Linki wewnętrzne – struktura linkowania

Szczerze mówiąc, gdyby właściciele firm zdawali sobie sprawę jak ważna jest wewnętrzna struktura linkowania dla ich stron i ich pozycji w wyszukiwarkach internetowych, zatrudniali by całe sztaby eksperckie, aby mieć pewność, że witryna została zoptymalizowana w 100%. Zagadnienie to jest trochę zaawansowane, jeżeli jednak strukturę wewnętrznego linkowania rozbijemy na trzy niezależne części, wtedy wszystko staje się jaśniejsze:

  • głębokość strony
  • ilość linków wewnętrznych
  • jakość linków wewnętrznych

Głębokość strony

Mówiąc o głębokości strony mamy na myśli ilość odnośników niezbędnych do dotarcia do jakiejś podstrony ze strony głównej. Wszystkie te strony, które dostępne są już za sprawą jednego kliknięcia uważa się za ważniejsze niż te bardziej schowane ? wymagające na przykład 3 kliknięć, aby dotrzeć do ich treści. Może to wydawać się trochę dziwne, jeżeli jednak wyobrazisz sobie całą witrynę jako graf drzewkowy dostaniesz dokładny obraz tego, które strony najprawdopodobniej osiągają słabe wyniki w wyszukiwarkach z powodu zbyt głębokiego osadzenia.

Organizując witrynę w ten specyficzny sposób od razu widzisz, które z podstron cierpią z powodu głębokości, a które na tym zyskują. Jeżeli posiadasz wiele bezwartościowych stron i zaledwie kilka ważnych stron produktowych warto pomyśleć o przebudowaniu całej witryny.

Ilość linków wewnętrznych

Ten punkt jest naprawdę prosty ? im więcej linków wewnętrznych kieruje do konkretnej podstrony tym lepiej widziana jest ona przez boty wyszukiwarkowe. Najczęstszą stroną, która dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarkach jest strona startowa. Zasada ta sprawdza się już od wielu lat ? praktycznie każda podstrona posiada bowiem linka zwrotnego do głównej części witryny w celu ułatwienia nawigacji.

W jaki więc sposób inne strony mogą na tym zyskać? Czy oznacza to, że na każdej z podstron powinny znajdować się odnośniki do wszystkich pozostałych? Oczywiście, że nie. Wyszukiwarki patrzą na działania tego typu z dużą wrażliwością i mogą uznać Cię za spamera ? szczególnie jeżeli cały tekst to zaledwie kilka akapitów, a oprócz niego strona zasypana jest 500 linkami do wszystkich stron na Twojej witrynie.

Lepszą strategią będzie stworzenie sekcji ?Ważne?, ?Top produkty?, ?Najważniejsze kategorie? i tym podobnych. Sekcja taka zawierała będzie odnośniki do wszystkich tych podstron, na których wypozycjonowaniu najbardziej Ci zależy. Inna metoda to posiadanie linków do każdej najważniejszej części strony. Pozwoli to uzyskać tym częścią sporych profitów z powodu linków wewnętrznych i co więcej będą one w stanie podzielić się ?miłością? z podstronami znajdującymi się w ich obrębie.

Jakość linków wewnętrznych

Umieszczenie kilku linków wewnętrznych do najważniejszych podstron na pewno nie wystarczy. Każdy odnośnik musi posiadać oprócz tego odpowiednią jakość. W przypadku najważniejszych stron musisz posiadać pewność, że linki do nich prowadzące spełniają serię poniższych kryteriów:

Anchory ? jeżeli celujesz w konkretne słowo lub słowa kluczowe upewnij się, że link wewnętrzny posiada frazę kluczową w anchorze. ?Punkty bonusowe? zdobędziesz również za korzystanie z nieznacznie zmienionego tekstu anchora w treści danej podstrony.

Pozycja odnośnika ? im wyżej link znajduje się w kodzie HTML tym lepiej! Jeżeli linkujesz do ?czapek zimowych? na samym szczycie strony, a do ?czapek z pomponem? na jej dole to wyszukiwarki internetowe potraktują pierwszy odnośnik jako bardziej wartościowy.

Strefa linków ? najlepszym scenariuszem linkbuidlingu jest linkowanie z jednej podstrony do podstrony jak najściślej z nią powiązanej. Im mocniej związane są tematycznie tym większa będzie wartość odnośnika. Przykładowo lepiej jest linkować ze strony o ?butach zimowych? do strony o ?czapkach zimowych? niż linkować ze strony o ?zimowych potrawach? do strony o ?czapkach zimowych?. Nie oznacza to, że nie możesz umieszczać linków na stronach, które się od siebie różnią. Pamiętaj jednak, że w takim przypadku jakość i ?wydajność? takiego odnośnika będzie w pewien sposób ograniczona.

Tags: , ,