorzystuje się aktywa należące do witryny w celu pozyskania linków. Jako aktywa rozumiem tutaj wszystko ? od treści zaczynając, poprzez usługi aż do produktów.
Struktura kampanii budowania linków
W przypadku kampanii link buildingowej istnieje kilka podstawowych elementów, które mogą stworzyć całą jej strukturę ? są najbardziej istotne. W rzeczywistości ich liczba oraz rodzaj zależna jest od tego jakie posiadamy dostępne aktywa oraz zasoby. Podstawowa struktura może wyglądać następująco:
- Ustalenie celów ? co ma dać Ci kampania budowania linków ? czy chcesz więcej zarabiać, zgromadzić więcej użytkowników, zwiększyć ilość wyświetleń, poprawić konwersję i w jakim czasie chcesz to osiągnąć.
- Znalezienie swoich aktywów ? musisz dokładnie zidentyfikować jakie zasoby oraz aktywa posiadasz. Jakie produkty, usługi lub treści mogą zainteresować klientów oraz potencjalnych partnerów. Co w największym stopniu pozwoli budować linki?
- Określenie jakich linków potrzebujemy ? w tym etapie musisz zdecydować się jaki rodzaj linków interesuje Cię najbardziej. Odnośniki, które same trafiają na Twoją stronę, odnośniki, o których stworzenie sam musiałeś się postarać, i tak dalej. Wybierasz również branże, w których warto działać.
- Znalezienie osób, z którymi warto się skontaktować ? kiedy wiesz już jakie branże mogą być dla Ciebie odpowiednie, wtedy zaczynasz poszukiwania wartych skontaktowania osób.
- Zainteresowanie swoimi treściami ? aby ktoś chciał jednak rozpocząć z Tobą współprace musisz go w jakiś sposób zainteresować. Właśnie dlatego tak ważne jest posiadanie własnych, unikatowych treści.
- Identyfikacja docelowych odbiorców ? musisz umieć określać, kto będzie potencjalnym odbiorcom linków i jak ich budowa może pomóc nie tylko Tobie, ale i Twojemu partnerowi, który udostępnia Ci miejsce w swoim serwisie.
Odpowiedni sposób kontaktu
Musimy zacząć wmawiać ludziom jak świetna jest nasza treść lub kampania. Zacznij od najwyższych celów i liderów swojej branży ? tylko bowiem trzymając się grubych ryb możesz daleko zajść. Jeżeli mniejsza strona zobaczy, że ktoś ważny w niszy chociażby polubił Twojego tweeta, wtedy o wiele chętniej rozpoczną współprace z Tobą samym.
- Kontaktujesz się z prawdziwymi osobami ? po drugiej stronie ekranu nie znajduje się maszyna. Piszesz do prawdziwych ludzi i w związku z tym okaż jej szacunek. Zasługuje na coś więcej niż na wiadomość wyglądającą jak kolejny SPAM, na którą w ogóle nie zwróci uwagi. Poświęć konwersacji lub napisaniu maila więcej czasu ? jeżeli naprawdę się postarasz, możesz naprawdę sporo zyskać.
- Jak przygotować swoją wiadomość ? pamiętaj, że blogerzy, z którymi się kontaktujesz to najprawdopodobniej bardzo zajęci ludzie. Twoja informacja musi być więc szczegółowa i jednocześnie przygotowana tak, aby wiedzieli co mogą dzięki współpracy zyskać. Jednocześnie nie może być zbyt długa.
- Powiedz dlaczego powinni z Tobą współpracować ? jeżeli stworzyłeś jakąś treść od razu wiesz dlaczego ktoś powinien do niej linkować. Powodów jest wiele. Może na przykład być ważną informacją, zabawna, kontrowersyjna, reklamować konkurs, przedstawiać dane w formie graficznej lub poruszać bardzo istotne tematy.
Bądź konsekwentny
Jeżeli liczysz, że jeden e-mail wystarczy, żeby ktoś zgodził się udostępnić linka do Twojej strony, to jesteś w błędzie. Czasami pierwsza wiadomość może zaginąć w gąszczu setek innych. Właśnie dlatego trzeba zachować konsekwencję.
Sam podczas budowy linków pozyskałem praktycznie tyle samo po pierwszych próbach kontaktu, jak i po kolejnych będących konsekwencją braku dopowiedzi. Ludzie są zajęci ? szczególnie kiedy prowadzą popularnego bloga.
Jeżeli ktoś nie odpowiedział na Twojego maila przez kilka dni, wtedy napisz go jeszcze raz. Albo spróbuj innych form kontaktu ? telefonu, mediów społecznościowych i tak dalej. Aby zachować porządek warto stworzyć sobie plik Excela, w którym będziesz zapisywał wszystkie najważniejsze informacje.
U mnie schemat wygląda bardzo prosto. Podaję adres strony, mail właściciela, imię i nazwisko i trzy krótkie informacje. Czy podejmowałem próbę kontaktu, czy otrzymałem odpowiedź i czy udało się uzyskać link. Jeżeli nie uzyskałem odpowiedzi to próbuję tak długo aż ją otrzymam. Często cierpliwość naprawdę popłaca!
Ile może zająć mojej kampanii, aby poprawić wyniki osiągane przez stronę?
Jak wspominałem we wcześniejszej sekcji dotyczącej stawiania sobie celów, kampania link buildingowa może pozytywnie wpłynąć na rankingi strony po upływie bardzo różnych okresów czasu. Wszystko zależne jest od szeregu czynników:
- Konkurencyjności branży, w której działasz,
- Konkurencyjności słów kluczowych, pod które pozycjonujesz,
- Aktywności konkurentów,
- Rodzajów linków, które pozyskujesz,
- Historii oraz siły Twojej domeny.
Wszystkie z tych czynników powodują, że pierwsze efekty zobaczysz po kilku dniach albo po kilku miesiącach! Jeżeli jednak od samego początku będziesz zdawał sobie z tego sprawę, wtedy ominie Cię niepotrzebny zawód.
Kolejnego, czwartego rozdziału dotyczącego taktyk budowy linków, spodziewajcie się w następnym tygodniu!