Wpływ mediów społecznościowych na SEO od jakiegoś czasu jest jednym z najgorętszych tematów w pozycjonowaniu stron. Nic nie wskazuje na to, żeby te dyskusje miały się zakończyć. Czy media społecznościowe pomagają w SEO? W skrócie mówiąc: tak.
Dłuższą odpowiedź przeczytacie w poniższym artykule. Social media nie pomagają w SEO w taki sposób jak myśli większość osób. Przede wszystkim, nie jest to czynnik brany pod uwagę przez algorytmy szukające.
Media społecznościowe nie są czynnikiem branym pod uwagę w rankingach
Po pierwsze, nikt tak naprawdę nie wie co dokładnie znajduje się w algorytmie Google, w jaki sposób tworzone są rankingi. Możemy jedynie opierać się na tym, co mówili o algorytmie pracownicy Google oraz co udało się wywnioskować na podstawie dostępnych danych. Wiemy jednak, że Google wprost powiedział, że social media nie są brane pod uwagę w tworzeniu rankingu.
Mimo to, z raportu opublikowanego w 2016 roku przez Searchmetrics wynika, że istnieje wysoka korelacja między sygnałami płynącymi z mediów społecznościowym, a pozycją w rankingach. Podobny wniosek firma ta wyciągnęła w raporcie rok wcześniej.
Samo Searchmetrics pisze jednak, że korelacja nie musi oznaczać przyczynowości. Wysoka pozycja w rankingach i dobrze działające social media może i są skorelowane, ale z siebie nie wynikają. Po prostu firmy przeprowadzające z sukcesem kampanie w social media zazwyczaj są również dobre w pozycjonowaniu swoich stron internetowych.
Jeśli piszesz dobry content, będzie on prawdopodobnie popularny w mediach społecznościowych, osoby którym będzie się podobał, mogą go udostępniać, co z kolei wpływa na linkowanie strony i wyższą pozycję w rankingach wyszukiwania.
Potencjał dla linków
Jak przed chwilą napisałem, im więcej udostępnień w social media posiadasz, tym więcej szans mają inni użytkownicy zobaczyć Twój content i w niego kliknąć. Wystarczy tworzyć dobry content (tytuł może być nieco click-baitowy dla lepszych odsłon) i liczyć na to, że się wybije w mediach społecznościowych, co przyciągnie więcej linków i dodatkowy ruch.
Stwórz publikę
Możesz mieć najlepszy produkt lub usługę jaka istnieje, ale jeśli ludzie nie będą o nich wiedzieli, zapomnij o sukcesie. „Bądź najlepszy, a klienci się pojawią” nie jest dobrą zasadą w dzisiejszym świecie, szczególnie w sieci. Musisz być proaktywny i samemu postarać się zdobyć odbiorców.
Gdzie jest najwięcej osób? W mediach społecznościowych. Sam Facebook ma prawie 2 miliardy użytkowników. Z taką liczbą osób i łatwością udostępniania, social media są świetnym sposobem na zbudowanie widoczności w sieci oraz szybkiego budowania bazy odbiorców.
Nie jest to jednak proste, w ciągu każdej minuty powstaje 571 nowych storn internetowych, Twoja witryna jest tylko nic nie znaczącym pyłkiem w wielkim środowisku internetu. Dlatego musisz regularnie budować swoją widoczność w mediach społecznościowych, a jeśli masz dobry content, Twoje zasięgi będą stopniowo zwiększać się z dnia na dzień.
Im większa będzie Twoja marka i im więcej będziesz mieć odbiorców, tym lepsze będą Twoje szanse na zwiększenie kliknięć w wyszukiwarkach. Dzięki wyższemu CTR zwiększy się również Twoja pozycja w rankingach wyszukiwania.
Nie zapominaj o YouTube
Choć w powyższym artykule skupiłem się głównie na Facebooku, warto również pamiętać o mniej popularnym w naszym kraju Twitterze oraz Youtube. Tak właściwie, YouTube jest drugą najczęściej wykorzystywaną wyszukiwarką na świecie. Jednak większość fraz kluczowych w YouTube nie jest wpisywana z myślą o produktach komercyjnych, stąd konwersja użytkowników wygląda zupełnie inaczej.
Wciąż jednak możesz wykorzystać YouTube do poprawienia swojego pozycjonowania. Możesz tworzyć firmy promujące twój content lub markę, w opisach których możesz zamieszczać linki, a Twoje filmy potencjalnie mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania Google.