Porady w tworzeniu strony mobilnej przyjaznej dla SEO

Zasady się zmieniły. Dziś wersje mobilne stron są nawet ważniejsze od tradycyjnych. Nie jest to mój wymysł – Google już w 2015 roku ogłosiło, że liczba zapytań na urządzeniach mobilnych przekroczyła te na komputerach stacjonarnych. Stąd algorytmy mające na celu dawanie wyższej rangi mobilnym wersjom stron.

Co więcej, użytkownicy korzystający z Internetu na urządzeniach mobilnych zapewniają o 64% wyższy wskaźnik konwersji – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Formstack. Trend ten na pewno będzie kontynuowany, aby pokonać konkurencję, musisz zadbać o swoje mobilne SEO. W poniższym artykule przytoczę najbardziej kluczowe kwestie w projektowaniu mobilnych wersji stron, które pozytywnie wpłyną na Twoją pozycję w rankingach wyszukiwania.

Bądź szybki jak błyskawica

Każda sekunda się liczy przy stronach mobilnych. Użytkownicy są bardziej niecierpliwi, nie znoszą długiego czasu ładowania. Pamiętaj, że nie każdy ma możliwość połączenia z siecią LTE, szczególnie poza Polską, gdzie mobilna infrastruktura kuleje w porównaniu z naszą.

Im szybsza strona internetowa, tym większe zaangażowanie użytkowników. Przeanalizuj elementy JavaScript i Twojego CSS-a oraz wszelkie zdjęcia. Skompresuj je jeśli to możliwe. Każdy bajt się liczy w przypadku urządzeń przenośnych.

Najważniejsze elementy strony pojawiające się na każdej podstronie (na przykład Twoje logo) umieść w cache, dzięki temu użytkownik będzie musiał dany element ładować jedynie przy pierwszym wejściu na stronę. Zmniejsz liczbę przekierowań, mocno wpływają na szybkość twojej strony.

Strzeż się pop-upów

Nikt nie lubi wyskakujących okienek na stronie. Potrafią one być irytujące na wersjach desktopowych, a co dopiero na urządzeniach mobilnych, gdzie zazwyczaj z automatu blokują cały ekran. Czasami nie da się ich zamknąć bez kliknięcia w reklamę, co z pewnością odstraszy użytkowników od Twojej strony. Ponadto Google od 10 stycznia tego stronu karze strony z pop-upami.

Oczywiście istnieje jeden typ wyskakujących okienek, którego nie możesz zignorować ze względów prawnych – mowa o informacji o korzystaniu z ciasteczek.

Projektuj strony dla dużych palców

Pamiętaj, że urządzenia mobilne obsługuje się inaczej niż komputer stacjonarny czy laptopa. Musisz korzystać z własnego palca. Jeśli przyciski na stronie będą zbyt małe lub zbyt gęsto umiejscowione, łatwo kliknąć w złego linka.

Dodatkowo nie każdy ma ekran smartfona większy niż 5 cali. Dużo osób nadal korzysta z telefonów o przekątnej ekranu mniejszej niż 3 cale. W takich przypadkach znacznie trudniej przeczytać treść strony, a co dopiero klikać w odpowiednie odnośniki. Przy projektowaniu mobilnej wersji strony pamiętaj o tym, żeby dało się ją wygodnie czytać na urządzeniach o różnej wielkości ekranów.

Tytuły i opisy meta

Każdy, kto miał kiedykolwiek styczność z SEO wie, jak ważne są tagi tytułowe i opisy meta. To tam umieszcza się słowa kluczowe pod które chce się pozycjonować swoją stronę. Czy te atrybuty różnią się na urządzaniach mobilnych?

W maju zeszłego roku Google zwiększył limit wielkości tagów tytułowych na urządzeniach mobilnych do 78 znaków. Co ciekawe, to więcej niż na komputerach stacjonarnych. Mimo to lepiej trzymać się standardowej liczby 70 znaków, wtedy możesz stworzy jeden opis dla wersji desktopowej i mobilnej.

W przypadku opisów meta mówi się, że opis powinien zawierać się w 130 znakach. Mimo to często zdarza się, że na urządzeniach mobilnych z mniejszymi ekranami Google mocno skraca te opisy, więc miej to na uwadze i przetestuj swoje rozwiązania w praktyce.

Wymienione wyżej czynniki to tak naprawdę podstawa mobilnego SEO, mimo to wiele firm nie potrafi spełnić tych warunków, więc wykonując nawet najbardziej podstawowe kroki możesz osiągnąć ładną przewagę nad konkurencją w wynikach wyszukiwania.

Tags: