Wyszukiwarki internetowe pełnią dwie funkcje ? indeksowanie oraz zapewnienie odpowiedzi na podstawie obliczenia trafności i dostarczanie wyników.
Wyobraź sobie, że World Wide Web jest siecią przystanków metra w wielkim mieście. Każdy przystanek posiada swój wyjątkowy dokument (zwykle jest to strona, czasami plik w formacie PDF, JPG, albo innym). Wyszukiwarka potrzebuje sposobu na ?zindeksowanie? całego miasta i nie przeoczenia żadnego przystanku po drodze, więc używają najlepszej z możliwych ścieżek ? linków.
?Linki poprzez swoją strukturę dążą do związania wszystkich stron razem.?
Algorytmy wyszukiwarek internetowych zwane ?robotami? lub ?botami? mogą osiągnąć połączenie wielu miliardów dokumentów za sprawą linków, kiedy wyszukiwarka znajduje odpowiednie strony internetowe, następnie je kodują i przechowują na ogromnych dyskach twardych, aby mieć do nich łatwy dostęp w razie potrzeby. Tak wspaniałe rozwiązanie jest możliwe dzięki współpracy centrów danych na całym świecie. Olbrzymie magazyny są w stanie pomieścić tysiące maszyn do obróbki dużych ilości informacji.
Właśnie za sprawą tych wszystkich osiągnięć wybrane hasła wpisywane przez użytkowników sieci pojawiają się w przeciągu 1-2 sekund.
Udzielanie odpowiedzi
Wyszukiwarki internetowe są maszynami udzielającymi odpowiedzi. Kiedy użytkownik przegląda coś w Internecie, wyszukiwarka musi przeszukać miliardy dokumentów i wykonać dwie zasadnicze rzeczy, po pierwsze ? podaje tylko te wyniki wyszukiwania, które są istotne i przydatne dla danej osoby, a po drugie ? ustawia te wyniki we właściwej, ze względu na wartość, kolejności. W optymalizacji zasobów internetowych (SEO) znaczenie ma zarówno trafność, jak i istotność danych. Dla wyszukiwarki internetowej trafność oznacza coś więcej niż tylko znalezienie stron pasujących do wyszukiwanego hasła ? takie zadania były realizowane na początku, kiedy pojawił się Internet, dziś to nie wystarczy. Ewolucja dotyka także sieć internetową. Inżynierowie opracowują coraz to lepsze sposoby wybierania cennych wyników. Wpływ na tak zaawansowane wyszukiwanie ma ponad 100 czynników, które postaramy się omówić w tym przewodniku.
Jak wyszukiwarki internetowe decydują o znaczeniu wyników?
Obecnie dla wyszukiwarek internetowych istotność wyników wyszukania jest jednoznaczna z ich popularnością ? im częściej odwiedzana strona, im bardziej popularny dokument, tym zawiera cenniejsze informacje. Założenie to okazało się dość skuteczne, o czym świadczą wyniki badań ze wskaźnikami zadowolenia użytkowników Internetu.
Popularność i istotność nie są oceniane ręcznie. Wyszukiwarki internetowe używają skomplikowanych równań matematycznych, dzięki którym powstają ważne algorytmy, których celem jest oddzielenie ziarna od plewy i następnie uszeregowanie pszenicy w kolejności według smaku (lub jakiejkolwiek innej, ale stosowanej w praktyce przez rolników).
Algorytmy te składają się z setek elementów, które w marketingu nazywane są ?rankingiem czynników SEO?.
Jak odnieść marketingowy sukces w wyszukiwaniu?
Algorytmy wyszukiwarek internetowych mogą na pierwszy rzut oka wydawać się bardzo skomplikowane. Do osiągnięcia coraz to lepszych wyników warto dostosować się do pewnych wskazówek. Te podam jednak w kolejnym artykule, przyglądając się poszczególnym wyszukiwarkom z osobna 😉