Osoby, które śledzą nasze artykuły wiedzą, że nie staramy się pozycjonować pojedynczych słów kluczowych, raczej skupiamy się na całościowych konceptach. W SEO często pojawia się pojęcie „niszowych słów kluczowych”. W naszym przypadku mowa raczej o zestawie powiązanych słów i pojęć, które są wariantami tego samego zapytania.
Czy należy pozycjonować stronę pod wiele słów kluczowych?
Odpowiedź jest oczywiście twierdząca. Jeśli tworzysz strategię optymalizującą Twoje strony jedynie pod jedno słowo kluczowe, może to doprowadzić do paru problemów. Pierwszy przykład z brzegu, copywriter otrzymując jedynie jedno słowo kluczowe może czuć się ograniczonym, przez co napisze słabej jakości ogólnikowy tekst bez szerszego kontekstu. W rezultacie dochodzi do takiej sytuacji, gdzie jeden temat ogólny jest rozbity na kilkanaście tekstów, z których żaden nie otrzyma wysokiej oceny pod względem jakości. Architektura Twojej strony będzie sztucznie się powiększać, a wartość pojedynczych wpisów będzie nikła, co doprowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.
Niedawno przeprowadzone badania potwierdziły, że jedna wysoko oceniana podstrona może pozycjonować się pod dziesiątkami, jeśli nie setkami różnych słów kluczowych. Dobrą praktyką jest umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w nagłówkach H2 w artykule.
Jak znaleźć pulę słów kluczowych?
W pierwszym kroku wpiszą odpowiednią frazę w Google, najlepiej w formie pytania. Dzięki temu może trafisz na wynik w postaci ramki Google ponad normalnymi wynikami wyszukiwania. Pod nim zazwyczaj pojawia się okienko z sugestiami dotyczącymi kolejnych wyszukiwań. To właśnie te sugestie pozwalają Ci zajrzeć głębiej w logikę algorytmów wyszukiwarki.
Następnie wybierz najbardziej adekwatne słowa kluczowe z powyższej sekcji. Często są to po prostu inne warianty Twojego pytania, z lekko zmienionym podejściem. Wybierz najodpowiedniejsze z nich. Co się stanie potem? Pojawi się więcej proponowanych słów kluczowych z tej samej puli. Jak w grze komputerowej, wybierając odpowiednie opcje możesz zbudować całkiem pokaźną bazę słów kluczowych.
Przeglądając sugestie, czytaj odpowiedzi w ramkach dostarczane przez Google. Jeśli zauważysz, że w danej ramce Google podaje niezbyt dobrą odpowiedź, jest to szansa dla Ciebie. Szukaj odpowiedzi, które mógłbyś poprawić, będą one bardzo dobrą bazą do pozycjonowania w przyszłości.
Gdy już stworzysz dużą pulę słów kluczowych oraz poszukasz szans dla Ciebie, przeanalizuj gotową listę w narzędziu do sprawdzania słów kluczowych, na przykład Moz Keyword Explorer. Wybierz te wpisywane najczęściej oraz z niską konkurencyjnością. Na takich słowach kluczowych najłatwiej wybić się w rankingach wyszukiwania.
Tworzenie contentu pod SEO
Pamiętaj, żeby wybrane słowa kluczowe zamieszczać w nagłówkach w artykułach. Nie korzystaj z nagłówka H1 częściej niż raz w artykule, algorytmy szukające źle patrzą na takie praktyki. Najlepsze nagłówki to H2 i H3. Pisz jak najdłuższe i jak najbardziej wyczerpujące temat artykuły, ponieważ dzięki temu możesz nie tylko celować w więcej słów kluczowych, ale użytkownicy będą bardziej zaangażowani w tekst, dzięki czemu poprawi się jego renoma oraz ważność, co przeniesie się na pozycję w rankingach wyszukiwania.
Oczywiście należy również mierzyć skuteczność swojej strategii. Warto sprawdzać, które słowa kluczowe przyniosły więcej ruchu w danym artykule. Jeśli w przyszłości znajdzie się kolejne słowo kluczowe z potencjałem, można edytować artykuł i dodać odpowiednie nagłówki. Dzięki temu tworzona przez Ciebie treść nie straci na aktualności.