Kiedy popatrzymy na WordPressa z boku to widzimy bardzo dobrze zoptymalizowany system, który daje zdecydowanie lepsze możliwości zaindeksowania przez Google poszczególnych podstron niż inne CMSy dostępne obecnie na rynku. Oczywiście zawsze da się wprowadzić kilka poprawek do tej dobrze naoliwionej maszyny i właśnie o nich chciałem mówić w dzisiejszym oraz jutrzejszym wpisie (materiału jest na tyle, że zagadnienie podstaw WordPress SEO postanowiłem podzielić na dwie części).
W taki razie nie przedłużam i bierzemy się do roboty!
Adresy URL
Na pierwszy ogień leci struktura permalinków. Ich ustawienia znajdziesz w obszarze Ustawienia -> Permalinki. W formie domyślnej wyglądają one następująco: ?p=<postid> (linki dynamiczne). Na potrzeby SEO lepiej korzystać jednak z linków standardowych w formie /tytuł-wpisu/ albo /kategoria/tytuł-wpisu/. Aby tego dokonać należy zaznaczyć opcję /%postname%/.
Gdybyś do adresu URL chciał dołączyć również informacje o kategorii wtedy wybierasz ?Strukturę Indywidualną? i zmieniasz wartość ręcznie na /%category%/%postmname%/. Jeżeli wcześniej korzystałeś z linków dynamicznych nie musisz przejmować się przekierowaniem ? WordPress za Ciebie zmieni wszystkie dotychczas używane linki. Niezależnie od tego w jaki sposób zmieniasz strukturę permalinków WP zawsze dokona przekierowania wpisów, które powstawały wcześniej.
WWW kontra brak-WWW
Musisz wybrać również w jaki sposób Twoja strona ma się wyświetlać ? albo jako standardowe www.example.com albo po prostu jako example.com. Upewnij się, że główne ustawienia dostępne w zakładce Ustawienia -> Podstawowe odpowiednio odzwierciedlają Twoją decyzję. Oprócz tego należy to dokładnie określić w Narzędziach dla Webmasterów Google, aby ?nie gryzły? się one z ustawieniami w WP.
Stop-wordy
Od wersji 1.1.6. dodatku SEO do WordPressa automatycznie usuwane są tak zwane stop-wordy, przez co adresy URL mogą stawać się niepoprawnie długie. Warto więc dodać je ponownie ręcznie ? mowa tutaj o takich słowa jak ?i, oraz, przecinkach, myślnikach, dwukropkach i tym podobnych?.
Optymalizacja tytułów pod potrzeby SEO
Tytuł, zawartość tagu <title> na każdej podstronie jest jednym z najważniejszych czynników jeżeli chodzi o rankingowanie w wynikach wyszukiwania. Nie jest to tylko i wyłącznie bezpośredni tytuł zakładki lub okna wyszukiwarki, ale jednocześnie pierwsza linijka tekstu, którą wyświetla się w SERPach, poprzedzona adresem URL i krótką notką tekstową (zazwyczaj zawierającą wycinek z tagu meta description).
Na wielu blogach cały czas zauważamy ten sam schemat nadawania tytułów: ?Nazwa Bloga >> Podstrona >> Bogaty w słowa kluczowe tytuł wpisu? albo ?Nazwa Bloga >> Bogaty w słocza kluczowe tytuł wpisu?. W przypadku Twojego własnego bloga na WP, chcąc uzyskać traffić na który zasługuje, powinieneś tworzyć tytuły w całkowicie innej sekwencji.
Po pierwsze wyszukiwarki internetowe przywiązują więcej uwagi do pierwszych słów ? jeżeli więc fraza kluczowa znajduje się na początku wtedy masz większe szanse na zajęcie wysokich pozycji. Po drugie ludzie szukający informacji w sieci skupiają się przede wszystkim na pierwszych słowach ? zwiększa to Twoją szansę, że klikną w odnośnik. Jeżeli słowo kluczowe jest z tyłu, szansa ta zdecydowanie maleje.
Co możemy przez to rozumieć? Między innymi tyle, że tytuł przykładowej strony oferującej pluginy do WordPressa powinien wyglądać następująco: ?WordPress SEO ? nazwa autora > Pluginy WordPress > WordPress? zamiast rozwiązaństosowanych obecnie.
Ustawianie tytułów dzięki pluginowi WordPress SEO
Tytuły SEO ustawiać można dzięki szeregowi pluginów WordPress SEO. Zazwyczaj jest to możliwe na dwa sposoby. Zaraz po zainstalowaniu i aktywacji pluginu w kokpicie pojawia się osobna sekcja SEO. Znajdziesz tam szereg zakładek i typów stron dostępnych na Twojej witrynie ? dla każdego typu możesz ustawić tak zwany Title Templte oraz szablony meta descriptions i tym podobnych. Jeżeli wiele wpisów posiada podobny charakter wtedy możesz ustawić szablon tytułu i jedynie uzupełniać go lub czasami modyfikować.
Optymalizacja pojedynczych postów
Osobnym zagadnieniem jest optymalizacja indywidualnych wpisów oraz pojedynczych stron. Chociaż większość wtyczek z automatu wypełni za Ciebie tag <title> kopiując go bezpośrednio z tytułu wpisu i dodając kilka dodatkowych atrybutów to zawsze masz możliwość zmiany tego wyboru i indywidualnego wprowadzenia tytułu.
- Jeżeli masz zamiar stworzyć tytuł samodzielnie musisz pamiętać o kilku podstawowych sprawach:
- zawsze powinien zawierać nazwę Twojej marki, najlepiej na samym końcu
- Zawsze pamiętaj o umieszczeniu słowa kluczowego, które dla konkretnego postu jest Twoim zdaniem najważniejsze
Pozostała część tytułu powinna natomiast zachęcać ludzi do otwarcia danej strony i zapoznania się z jej treścią.
Na drugą część wstępu do pozycjonowania WordPress zapraszam już jutro! 🙂