Poradnik SEO 2014: Treść – cz. I

Dzisiaj i przez cały weekend przyglądać będziemy się najważniejszym czynnikom pozycjonowania i optymalizacji na stronie. Na pierwszy ogień pójdzie rzecz według mnie najważniejsza, czyli treść. W kolejnych częściach zastanowimy się natomiast jak w bieżącym roku powinna wyglądać architektura strony i czy warto zastosować pewne zmiany w sposobie tworzenia kodu HTML.

Pamiętaj, że są to jedynie moje osobiste przemyślenia. Jeżeli z Twoich własnych doświadczeń wynika coś innego lub na pewne sprawy patrzysz inaczej wtedy czekam na Twoje opinie w komentarzach 🙂

Jakość

Poziom merytoryczny i jakość treści internetowych były tematem wielu dyskusji w 2013 roku szczególnie jeżeli chodzi o ilość słów w artykułach oraz zagnieżdżenia. Po aktualizacji do algorytmu Panda wszyscy wychodzą z założenia, że daleko za sobą zostawiliśmy erę krótkich, nic niewnoszących treści.

Jak się jednak okazuje bardzo wiele witryn ? szczególnie biznesowych ? które borykają się z koniecznością ciągłego postowania nowych informacji kontynuują tę praktykę. Ostatnio na jednym z blogów widziałem wpis, który polecał 10 książek branżowych koniecznie wartych przeczytania. W środku znajdowało się natomiast zaledwie 10 obrazków z linkami, tytuły książek i odnośniki do sklepów online gdzie można je kupić. Obecnie nie możesz sobie pozwolić na takie praktyki  – jest to najszybsza droga, aby pandowe googleboty się na Ciebie rzuciły.

Na drugim biegunie leżą natomiast bardzo długie teksty ? strony lub artykuły liczące 1500 a nawet więcej słów! Istnieje oczywiście pewna grupa stron, która osiąga sukcesy publikując tak długie treści więc logicznym może wydawać się stworzenie kilku długich i porządnych tekstów zamiast kilkudziesięciu krótkich, prostych i słabych merytorycznie. Niezależnie od tego jaka jest Twoja strategia musisz mieć pewność, że treść została odpowiednio napisana, nie zawiera żadnych literówek i błędów gramatycznych oraz stylistycznych. Kiedy piszesz staraj się to podeprzeć jakimś zewnętrznym źródłem lub rzeczywiście przeprowadzonymi badaniami.

Nie bój się pisać dłuższych tekstów. Osobiście bez problemu jestem w stanie przebrnąć przez publikacje liczące ponad 500 słów. Z resztą sam często takiej tutaj publikuje. Całość musi być po prostu interesująca wtedy czytelnik na pewno nie oderwie się od tekstu.

Wiem, że wielokrotnie słyszałeś o złotych zasadach dotyczących długości różnego rodzaju tekstów ? do 500 znaków, do 1500 znaków, do 250 słów. W 2014 roku polecałbym Ci jednak mocniejsze skupienie się na stworzeniu porządnej jakościowo treści a dopiero potem zamartwiałbym się tak mało istotnymi szczegółami.

Słowa kluczowe

Pomimo tego, że Google wprowadza wyszukiwanie kontekstowe i boty stają się coraz mądrzejsze to frazy kluczowe na pewno nie stracą swojej wyjątkowej pozycji w najbliższym czasie. Jakby bowiem nie było są one podstawą wszystkich operacji i strategii pozycjonerskich z punktu widzenia witryny internetowej. Różnica polega jedynie na tym, że po aktualizacji logarytmu do Hummingbirda coraz większe znaczenie zaczynają odgrywać konkretne tematy przejmując rolę keywordsów.

Chociaż nie mówi się o tym oficjalnie, Google osiągnęło naprawdę wiele w zakresie identyfikacji synonimów oraz grupowania treści według kontekstu. Niektórzy wieszczą z tego powodu śmierć słów kluczowych long-tail.

Moja porada? Staraj się tworzyć każdą podstronę tak, aby poruszała swój własny, unikatowy temat. Nie twórz kilku stron mówiących o tej samej rzeczy w celu optymalizacji pod różne frazy kluczowe. Zamiast tego trzymaj się pojedynczych, dobrze napisanych, bogatych w cytaty strony tematycznych i wtedy dopiero każdą z nich optymalizuj pod inną frazę. Jest to argument przemawiający za tym, że dłuższe teksty posiadają większą wartość od tych krótkich! 😉

Druga część już jutro! 😉

Tags: , ,