Backlinki nadal są jednym z filarów SEO. Jak jednak znaleźć strony, które mają jednocześnie wysoką wartość Domain Authority i dodatkowo są chętne do zamieszczanie linków do innych stron? W tym celu warto przebadać bazę backlinków swojej konkurencji.
W poniższym artykule przedstawię prosty sposób na sprawdzenie bazy backlinków stron konkurencji. Oczywiście pod warunkiem, że masz już za sobą badanie słów kluczowych, które chcesz pozycjonować oraz udało Ci się zidentyfikować konkurencję, która dobrze się pozycjonuje pod te frazy.
Jak sprawdzić backlinki obcej strony internetowej
Krok 1. Otwórz Open Site Explorer
Open Site Explorer to narzędzie wykorzystywane do badania profilu linków stron internetowych. Pokaże Ci jakość linków kierujących do danej witryny z wykorzystaniem takich statystyk jak Page Authority, Domain Authority czy Spam Score. Dużo badań da się wykonać na darmowej wersji, ale jeśli chcesz wykorzystać pełnię możliwości programu, musisz zdecydować się na wykupienie pełnej wersji.
Krok 2. Wprowadź domenę URL konkurencji
Sugeruję otwarcie strony konkurencji i skopiowanie adresu URL z paska przeglądarki. Dzięki temu będziesz miał pewność, że nie popełniłeś żadnego błędu przy wpisywaniu nazwy domeny. Często popełnianym błędem jest niepoprawne dodawanie prefiksu „www” podczas gdy nie jest to sposób uruchamiania danej strony.
Krok 3. Przejdź do zakładki „Inbound Links”
W zakładce tej znajdziesz wszystkie strony linkujące do strony Twojej konkurencji. Aby zidentyfikować źródła dodające najwięcej wartości, ustawiam parametry w następujący sposób:
- Target – this root domain
- Link Source – only external
- Link Type – link equity
Dzięki temu można znaleźć wszystkie zewnętrzne linki dostarczające wartości dowolnym podstronom witryny konkurenta.
Krok 4. Eksportuj wyniki do .csv
Większość raportów utworzonych w Open Site Explorer pozwala na eksportowanie wyników do pliku .csv. Zapisz w ten sposób uzyskane rezultaty i powtarzaj powyższe kroki przy innych konkurentach.
Krok 5. Stwórz plik .csv zawierający wszystkich konkurentów
Po przeprowadzeniu identycznego badania w Open Site Explorer dla 5-10 najistotniejszych konkurentów, połącz wszystkie wyniki w pojedynczy arkusz .csv do dalszego badania.
Krok 6. Posortuj wyniki
Page Authority jest indeksem punktowym w skali 1-100 opracowanym przez Moz, który estymuje prawdopodobieństwo pojawienia się strony w rankingach wyszukiwania, jest oparty na fundamentalnych składnikach rankingu. Wyższy wynik sprawia, że dana storna ma wyższy autorytet oraz większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Wyższy Page Authority to również większa wartość dodana po umieszczeniu na danej stronie linka prowadzącego do Twoich konkurentów. Powinno to być Twoje główne kryterium przy wyborze potencjalnych stron do nawiązania współpracy.
Krok 7. Przebadaj wszystkie strony pod kątem szans
W ten sposób masz już dużą listę stron linkujących do Twoich konkurentów pod słowa kluczowe które chcesz pozycjonować. Przejrzyj opracowaną listę i znajdź takie strony lub autorów, którzy bardzo chętnie linkują. Wykorzystaj swoją strategię kontaktu ze stronami do przekonania ich, że warto zalinkować również do Twojej strony.
Dzięki tej strategii z czasem zbudujesz solidną bazę backlinków, które pozwolą na wypozycjonowanie Twojej strony wyżej w wynikach wyszukiwania i domkniecie luki między Tobą, a Twoją konkurencją. Nie musisz opierać się tylko na konkurentach, którzy są wyżej od Ciebie w wynikach wyszukiwania, strony pozycjonowane gorzej od Ciebie również mogą mieć na swoim koncie pojedyncze backlinkowe perełki.