Czy użytkownicy trafiający na Twoją stronę po raz pierwszy wiedzą gdzie się udać? Czy bez problemu odnajdą informacje których potrzebują na szybko, bez zbędnego zgłębiania treści Twojej strony? Choć struktura strony nie jest istotnym czynnikiem w opracowywaniu rankingów, wyszukiwarki wykorzystują strukturę Twojej strony by lepiej zrozumieć zamieszczony na niej content oraz relacje pomiędzy różnymi tematami na stronie.
Istnieje wiele czynników wpływających na widoczność strony w sieci. Często mówi się o contencie, linkach oraz ogólnej optymalizacji w celu znalezienia się wyżej w wynikach wyszukiwania. Istotna jest również odpowiednia struktura strony. To dzięki niej użytkownicy znajdą to czego szukają, a crawlery lepiej zrozumieją co się na niej znajduje.
Płytka czy głęboka struktura strony?
Najczęściej spotyka się dwa typy struktury strony: płytką oraz głęboką? W przypadku głębokiej struktury kolejne kliknięcia na stronie przenoszą do bardziej wyspecjalizowanych działów. Płytka struktura ma na celu dotarcie do każdej części strony przy jak najmniejszej liczbie kliknięć.
Według jednej z klasycznych pozycji dotyczącej pozycjonowania – „Sztuka SEO” – strony mające mniej niż 10000 podstron powinny mieć taką strukturę, żeby w dowolne miejsce dało się dotrzeć w mniej niż cztery kliknięcia od strony głównej.
W przypadku głębokiej struktury strony nie tylko użytkownikom dłużej zajmie dotarcie do interesującego ich contentu, ale również crawlery dłużej będą indeksowały treść witryny. Płytka struktura pozwala im szybciej i efektywniej indeksować Twoją stronę, co przeniesie się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania.
Zbudowanie sensownej struktury
Gdy tworzysz strukturę strony, nie chodzi tylko o zrobienie jej „płytkiej”. Rola SEOwca jest również poszerzona do upewnienia się, że struktura strony pozwoli crawlerom zrozumieć jej zawartość. Wyszukiwarki gromadzą ogromne ilości danych każdego dnia oraz starają się ją zrozumieć. Zamiast kazać im zgadywać istotność poszczególnych podstron, zrób to bezpośrednio poprzez odpowiednią strukturę.
Choć wyszukiwarki są coraz bardziej zaawansowane i mogą budować semantyczne powiązania pomiędzy tematami, im więcej pomocy otrzymają tym lepiej. Podziel swój content na logiczne kategorie oraz podkategorie wewnątrz ich. Poprawi to nawigację na stronie użytkownikom oraz możliwość zrozumienia jej wyszukiwarkom.
Nawigacja
Gdy tworzysz nawigację na swojej stronie, ponownie musisz mieć na uwadze zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki. Czytelna i łatwa do użycia nawigacja jest kluczowym aspektem na każdej stronie. Najlepiej jest śledzić następujące kroki (ponownie zainspiruję się książką „Sztuka SEO”):
- Wymień wszystkie istotne części strony – blog, artykuły, strona z produktami, kontakt itp.
- Stwórz nawigację od najwyższego szczebla, która pozwoli na utworzenie unikalnych typów contentu
- Odwróć tradycyjny proces nawigacji z góry do dołu poprzez spojrzenie na szczegółowy content i opracuj dla nich ścieżkę w górę stopni nawigacji
- Gdy już zrozumiesz dół struktury, popracuj nad środkiem. Stwórz strukturę nawigacji pozwalającą na wygodne poruszanie się pomiędzy najwyższym szczeblem a najniższym. Na małych stronach może nie będzie potrzeby na takie działania, czasem dwa lub trzy poziomy nawigacji wystarczają.
- Uwzględnij poboczne strony takie jak informacje o prawach autorskich, stopka z informacjami kontaktowymi i inne niezbędne części strony.
- Zbuduj wizualną hierarchię która zawierać będzie każdy element na stronie
Mapa strony
W kolejnym kroku warto stworzyć mapę strony w formacie XML. Jeśli Twoja strona funkcjonuje na WordPressie, łatwo to zrobić za pomocą odpowiedniej wtyczki. Gotową mapę strony XML warto dodać do konta Google dla Twojej strony. W ten sposób dasz wyszukiwarce dokładny pogląd na to, jak wygląda struktura Twojej strony.