Opinie w sieci – pozycjonowanie wizerunkowe i depozycjonowanie

SERM (z ang. Search Engine Reputation Management) to zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach. Proces ten polega na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy w sieci, przy pomocy narzędzi wykorzystywanych w trakcie pozycjonowania. Reputacja firmy w dzisiejszych czasach zależy przede wszystkim od tego, do jakich opinii mają dostęp jej klienci w Internecie. Ponieważ każdy ma możliwość zamieszczania w sieci dowolnych treści i komentarzy, należy stosować SEO wizerunkowe, ponieważ zapobiega ono wyświetlaniu wśród najważniejszych dziesięciu opinii, negatywnych komentarzy pozostawionych przez internautów. Celem takiej kampanii jest wyeksponowanie pozytywnych komentarzy na temat firmy, jej kultury organizacyjnej, warunkach pracy w niej panujących, czy też jakości oferowanych produktów. Takie informacje pozytywnie przedstawiają markę, kształtując również jej wiarygodność na rynku.

Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie wizerunkowe?

Korzystne opinie w sieci przynoszą bardzo pozytywne efekty, dlatego warto zdecydować się na takie pozycjonowanie w swojej firmie. Moc Internetu jest ogromna i większość osób właśnie w sieci poszukuje istotnych dla siebie informacji. Najwięcej korzyści SEO wizerunkowe może przynieść z pewnością:

  • firmom, które zmagają się aktualnie z negatywnym wizerunkiem wykreowanym przez niepochlebne komentarze,
  • takim, które chcą dbać o dobrą reputację swojego biznesu.
  • markom, które straciły swoją pozycję z powodu złych komentarzy internautów,
  • osobom publicznym, politykom, celebrytom, którym zależy na jak najlepszej opinii.

Takie pozycjonowanie skierowane jest nie tylko do firm, ale również do osób publicznych. Często bowiem w sieci można znaleźć negatywne opinie na ich temat, które nie tylko szkalują wizerunek, ale jednocześnie mogą mieć bardzo zły wpływ na prowadzone kampanie wyborcze, reklamowe, czy inny rodzaj działalności.

2

Jak przebiega proces pozycjonowania wizerunkowego?

Decydując się na poprawę opinii w sieci, najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy znają się na public relations i mają duże doświadczenie w pozycjonowaniu. Takie działania wymagają bowiem nie tylko wiedzy, ale również wykorzystania odpowiednich narzędzi SEO.

Usługa wymaga wykonywania jednocześnie kilku ważnych czynności:

  • na początek śledzone są komentarze i opinie na temat firmy lub marki i tworzony jest raport,
  • kolejnym krokiem jest próba usunięcia negatywnych opinii (jeżeli pojawiają się w nich wulgaryzmy lub nieprawdziwe informacje konieczny jest kontakt z administratorem serwisu),
  • bardzo ważne jest pozycjonowanie pozytywnych opinii i wartościowych treści,
  • tworzone są również nowe, unikalne artykuły, które mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku klienta,
  • istotnym punktem są oczywiście kampanie Adwords, dzięki którym można dotrzeć do wielu potencjalnych klientów i przekazać im pozytywne informacje o marce,
  • jednym z elementów takiego pozytywnego pozycjonowania jest marketing szeptany, który prowadzony jest w sposób wyważony i dyskretny.

Na jakie korzyści można liczyć?

Aby odnieść sukces, bardzo ważna jest praca nad pozytywnym wizerunkiem. Reputacja firmy sprawia, że stale pojawiają się nowi klienci, którzy zachęcani są pozytywnymi komentarzami. Oczywiście, SEO wizerunkowe to proces długotrwały, który najlepiej kontynuować. Inwestycja w kampanię SERM może przynieść wiele korzyści w perspektywie długoterminowej:

  • firma kształtuje swój pozytywny wizerunek,
  • marka staje się bardziej wiarygodna,
  • zwiększa się konwersja na stronie, z uwagi na brak negatywnych komentarzy w TOP 10,
  • użytkownicy przekonują się do dokonania zakupu lub skorzystania z usług firmy,
  • zwiększa się ilość pozytywnych odnośników oraz materiałów w sieci, które prowadzą na stronę internetową firmy,
  • pojawiają się z czasem lojalni klienci, którzy sami bronią reputacji danej marki,
  • jest to również sposób na zawarcie nowych kontraktów biznesowych.

Popularne metody na kreowanie popularnego wizerunku firmy w sieci

Internet daje wiele możliwości biznesom. Niestety, wiele firm skupia się na tak zwanym depozycjonowaniu, czyli negatywnym marketingu, aby w ten sposób niszczyć konkurencję. Jeżeli jednak podejmowane są kontr działania, wówczas można liczyć na sukces. Decydując się na pomoc profesjonalistów, warto rozważyć również popularne metody, dzięki którym reputacja firmy z pewnością wzrośnie.

Dobrym krokiem jest prowadzenie bloga firmowego, na którym zamieszczane są wartościowe treści. Ważne, aby były to treści związane ze specyfiką działalności firmy, wysokiej jakości. Wówczas budowany jest wizerunek ekspercki, który wpływa na reputację. Firmy chwalące się swoim doświadczeniem oraz fachową wiedzą są bardzo pozytywnie odbierane przez potencjalnych klientów, jak i kontrahentów. Blog ekspercki potwierdza kompetencje firmy, dlatego warto zadbać o jego aktualizację.

Istotną kwestią jest również działalność w social mediach. Posiadanie kont na popularnych portalach społecznościowych umożliwia odpowiadanie na komentarze – również te negatywne, a także rozwiewanie wątpliwości klientów. W taki sposób można zbudować trwałe relacje z internautami.

Obecnie ceniona jest również współpraca z osobami opiniotwórczymi w sieci, na przykład z blogerami. W sposób nienachalny mogą oni bowiem reklamować produkty firmowe i usługi, co wpływa bardzo pozytywnie na wizerunek każdej marki.