SEO oraz content marketing mają wiele wspólnego, ale to wciąż dwie odrębne dziedziny. Czy powinno się powierzać specjaliście SEO zadania należące typowo do content marketingu i vice versa?
Właściciele stron często nie widzą różnicy miedzy SEO a content marketingiem, stąd wiele ofert dotyczących połączonych działań w tym zakresie. Moim zdaniem jedna osoba nie może zająć się porządnie obiema tymi kwestiami. Oczywiście, optymalizacja strony wiąże się silnie z contentem, który jest częścią pracy SEOwca. Ale czy to oznacza, że najlepszą osobą do optymalizacji Twojej treści będzie ktoś zajmujący się SEO? Czy powinniśmy zrzucić ten ciężar na osobę piszącą dany tekst – copywritera? Nie są to pytania, na które bez problemu da się jednoznacznie odpowiedzieć.
Umysł ścisły vs kreatywny
SEO to więcej niż sztuka znajdowania się na szczycie rankingów wyszukiwania. Właściwie, SEO tak naprawdę ma ze sztuką niewiele wspólnego, nawet nie ma w nim wiele kreatywności. Większość czasu specjalista SEO spędza na analizie i naprawie problemów architektonicznych strony.
Większość stron – nawet tych postawionych w WordPressie – ma mnóstwo przeróżnych problemów. Moim zdaniem około 60-70% z nich to kwestie strukturalne, niemające związku z contentem.
Nie należy jednak bagatelizować wpływu contentu na SEO. Właściwie, są one powiązane ze sobą w cyklu, polegają na sobie nawzajem. Content nie przyniesie dużo odwiedzin organicznych jeśli nie będzie stało za nim dobre SEO. Z drugiej strony witryna idealna pod względami technicznymi nie wypozycjonuje się bez odpowiedniego contentu.
Ta właśnie zależność między dobrym contentem a technicznym SEO może sprawić, że strony z ograniczonym budżetem mają problem by osiągnąć sukces. Jeśli miałbyś wybrać tylko jedną strefę w którą zainwestujesz, to co wybierzesz? A może wolisz robić to i to po trochu i liczyć na jak najlepsze rezultaty? Ciężki wybór. W praktyce potrzebujesz obu czynników aby osiągnąć sukces.
Rola specjalisty SEO w contencie
Choć wcześniej pisałem, że SEO nie jest zbyt kreatywne, nie oznacza to, że ta cecha nie przydaje się w rozwiązywaniu technicznych problemów. W pełni kreatywność przydaje się jedynie w przypadku dopasowania słów kluczowych do contentu. W sumie to nie jestem przekonany, czy to praca dla SEOwca.
Gdy bierzemy pod uwagę content jako część procesu optymalizacyjnego, SEO powinien być odpowiedzialny za badanie i wybór odpowiednich fraz kluczowych. Nie jest to praca dla copywritera, jego rolą jest zintegrowanie dostarczonych słów kluczowych z tworzonym contentem. To copywriter ma napisać artykuł, który będzie miał naturalnie wplecione słowa kluczowe przyjazne dla przeglądarki.
Osoba zajmująca się SEO powinna następnie gotowy artykuł dostosować pod pozycjonowanie. Ustawić tytuły, opisy, upewnić się, ze tworzony content jest unikalny oraz łatwy do zindeksowania przez algorytmy wyszukiwarek.
Rola copywritera w SEO
Moim zdaniem, osoba tworząca content musi wiedzieć więcej o SEO niż osoba zajmująca się SEO musi wiedzieć o tworzeniu contentu. Uważam tak, ponieważ napisanie porządnego, zoptymalizowanego contentu wymaga zrozumienia działania wyszukiwarek internetowych oraz ich potrzeb.
Copywriter powinien zawsze skupiać się na odbiorcy. Musi zaspokoić ich potrzeby. Jednak nie może zignorować preferencji wyszukiwarek internetowych. Dobre zrobiony content powinien być przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarek.
Bez wiedzy o SEO, content będzie musiał być prawdopodobnie napisany od nowa pod pozycjonowanie. Lepiej oszczędzić sobie czas i nauczyć copywritera podstawowych zasad SEO, żeby zawsze mieli pod uwagę wyszukiwarki. Oczywiście, nawet dobrego copywritera powinien kontrolować SEOwiec i w razie potrzeby podesłać sugestie dotyczące modyfikacji napisanego contentu.