Przedwczoraj przypatrywałem się podstawowemu znaczeniu pozycjonowania w przypadku stron mobilnych. Dzisiaj natomiast chciałbym trochę dogłębniej poruszyć ten temat i przyjrzeć się mobile SEO od trochę innej strony.
Jednym z największych problemów dla większości webmasterów obsługujących zarówno desktopową oraz mobilną wersję witryny jest fakt, że bardzo często strona mobilna wyświetla się na komputerach stacjonarnych lub odwrotnie ? na telefonie komórkowym wyświetla się pełna wersja strony. W jaki sposób sobie z tym poradzić? Istnieją dwa możliwe scenariusze:
Przekierowanie użytkowników mobilnych do prawidłowej wersji strony
Kiedy użytkownik mobilny lub googlebot-mobile odwiedza desktopową wersję adresu URL, możesz bezpośrednio przekierować go do odpowiadającego mu adresu mobilnego tej samej podstrony. Google zauważa związek pomiędzy dwoma wersjami tej samej strony i stara się wyświetlać standardową wersję dla wyników wyszukiwań z komputerów stacjonarnych i wersję mobilną dla wyszukiwań z tabletów i komórek.
Kiedy przekierowujesz użytkowników upewnij się, że treść po przekierowaniu jest praktycznie taka sama lub mocno zbliżona. Przykładowo ? jeżeli prowadzisz sklep internetowy i możliwy jest dostęp z telefonu komórkowego do wersji desktopowej upewnij się, że użytkownik zostanie przekierowany do mobilnej podstrony z tym samym produktem, a nie do strony głównej. Czasami natrafia się na strony, które korzystają z takiej praktyki w celu poprawy swoich wyników w SERPach jednak Google potępia takie praktyki i stara się je karać!
Z drugiej strony ? kiedy z poziomu komputera stacjonarnego istnieje dostęp do mobilnej wersji strony nie ma potrzeby wprowadzania przekierowania. Przykładowo Google nie przekierowuje automatycznie użytkowników desktopowych ze stron mobilnych na standardową wersję podstrony ? zamiast tego umieszczana jest informacja, że można skorzystać z pełnej wersji serwisu.
Automatyczne dostosowanie w treści w zależności od urządzenia
Niektóre strony posiadają te same adresy URL zarówno dla desktopowych i mobilnych treści. Użytkownik widzi jednak tylko jeden z formatów, który dobierany jest automatycznie w zależności od urządzenia, z którego korzysta. Mówiąc najogólniej ? użytkownicy stacjonarni i mobilni korzystających z tych samych adresów URL, zmienia się jednak treść/format.
W tym przypadku ten sam adres pojawi się na telefonie komórkowym i w oknie wyszukiwarki komputerowej ? dzięki temu rozwiązaniu eliminowany jest powszechny problem wyświetlania się niewłaściwej wersji strony.
Należy jednak pamiętać, że jeżeli całość nie zostanie odpowiednio skonfigurowana wtedy googleboty mogą uznać takie praktyki za cloaking. Cloaking to nic innego jak tworzenie dwóch wersji witryny ? jednej widocznej dla użytkowników drugiej natomiast jedynie dla wyszukiwarek internetowych w celu poprawy wyników rankingowych. Działania tego typu zazwyczaj prowadzą do wyrzucenia z indeksu.
Jak się przed tym ustrzec? Przede wszystkim tak przygotować standardową wersję strony, że użytkownik widzi dokładnie to samo co googlebot. W wersji mobilnej wygląda to identycznie ? użytkownik mobilny ma widzieć to samo co googlebot-mobile. Jeżeli będą występowały różnice pomiędzy stacjonarną i mobilną wersją strony nie musisz się tym przejmować.
Przykładem, w którym Twoja strona może zostać mylnie posądzona o cloacking może być następująca sytuacja: Strona wyrzuca monit ?dostęp jedynie z urządzeń mobilnych? użytkownikom desktopowym, a crawlerom prezentuje pełną witrynę. W tym przypadku użytkownik widzi coś innego niż algorytm Google i najprawdopodobniej zostaniesz oskarżony o cloacking.