Jaka przyszłość czeka osoby pracując w branży płatnych reklam internetowych w momencie kiedy urządzenia mobilne zyskują coraz większe znaczenie? Dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć sobie na to pytanie i ocenić wzrost popularności reklam wyświetlanych mobilnie w minionym roku.
Coraz częściej mówi się o mobilnej rewolucji ? co jednak oznacza w rzeczywistości? Jak zmiana zachowań użytkowników przekład się na decyzje podejmowane przez reklamodawców? Aby się dowiedzieć należy prześledzić branżę mediów społecznościowych, wyszukiwarek internetowych oraz reklam wyświetlanych bezpośrednio na stronach, która w 2014 roku warta była 6 miliardów dolarów.
Wszystko wskazuje na to, że w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy urządzenia mobilne zanotowały kolejny, bardzo silny wzrost jeżeli chodzi o zasięg w tej ogromnej branży. Obecnie użytkownicy spędzają większość czasu przed urządzeniami cyfrowymi właśnie wpatrując się w ekrany telefonu lub tabletu ? nie komputera. Przychody z reklam mobilnych cały czas pną się do góry ? w tym roku reklamodawcy mają wydać na nie nawet 64 miliardy dolarów.
Telefony już wyprzedziły komputery
Konsumpcja mediów społecznościowych skupia się obecnie przede wszystkim na dostępnie mobilnym. Nic więc dziwnego, że coraz więcej środków inwestowanych jest właśnie w formy reklamy dopasowane do tych urządzeń. Ponad 55% wszystkich wydatków na reklamowanie w social media przeznaczono właśnie na kampanie mobilne ? przełożyło się to na 62% wszystkich kliknięć w sieciach społecznościowych właśnie z płaszczyzny tabletu lub smartfona.
Patrząc natomiast na udział urządzeń mobilnych w wynikach wyszukiwania to listopad 2014 przyniósł całkowity rekord. Właśnie wtedy wykorzystanie komputerów spadło do 51.6%, a telefonów wzrosło do 39.4% – stawkę uzupełniły tablety (9.0%).
Wszystko wskazuje na to, że telefony komórkowe są coraz poważniej traktowane przez reklamodawców. W połowie 2015 roku spodziewamy się wyrównania pomiędzy urządzeniami dekstopowymi oraz smartfonami. Później natomiast telefony staną się głównym urządzeniem jeżeli chodzi o przyciąganie pieniędzy należących do reklamodawców.
Unikatowe zachowanie CTR w przypadku urządzeń mobilnych
Reklamodawcy bardzo szybko dostosowali się do zmiennych przyzwyczajeń konsumentów dopasowując swoje strategie marketingowe i zwiększając wydatki na reklamę mobilne. Czy wyrzucają jednak po prostu więcej środków na tę formę promocji? A może tworzą nowe strategie skierowane tylko i wyłącznie pod branżę mobile?
Sposobem oceny jest tutaj między innymi porównanie wskaźnika CTR w urządzeniach mobilnych oraz desktopowych. Zarówno w przypadku wyszukiwarki jak i urządzeń mobilnych o wiele lepsze wyniki osiągają właśnie smartfony. Efektywność jest większa ? CTR to jednak tylko kawałek sporego rąbka tajemnicy. Pod uwagę należy wziąć również umiejscowienie reklamy. Wtedy okazuje się, że w przypadku promocji mobilnej odgrywa one ogromną rolę.
Komputery nadal zapewniają wyższą konwersję
Zanim zagłębimy się we wskaźniki konwersji mobilnej warto zauważyć, że mierzenie standardowej konwersji według schematów desktopowych jest trudniejsze w przypadku urządzeń mobilnych. O ile może ulec to zmianie pewnego dnia, to obecnie użytkownicy nie wybierają tak często produktów, nie tworzą nowych kont lub nie udostępniają informacji o płatności poprzez telefony tak chętnie jak poprzez standardowe komputery. W przypadku wyszukiwarki konwersja mobilna nadal jest prawie o połowę niższa niż na komputerze. Co ciekawe w przypadku tabletów różnica to już zaledwie 3%.
Jeżeli sam 2014 rok przyniósł tak znaczące zmiany, to obecny 2015 zapowiada kolejną rewolucję. Nie na darmo Google coraz częściej zwraca uwagę na optymalizację strony pod urządzenia mobilne, na których może być ona wyświetlana. Za parę lat dojdzie do tego, że jeżeli na smartfonie lub tablecie Twoja witryna będzie działała zbyt powolnie, wtedy nie będziesz miał szans na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.