Jak optymalizować treść pod pozycjonowanie w featured snippets?

Features snippets to ramki pojawiające się w wynikach wyszukiwania Google ponad klasycznymi linkami. Google coraz częściej po wpisaniu frazy kluczowej wyświetla featured snippets z gotową odpowiedzią na zadane pytanie oraz linkiem do strony, gdzie dana odpowiedź się znajduje.

Często featured snippets określa się jako zerową pozycję w rankingach wyszukiwania. Niektórzy idą krok dalej mówiąc, że dla wielu fraz jest to jedyny wynik wyszukiwania, ponieważ znacząca większość użytkowników znajduje tam odpowiedź na interesujące ich pytanie. Poza tym Google Now zazwyczaj czyta na głos jedynie treść ramki, więc użytkownicy nie mają nawet potrzeby spoglądania na pozostałe linki.

Szansa dla SEO w featured snippets

Jeśli się zastanawiasz w jaki sposób wykorzystać potencjał featured snippets, postaram się odpowiedzieć na to pytanie w poniższym artykule. W największym skrócie, musisz skonstruować swój content w taki sposób, żeby Google uznało go za wartościowy, dzięki czemu pojawi się w ramce. Z drugiej strony warto przeanalizować treść, która nie załapała się do featured snippets, stąd też można wynieść wiele informacji.

Co ciekawe, Google udostępnia informacje na temat kandydatów do znalezienie się w featured snippets. Gdy wpiszesz jakąś frazę dla której wyświetla się ramka, w URL możesz dopisać parametr &num=1, w ten sposób zobaczysz pierwszego kandydata na liście do zastąpienia obecnej ramki. Wyszukując &num=2, &num=3 itd., znajdziesz kolejnych kandydatów. Analizując różnice między poszczególnymi wynikami możesz odkryć strukturę treści pożądaną przez Google.

Jak znaleźć frazy kluczowe z ramkami?

Niestety, obecnie nie istnieje żadne narzędzie, które pozwoli na wykrycie wszystkich featured snippets dostępnych dla pozycjonowanych na Twojej stronie słów kluczowych. Sprawia to dużą trudność w znalezieniu ich, szczególnie dla dużej witryny. Dostępne narzędzia wykrywają nie więcej niż 20% słów kluczowych z ramkami, które da się odnaleźć manualnie sprawdzając każdą frazę po kolei.

Znacząco utrudnia sprawę fakt, że featured snippets bardzo często pojawiają się we frazach kluczowych z końca ogona, często składających się z wielu słów, mających przy tym małą wielkość wyszukiwania. Dodatkowo featured snippets nie muszą być formułowane jako naturalne pytania, więc filtrowanie wyników w ten sposób nie zdaje egzaminu.

Kolejną przeszkodą jest fakt nieregularności występowania featured snippets. Pojawianie się ramek zależy od urządzenia, lokalizacji, poprzednich zapytań czy czasu. Dlatego najlepszym sposobem poszukiwania fraz kluczowych wyświetlających featured snippets jest ręczne przeszukiwania całej bazy pozycjonowanych słów.

Jak wypozycjonować swój content pod featured snippets

Poniżej zamieszczam parę rad dotyczących pozycjonowania contentu w taki sposób, żeby pojawiał się w ramce nad wynikami wyszukiwania:

Upewnij się, że Twój content jest jak najbardziej kompletny i użyteczny. Jeśli porównasz strony znajdujące się w featured snippets z kandydatami na ich miejsce, z pewnością zawuważysz różnicę w ich jakości. Treść musi być wartościowa dla użytkowników i kompletna.

Wyświetlanie się featured snippets może zależeć od jakości informacji i innych czynników. Często zauważysz, że dla danej frazy kluczowej pojawia się nowa treść w rankach. Jest to związane z ciągłym ulepszaniem usługi przez Google, algorytmy szukające mogą w różnych sposób oceniać zawartość stron. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i kontrolować na bieżąco ważne frazy kluczowe.

Featured snippets częściej pojawiają się dla fraz informacyjnych. Słowa kluczowe w formie pytań, słów, fragmentów czy cytatów częściej zwracają ramki niż inne słowa kluczowe.

Zwróć uwagę na formatowanie contentu. Informacje znajdujące się w featured snippets nie mają określonego formatowania, są różne formy, ale zawsze warto pamiętać o stosowaniu na stronie pogrubień, punktów, list czy nagłówków.

Tags: , , ,