Jak zbudować bazę backlinków  gdy zaczynasz z nową stroną i nie masz budżetu

Jeśli kiedykolwiek pracowałeś nad strategią linkowania, wysyłałeś prawdopodobnie prośby do innych stron o zalinkowanie do Ciebie. Pomysł jest prosty – wystarczy poprosić o zamieszczenie linka. Zazwyczaj się nie uda, ale czasami to zadziała, wtedy ogłaszamy sukces. Ale nie jest to perfekcyjna strategia.

Często wysyłane prośby giną w gąszczu maili. Ni dziwnego, w końcu przeciętna osoba otrzymuje dziennie 88 wiadomości mailowych. Czasem zostaniesz po prostu zignorowany, ponieważ Twoja prośba nie ma wysokiego priorytetu. W innych przypadkach zostaniesz poproszony o zapłatę za umieszczenie linka.

Co zrobić w takich przypadkach? Zbudować prośbę o backlinka w taki sposób, że nie może zostać odrzucona lub zignorowana. Wydaje się niemożliwe, ale da się to zrobić jeśli wiesz jak pomóc właścicielom storn internetowych.

Jeśli chcesz zdobyć linki wysokiej jakości, musisz wiedzieć jak napisać dobrą prośbę. Jest to niezbędne dla każdego specjalisty SEO czy marketingowca.

Zrozum czego szukają właściciele stron

Niestety, prawda o backlinkowaniu jest okrutna. Niektóre strony zasługują na to, żeby wieść o nich się rozniosła, ale nie potrafią się odpowiednio zareklamować. Inne może nie mają treści odpowiedniej jakości, ale potrafią zbudować bazę backlinków dzięki dobremu marketingowi.

Normalne jest to, że właściciele stron raczej nie dadzą backlinka każdemu, kto o to poprosi. Zazwyczaj strona musi działać w podobnym temacie, nie ma sensu umieszczania linka do bloga kulinarnego na stronie motoryzacyjnej. Warto znaleźć strony zajmujące się podobną tematyką. Nie pisz suchego maila z prośbą o linka. Znajdź na danej stronie artykuł linkujący do innego źródła. Napisz lepszy tekst i poproś o zmianę poprzedniego linka na ten do Twojej strony, wtedy szansa sukcesu będzie znacznie wyższa.

Jakie korzyści otrzymuje strona linkująca do innej?

Posiadanie na swojej stronie linków wysokiej jakości działa pozytywnie w dwie strony – zarówno strona linkowana otrzymuje korzyści, a także strona linkowana będzie lepiej oceniana pod względem strategii linkowania. Musisz jeszcze do tego przekonać właścicieli stron. Warto powołać się na poniższe argumenty:

  • Content odnosi się do tematyki ich strony
  • Content jest szczegółowy i dogłębny
  • Content jest dobrze napisany
  • Strona jest poważna, nie upadnie po miesiącu

Umiejętność sprzedawania

Umiejętności miękki, w szczególności negocjacji i sprzedawania, są niezwykle ważne przy próbie pozyskiwania linków. Pamiętaj jedną z najważniejszych zasad marketingu – sprzedawaj nie fakty, a zalety. Formułując maila z prośbą o umieszczenie linka ważne jest żeby przekazać właścicielowi strony, że nie prosisz o przysługę, ale obaj możecie skorzystać z tej wymiany.

Taką lekcję wyniosłem z mojego fundraisingu z czasów pracy w organizacji studenckiej – gdy staraliśmy się o wsparcie firm w projektach, nie prosiliśmy o pomoc, oferowaliśmy wymianę. W zamian za towar czy pomoc finansową oferowaliśmy promocję na naszych portalach społecznościowych, reklamę na liście mailingowej itd. Gdy organizowaliśmy profesjonalne szkolenia nowoczesnej sali konferencyjnej, oferując uczestnikom bufet i przerwę kawową, nie mogli oni wyjść z podziwu, jakim cudem udało nam się to zorganizować za darmo. Nawet jeśli nie oferujesz czysto materialnych korzyści, zawsze staraj się zaoferować coś w zamian.

Nie lej wody!

Pamiętaj, odpowiedni przekaz nie może być za długi. Jeśli zalejesz kogoś elaboratem na dwie strony A4, raczej zignoruje taką wiadomość. Streszczaj się, pisz maile konkretne, bez niepotrzebnego lania wody. Jeśli dana osoba będzie zainteresowana tematem, odpisze do Ciebie, a wtedy już dogadacie szczegóły.

Tags: ,