Jak zoptymalizować grafikę/zdjęcia w sklepie internetowym?

Klienci sklepów internetowych sporą uwagę przykładają do zdjęć produktów. Nie są ich bowiem w stanie dotknąć, ani obejrzeć na żywo, dlatego zależy im na jak dokładniejszej prezentacji. Często ruch w sklepie wynika również z wyszukiwania poprzez grafikę w Google. Warto więc zoptymalizować zdjęcia produktów pod SEO, aby móc cieszyć się dużym ruchem na stronie i wieloma zamówieniami.

Skąd wziąć grafikę do swojego sklepu online?

skąd brać zdjęcia do sklepu

Grafika ma przede wszystkim zachęcać, być oryginalna i ciekawa. Jeżeli jest tylko taka możliwość, warto stworzyć ją samodzielnie. Najlepiej wykorzystać autorskie zdjęcia produktów oferowanych w sklepie, tworzyć ikonografiki, czy też zamówić oryginalną grafikę u profesjonalisty, aby znalazła się na głównej stronie sklepu. W przypadku braku takiej możliwości, można też skorzystać z banków zdjęć, które oferują różnego rodzaju fotografie dobrej jakości.

Najpopularniejsze banki, z których można skorzystać to niewątpliwie:

  • Fotolia,
  • Pixabay

Chcąc skorzystać z wyszukiwarki grafiki Google, każdorazowo należy sprawdzać prawa autorskie do zdjęć. Można to zrobić poprzez zakładkę narzędzi – prawa do użytkowania. Wówczas można mieć pewność co do możliwości skorzystania z takich fotografii.

Jak zoptymalizować grafikę na stronie pod SEO?

Roboty Google, pomimo nowoczesnych technologii nadal nie radzą sobie z rozpoznawaniem treści zdjęć zamieszczanych na stronach, jeżeli nie są one odpowiednio zoptymalizowane. Dlatego tak istotnym krokiem jest image SEO, dzięki któremu użytkownicy wyszukujący produkty za pomocą grafiki będą w stanie trafić na stronę sklepu.

Bardzo ważnym elementem jest nazwa grafiki, która nie powinna być przypadkowa, ani zbyt długa. Doskonałym krokiem jest zamieszczenie w niej słów kluczowych, co dodatkowo wpłynie na pozycjonowanie. W nazwach nie należy używać polskich znaków, ani spacji. Te zastępuje się myślnikami.

Grafika dobrej jakości na pewno przyciąga uwagę, jednak jej wielkość może sprawić, że strona będzie ładowała się znacznie dłużej. Przed zamieszczeniem zdjęcia najlepiej jest je więc skonwertować za pomocą specjalnego programu. Nie powoduje to utraty jakości. Zaleca się, aby waga zamieszczanych na stronie grafik nie przekraczała 200 KB.

Zanim obrazki zostaną przesłane, warto je wyskalować do takich rozmiarów, w jakich mają funkcjonować na stronie sklepu. Co prawda, większość systemów CMS w sposób automatyczny dopasowuje grafikę, jednak nie ma sensu przesyłanie zbyt dużych plików, jeżeli można samodzielnie dopasować je do optymalnego rozmiaru.

Atrybut alt i jego znaczenie

To jeden z najważniejszych elementów image SEO, o których warto wspomnieć. Dzięki niemu, roboty wyszukiwarki Google są w stanie stwierdzić, co znajduje się na danym obrazku. Atrybut ten nie jest widoczny dla normalnych użytkowników i najlepiej, aby został uzupełniony w przypadku każdej z grafik znajdujących się na stronie sklepu.

Jak wygląda prawidłowo uzupełniony atrybut alt?

  • należy w sposób krótki i zwięzły opisać treść znajdującą się na obrazku,
  • koniecznie należy przy tym użyć ważnych słów kluczowych,
  • nie wolno tego robić na siłę, a w sposób umiejętny i wyważony.

Większość programów pozwala na uzupełnienie atrybutu obrazka za pomocą kreatora, już podczas jego zamieszczania na stronie sklepu.

Należy również uzupełnić tytuł grafiki, ale warto pamiętać o tym, że nie może być on taki sam, jak uzupełniony wcześniej atrybut. Wypełniając go w kodzie strony lub za pomocą systemu, warto wpisać słowa kluczowe. Tytuł powinien w jasny sposób nawiązywać do tego, co prezentuje dana grafika.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę optymalizując grafikę na stronie sklepu?

Optymalizacja grafiki pod SEO to również przyjazny adres URL obrazka, łatwy do odczytania przez klientów, jak i roboty Google. Jeśli zdjęciu uda się trafić do grafiki Google, wówczas przyjazny adres znacznie lepiej będzie się tam prezentował i zachęcał do skorzystania z oferty sklepu.

Od jakiegoś czasu wybrane kategorie grafiki mogą być oznaczane mikrodanymi. Dzięki temu, istnieje możliwość wyświetlenie dodatkowych informacji bezpośrednio w wyszukiwarce mobilnej grafik. Oglądając produkty, użytkownik automatycznie zobaczy ich ceny, opinie innych klientów oraz będzie miał możliwość automatycznego przekierowania na stronę internetową sklepu. Aby w sposób prawidłowy zaimplementować takie mikrodane, najlepiej skorzystać z pomocy Google Developers.

Serwisy, w których zamieszcza się sporo grafiki powinny posiadać osobą mapę strony z adresami URL wszystkich plików graficznych. Dzięki temu, znacznie więcej grafik dostępnych jest dla robotów wyszukujących Google.

Optymalizacja grafiki to krok, który powinien wykonać każdy właściciel sklepu. Warto pamiętać o licznych korzyściach, jakie płyną z zamieszczania zdjęć na stronie, jednak nie wystarczy jedynie przesyłanie grafiki. Optymalizacja takich zdjęć może bardzo korzystnie wpłynąć na wartościowy ruch w sklepie i poprawić jego kondycję.