W najnowszym materiale wideo opublikowanym na kanale Webmaster Help w serwisie YouTube, Matt Cutts odpowiadał na kolejne pytania internautów. Jedno z nich wydało się szczególnie ciekawe:
?Czy istnieje jakikolwiek sposób, aby powiadomić Google o istnieniu mobilnej wersji strony, tak aby wyświetlała alternatywne wyniki w wyszukiwarkach mobilnych? Czy też po prostu strona jest responsywna i ten sam URL działa na telefonach i tabletach??
W odpowiedzi mogliśmy usłyszeć, że każdy właściciel strony chce, aby użytkownicy smartfonów skończyli na stronie w wersji mobilnej natomiast pełnoprawni użytkownicy na wersji desktopowej. Istnieje kilka sposobów, aby to rozwiązać.
Pierwszy z nich to responsywny design witryny, który służy zarówno jednej jak i drugiem grupie. Javascript oraz CSS skalują stronę do takich rozmiarów, że bez problemu zmieści się na mniejszym wyświetlaczu. Ważnym jest nieblokowanie Javascriptu i CSS gdyż dzięki dostępowi do nich Google może określić czy strona jest responsywna czy też nie.
Inna metoda to stworzenie dwóch niezależnych wersji witryny ? jednej dla telefonów, drugiej dla komputerów. W tym przypadku każda podstrona musi posiadać jednak osobny adres URL. Jeżeli masz zamiar wybrać tę ścieżkę nie zapomnij o umieszczeniu atrybutu rel=?alternate? na stronie desktopowej prowadzącej do wersji mobilnej. Dzięki temu Google będzie wiedziała, że obie wersje strony są ze sobą powiązane.
Oprócz tego warto pomyśleć o atrybucie rel=?canonical?. Dzięki niemu algorytm będzie wiedział, że treści na obu wersjach strony są takie same i powinny być wrzucone do jednego worka ? a nie traktowane jako duplikat lub niezależnie.
Tak długo jak korzystasz z takich dwukierunkowych rozwiązań Google będzie w stanie odróżnić stronę mobilną od normalnej strony.
Jeszcze innym sposobem jest przekierowywanie użytkowników mobilnych na właściwą wersję witryny. Googlebot jest w stanie określić w jaki sposób łączymy się z Internetem i od razu wyświetlić nam właściwą wersję strony.