Bardzo ważnym aspektem służącym optymalizacji wyszukiwarek internetowych (SEO) jest sprawienie, by Twoja strona była łatwo dostępna i zrozumiała zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Pomimo, że wyszukiwarki internetowe stają się coraz bardziej inteligentne i wyrafinowane, odczytanie i zrozumienie wielu stron stanowi dla nich problem i nie są w stanie zrobić tego tak dobrze, jak człowiek. SEO pomaga wyszukiwarkom dowiedzieć się, co reprezentuje każda strona oraz czy i jak może być przydatna dla użytkowników. Częste argumenty przeciwko SEO:
?Nawet najbardziej inteligentny inżynier nie jest w stanie stworzyć wyszukiwarki, która dopuszcza wyłącznie określone strony internetowe. System może dopuścić, że przedostaną się niedoskonałości, czyli niewłaściwe i nieprzydatne wyniki, które zostały zoptymalizowane.”
Ale czekaj?
Wyobraź sobie, że umieściłeś w Internecie zdjęcie swojego psa. Człowiek może go opisać jako ?czarny, średniej wielkości pies, wyglądający jak labrador?. Z drugiej strony, najlepsza wyszukiwarka internetowa na świecie będzie dążyła do tego, aby zrozumieć, jak najlepiej fotografię. Co trzeba zrobić, aby wyszukiwarka rozumiała zdjęcia? Na szczęście SEO dostarcza webmasterom pewnych wskazówek, co zrobić, aby wyszukiwarki rozumiały treści.
W rzeczywistości dodanie odpowiedniej struktury do treści ma zasadnicze znaczenie dla SEO. Zrozumienie zarówno możliwości, jak i ograniczeń wyszukiwarek, pozwala na poprawę ich budowy, formatowania i opisywania zawartości. Bez SEO wiele stron pozostałoby niewidocznych dla wyszukiwarek.
Granice technologii wyszukiwania
Główne wyszukiwarki działają na zbliżonych do siebie zasadach. Automatyczne wyszukiwanie w sieci linków, treści i indeksu w ogromnej bazie danych ? są to osiągnięcia na miarę sztucznej inteligencji. Jednak istnieją pewne ograniczenia techniczne, które powodują ogromne problemy zarówno integracyjne, jak i rankingowe, co omówiliśmy poniżej:
Problemy z indeksowaniem
- Wyszukiwarki nie są dość sprawne w wykonywaniu formularzy (takich jak login) online, a tym samym wszystkie treści w nich zawarte mogą zostać ukryte
- Przy użyciu CMS (Content Managment System) często tworzone są duplikaty wersji tej samej strony, co stanowi poważny problem dla wyszukiwarek szukających treści całkowicie oryginalnych
- Błędy w dyrektywach WWW (robors.txt) mogą prowadzić do blokowania wyszukiwarek w całości.
- Złe struktury odsyłaczy prowadzą do wyszukiwania stron ze złym kontekstem.
Zawartość Query Matching
- Tekst, który nie został napisany w typowy sposób sprawdzany i znany przez ludzi. Na przykład pisząc o ?jednostkach chłodzenia żywności?, gdy chodzi o ?lodówkę?.
- Język i internacjonalizacja subtelności. Na przykład kolor vs color. W przypadku wątpliwości należy sprawdzić, czego użytkownicy szukają.
- Kierowanie na lokalizację, tak jak tłumaczenie treści na język polski, kiedy w rzeczywistości większość użytkowników odwiedzających witryny jest z Japonii.
- Mieszanie kontekstu. Na przykład tytuł Twojego bloga to ?Najlepsza kawa w Meksyku?, a w rzeczywistości opowiadasz o wakacjach w ośrodku w Kandzie, gdzie parzono wyśmienitą kawę. Takie mieszane komunikaty są zdecydowanie mylące dla wyszukiwarek.
- Interpretacja treści nietekstowej
- Chociaż wyszukiwarki są coraz lepsze w czytaniu innych dokumentów niż HTML, zawartość niektórych mediów jest dla nich bardzo trudna do analizy
Drzewo przewraca się w lesie? Przecież nikt nie zwróci uwagi!
SEO staje się coraz bardziej przyjazny dla techników i marketingowców. To jest chyba bardzo ważne, aby zrozumieć funkcjonowanie wyszukiwarek. Możesz zbudować doskonałą stronę internetową, ale jej zawartość może pozostać niewidoczna dla wyszukiwarek, chyba, że zaczniesz ją promować.
Zgodnie z przysłowiem kiedy ?drzewo przewraca się w lesie, nikt nie zwraca na to uwagi? ? jeśli nikt nie ma linku do treści, wyszukiwarki mogą to zignorować.
Wyszukiwarki same w sobie nie posiadają wskaźnika jakości i potencjalnie nie ma sposobu na odkrywanie fantastycznych elementów w Internecie. Tylko ludzie posiadają taką moc ? dowiedzieć się, reagować, komentować. Tak więc świetna zawartość nie może być tylko stworzona ? konieczna jest wspólnota i rozmowa na ten temat. Wyszukiwarki wykonały już świetną robotę, to znaczy promują wysokiej jakości treści na stronach internetowych, które stały się popularne, ale to nie wyszukiwarki generowały tę popularność, tylko utalentowani marketingowcy Internetowi.
Spójrz na rezultaty wyszukiwań w kilku przeglądarkach, a przekonasz się dlaczego zniknięcie przeglądarek internetowych z rynku jest wręcz niemożliwe.
Dziesięć miejsc, sortowanie według rangi, zdolność do przyciągania poszukiwaczy. Wyniki na 1,2 i 3 miejscu charakteryzują się znacznie mniejszym ruchem niż te, które znajdują się na niższych miejscach na stronie. Świadczy to o tym, że zachęty finansowe są dużo znaczącym wyznacznikiem dla wyszukiwarek.
Ciągłe zmiany krajobrazu
Marketing wyszukiwarek internetowych zainicjował w połowie lat 90-tych XX wieku poprzez ręczne dobieranie słów ?klucz?. W 2004 roku zasypały nas linki stron internetowych wysyłanych automatycznie, czyli SPAM. A od 2011 roku rozpoczęto optymalizację pod kątem wyszukiwarek.
Przyszłość jest niepewna, ale to naturalne, że w świecie wyszukiwarek ciągle trwają zmiany. Z tego względu, marketing wyszukiwania pozostanie oddany tym, którzy chcą pozostać konkurencyjni w Internecie.