SEO opierało się, opiera się i prawdopodobnie będzie opierać się na linkach. Od zawsze była to najważniejsza rzecz w pozycjonowaniu stron, bez linków wysokiej jakości nie da się zawładnąć wyników wyszukiwania.
To właśnie dlatego każda szanująca się strona internetowa inwestuje w jakąś formę budowania linków – czy to przy pomocy postów na blogach, wpisów gościnnych, udostępniania w mediach społecznościowych, albo po prostu za nie płacąc.
Smutną prawdą jest, że nawet jeśli się zdobędzie mnóstwo wysokiej jakości linków, to wcale nie oznacza, że zdobędzie się wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a ruch organiczny znacznie wzrośnie. Dlaczego tak jest?
Niska jakość linków
Jeśli Twoja strategia zdobywania linków opiera się na zdobywaniu mnóstwa linków niskiej jakości, spamerskich, to nie odniesiesz żadnych korzyści. Nie tylko nie znajdziesz się na szczycie wyników wyszukiwania, ale też istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zostaniesz ukarany i Twoja strona całkiem zniknie z Google.
Najgorsze jest to, że nigdy nie będziesz miał stuprocentowej pewności, w jaki sposób Google zinterpretuje dany link. Ważne jest, żeby linkowały do Ciebie strony z tej samej branży. Ewentualnie dobrze jeśli link pojawia się w artykule, który traktuje o tym samym co Twoja strona.
Nie ma sensu zdobywać linka od nawet najlepszego blogera zajmującego się gotowaniem, jeśli masz stronę o tematyce motoryzacyjnej. Nieważne, że bloger sam chętnie zareklamuje Twoją stronę, bo po prostu uważa ją za świetną i godną podzielenia się. Taki link według Google nie będzie miał dużego znaczenia.
Tak naprawdę nikt nie wie, jak Google będzie traktował poszczególne linki, nie ma osoby, która dałaby rade rozgryźć ten algorytm. Jedno jest pewne: lepiej mieć kilka linków wysokiej jakości niż kilkaset śmieciowych.
Linki kierują do słabego contentu
Content jest kluczową kwestią w pozycjonowaniu stron. Cokolwiek tworzymy, musi być:
- Oryginalne
- Przydatne
- Poprawne
- Angażujące
- Przyjazne dla użytkownika
- Przyjazne dla wyszukiwarek
Gdy zdobywasz linki, staraj się kierować do najlepszych podstron na Twojej witrynie. Musisz sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie – czy warto linkować do danego contentu? Jeśli odpowiedź brzmi twierdząco, to nie ma przeciwwskazań przeciwko linkowaniu.
Jeśli będziesz linkował do contentu o słabej jakości, będziesz miał wysoki współczynnik odrzuceń. Google może zrozumieć taką sytuację na dwa sposoby: użytkownicy danej strony nie są Twoją grupa docelową lub Twój content jest słabej jakości.
Co więcej, sprawia to kolejny problem. Nikt nie linkuje do słabego contentu za darmo. Google też to wie, więc może zinterpretować dany link jako płatny. Oznacza to, że wartość takiego linka zostanie uznana jako zerowa, a dodatkowo możesz otrzymać karę.
Najważniejsza lekcja, jaką możesz wyciągnąć z tworzenia backlinków i contentu – nie buduj bazy linków, zasłuż na nie. Bez contentu wysokiej jakości wszelkie starania pójdą na marne.
Twoja konkurencja radzi sobie lepiej
Co w sytuacji, gdy zdobywasz jedynie linki wysokiej jakości od stron o podobnym profilu, Twój content jest świetny, a tak nie podnosisz się w rankingach wyszukiwania? Może okazać się, że po prostu Twoja konkurencja radzi sobie lepiej od Ciebie.
Z tego powodu warto co jakiś czas przeprowadzać audyt backlinków Twojej najbliższej konkurencji. Nie zajmuje to dużo czasu, a będziesz wiedział czy musisz zwiększyć swoje wysiłki. Z takiego audytu dowiesz się więcej o swojej branży, poznasz strony, które najchętniej linkują do innych oraz lepiej zrozumiesz sowich konkurentów oraz ich strategie.