Linki canonical, duplikaty i wartość witryny

Pojawiające się duplikaty treści stron internetowych są największym problemem ich moderatorów. W ciągu kilku ostatnich lat wyszukiwarka internetowa ?nauczyła się? rozpoznawać fałszywe strony.

Z kanonizacją mamy do czynienia wtedy, kiedy w sieci pojawiają się dwa lub więcej duplikatów strony internetowej. Stało się to bardzo popularne w nowoczesnym systemie zarządzania treścią. Na przykład oferuje się regularną wersję strony oraz ?drukowanie zoptymalizowanej?.

Duplikat to treść pojawiająca się na wielu stronach internetowych. Dla wyszukiwarek internetowych stanowi to olbrzymi problem, bo muszą zdecydować, która wersja treści jest oryginalną. W kręgach SEO to bardzo powszechny problem.

Wyszukiwarki są czułe na podwójne wersje tego samego tekstu. Chcąc zapewnić internautom wysoki standard i zadowolenie z wyszukiwania, muszą one selekcjonować strony internetowe i wybierać adresy z najlepszymi wersjami tekstu.

Kanonizacja polega na tym, że każdy unikalny kawałek tekstu ma tylko jeden adres URL. Jeżeli pozostawisz ten sam tekst na kilku stronach internetowych, to może to się skończyć tak jak na obrazku obok, po prawej stronie.

Kiedy wiele stron zawiera powtarzającą się treść, łączy się je w jedną stronę, tak aby nie konkurowały więcej ze sobą, ale dzięki temu jedna staje się znacznie silniejsza i popularna. Ma to pozytywny wpływ na ich wyszukiwanie w sieci.

Canonical Tag na ratunek!

Inną opcją oferowaną przez wyszukiwarki jest ?Canonical Tag URL?. Ten sposób ma za zadanie zmniejszyć liczbę duplikatów i wrpowadzenie indywidualnego i unikalnego adresu URL.

<link rel=”canonical” href=”https://mixedmedia.pl”/>

Powyższy zapis mówi, że strona powinna być traktowana tak, jakby była kopią adresu URL. mixedmedia.pl i pozostałe powiązane linki powinny być odsyłane z powrotem do tego adresu URL.

Canonical Tag z punktu widzenia SEO jest bardzo podobny do przekierowywania z 301. W istocie, wyszukiwarka traktuje powtarzające się strony jako jeden adres, bez konieczności odsyłania odwiedzających do nowego adresu URL.

Proste jak drut!

Czy kiedykolwiek widziałeś wyniki wyszukiwarek internetowych z aż pięcioma gwiazdkami? Szanse oczywiście są, wyszukiwarka otrzymała informacje ze sformatowanych fragmentów znajdujących się na stronie. Bogate fragmenty są rodzajem danych, które są oznaczane przez webmasterów na podstawie ich subiektywnych ocen.

Ustrukturyzowanie danych oznacza dodawanie do treści załączników, tak aby wyszukiwarka z łatwością mogła zidentyfikować, jaki rodzaj treści tam się znajduje. Schema.org zapewnia kilka przykładów danych, które mogą korzystać ze zorganizowanego znacznika. Są to: ludzie, opinie, przedsiębiorstwa, przepisy kulinarne i wydarzenia. Często wyszukiwarki zawierają dane strukturalne w wynikach wyszukiwania, jak np. w przypadku opinii użytkowników (gwiazdki) i profil autora (zdjęcia).

Drogie fragmenty od kuchni?

Powiedzmy, że na swoim blogu  zapraszasz na konferencję SEO. W zwykłym kodzie HTML, może wyglądać to tak:

<div>SEO Conference <br/>
Naucz się o SEO od ekspertów <br/>
Data zdarzenia: <br/>
8 maja 19:30 </ div>

Teraz, przez struktury danych, możemy przekazać  wyszukiwarce  bardziej szczegółowe informacje o rodzaju danych. Efekt końcowy może wyglądać tak:

<div itemscope itemtype = „http://schema.org/Event”> <div itemprop=”name”>SEO Konferencja </ div>
<span itemprop= „description”> Naucz się o SEO od ekspertów </ span>
Data zdarzenia:

<time itemprop= „startDate” datetime= „2012-05- 08Tig:30”> 8 maja 19:30 </ time></ div>

Broń honoru witryny – kto kradnie Twoją pozycję?

Niestety, w Internecie są setki tysięcy (jeśli nie milionów) nieuczciwych stron internetowych, których model biznesowy i postęp zależy od tego, ile dobrych i pożytecznych danych zostanie przez nich skradzionych. Ta praktyka pobierania unikalnych treści i ich ponowna publikacja jest nazywana ?skrobaniem? (ang. ?scraping?).

Kiedy publikujesz treść w formacje RSS/XML/itd, upewnij się, że masz uruchomioną funkcję ?ping?[Internetowa Wyszukiwarka Pakietów] (Google, Technorati, Yahoo!). Instrukcję możesz znaleźć bezpośrednio na stronie wyszukiwarki lub użyj ?Rich Snippets In the Wild?. Jeśli Twoje oprogramowanie jest zamówione, to zwykle autorzy stron uruchamiają w nim opcję automatycznego ?pingowania? publikacji.

Następnie możesz wykorzystać lenistwo ?zagarniaczy? unikalnych treści w sieci, bowiem, jeśli ktoś skopiuje Twoją publikację, to odwiedzający złodziei będzie automatycznie przekierowywany na adres Twojej strony i w ten sposób będzie wzrastać Twoja popularność.

Zamiast sosować:

<a href= „../> Strona główna </ a>

Powinieneś napisać:

<a href= „https://mixedmedia.pl”>Strona główna </ a>

Istnieją bardziej zaawansowane metody walki z ?podskubywaniem?, ale niestety żaden nie jest całkowicie niezawodny. Należy oczekiwać, że większa popularność i liczba odwiedzin Twojej strony to wystarczający argument do tego, by zaświadczyć o jej wiarygodności. Wielokrotnie ten problem jest ignorowany przez autorów stron, ale może w pewnym momencie warto rozważyć wystąpienie w sądzie o naruszenie praw autorskich, bo przecież mamy już do czynienia z kradzieżą.

Tags: , , ,