Pozycjonowanie sklepów internetowych – SEO przewodnik dla sklepów e-commerce na 2018/2019

Postępuj zgodnie z naszym szczegółowym przewodnikiem SEO e-commerce, aby zwiększyć ruch i obrót Twojego sklepu internetowego. Większość osób źle ocenia udział SEO w e-commerce lub popełnia podstawowe błędy na wielu etapach analizy, planowania i przeprowadzania działań SEO związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem. Właściciele sklepów internetowych koncentrują się na rankingu i zdobywaniu najwyższych pozycji dla wysoce konkurencyjnych fraz/stron, co jak udowodnimy poniżej (a także w całym przewodniku) jest błędne i bardzo często nieopłacalne.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Prześledź nasz przewodnik i zastosuj sugestie, a Twój sklep online szybko zyska nowych Klientów!

Załóżmy, że sprzedajesz odzież męską. Oto najbardziej oczywisty termin, od którego zaczniemy naszą analizę: Odzież męska

Wpisujemy ją w Google, po czym dostajemy taki oto obraz:

Screen1

Myślisz, że możesz prześcignąć te marki i zająć pozycje TOP1 na tak ogólną frazę? Przepraszam, ale nie ma na to szans (oczywiście nie w racjonalnym budżecie, ale przecież nie o to chodzi w SEO, aby wydawać bajońskie sumy na promocję fraz, które się nie zwrócą – nie na tym polega biznes). Więc jaka jest alternatywa? Skoncentruj się na klasyfikowaniu poszczególnych stron produktów i kategorii na mniej konkurencyjne frazy – celuj w nisze i long-tail.

W tym przewodniku pokażę Ci, jak to zrobić to od początku do końca.

Pierwsze kroki – wyeliminuj błędy na stronie

Udaj się na stronę https://ahrefs.com/site-audit i zacznij analizować witrynę w poszukiwaniu błędów.

Nie będziesz potrzebować analizy w późniejszym etapie prac, ale ponieważ audyt i jego wyniki są kluczowe dla każdej strony, warto zająć się eliminacją błędów na początku.

Zainstaluj SSL!

Jeśli korzystasz ze sklepu e-commerce, powinieneś używać protokołu HTTPS! Zdziwiłbyś się, jak wiele witryn e-commerce nadal tego nie robi.

Oto dlaczego jest to bardzo ważne:

Prawie wszystkie sklepy e-commerce mają wiele formularzy, które zbierają dane osobowe od użytkowników. Dlatego dobrze jest upewnić się, że WSZYSTKIE informacje są szyfrowane (nie tylko dane karty kredytowej).

Google potwierdziło również, że istnieje (niewielki) wzrost rankingów witryn obsługujących treści za pośrednictwem HTTPS. To jeszcze jeden powód, żeby to zrobić.

Wdrożenie SSL to indywidualna kwestia związana z serwerem/hostingiem. Możesz korzystać z darmowych protokołów typu Let’s Encrypt lub płatnych SSL.

Udostępnij swoją witrynę dla wyszukiwarek

Jeśli wyszukiwarki nie wiedzą o istnieniu Twojego sklepu, szansa na sukces jest nie tylko nieprawdopodobna, ale wręcz niemożliwa. Wyszukiwarkom potrzeba czasu, aby odkryć (i zaindeksować) nowe strony internetowe. Oznacza to, że jeśli wyszukasz swoją dwudniową witrynę w Google, najprawdopodobniej będziesz rozczarowany. Jednak nawet kilka tygodni po rozpoczęciu działalności nadal możesz nie widzieć swojej witryny w Google, Bing i Yahoo, których łączny udział w rynku wynosi ~ 99%.

Jeśli dotyczy to twojego sklepu i chcesz wiedzieć, jak najszybciej przesłać swoją witrynę do wyszukiwarek, jesteś we właściwym miejscu.

Czy naprawdę musisz przesłać swoją witrynę do wyszukiwarek?

Google i inne wyszukiwarki nie zostały stworzone w oparciu o ręczne przesyłanie linków; dlatego indeksują sieć. Nie znasz pojęcia indeksowanie? To wtedy, gdy wyszukiwarki szukają nowych linków na stronach internetowych, a następnie „śledzą” je. Jeśli nowo odkryty link prowadzi do czegoś użytecznego, strona ta jest następnie dodawana do indeksu.

Dlaczego warto przesłać stronę sklepu do wyszukiwarek?

Oto tylko kilka powodów, dla których ręczne indeksowanie stron ma sens:

  • Spójrzmy prawdzie w oczy, wyszukiwarki prawdopodobnie będą mogły znaleźć Twoją stronę internetową, niezależnie od tego, czy zdecydujesz się ją przesłać ręcznie. Ale czy „prawdopodobnie” wystarczy? Chodzi o to, że przesłanie strony internetowej zajmuje tylko minutę lub dwie. Dlaczego więc ryzykować?
  • Wyszukiwarki nie potrafią wszystkiego zrozumieć poprzez indeksowanie. Jeśli prześlesz swoją witrynę za pomocą metod opisanych poniżej, będziesz mieć możliwość dostarczenia Google i Bingowi kilku przydatnych informacji o Twojej witrynie. Na przykład możesz im powiedzieć, jak ważne są Twoje strony.
  • Ręczne indeksowanie pomaga ulepszyć Twoją stronę. Google i Bing oferują wgląd w to, jak roboty indeksujące przeglądają Twoją stronę. Istnieją również różne narzędzia do testowania stron internetowych, które będą ostrzegać, kiedy pojawią się potencjalne problemy lub błędy w Twojej witrynie.
  • Pamiętaj, że przesłanie witryny i indeksowanie przez Google to tylko część bitwy. Prawdziwą trudnością jest pozycjonowanie sklepu

Zanim przejdziesz do dalszej części poradnika, w którym dowiesz się, jak analizować frazy i konkurencję oraz czym kierować się podczas optymalizacji – zadbaj o to, aby Twój sklep był zaindeksowany. Poniżej opisujemy kilka metod, które pozwolą szybko zaindeksować każdy nowy adres.

Jak przesłać swoją witrynę do Google?

Przesyłanie stron internetowych do Google (i innych wyszukiwarek) jest bardzo łatwe. Google wycofało swoje narzędzie do przesyłania URL-i w lipcu 2018 r. Teraz jedynym sposobem na przesłanie swojej witryny jest dodanie mapy witryny w Search Console.

Co to jest mapa witryny? Jest to plik zawierający listę wszystkich stron w witrynie. Najczęściej jest to plik XML.

Twoja mapa witryny znajduje się zazwyczaj pod adresem twojadomena.com/sitemap.xml. Jeśli go tam nie ma, sprawdź plik robots.txt, odwiedzając stronę twojadomena.com/robots.txt; zazwyczaj będzie tam adres URL mapy witryny.

Znalazłeś swoją mapę witryny? Dobrze. Teraz musisz przesłać ją przez Search Console.

Search Console> wybierz swoją usługę> Sitemaps> wklej adres URL mapy witryny> kliknij „prześlij”

Co jeśli chcę po prostu przesłać pojedynczą stronę do Google?

Google wcześniej udostępnił sposób, aby to zrobić za pomocą narzędzia do przesyłania adresów URL, które zostało wycofane w 2018 roku. Jeśli jednak nadal używasz starej wersji Search Console, możesz przesłać pojedyncze adresy URL za pomocą narzędzia „Pobierz jako Google”. Aby to zrobić, przejdź do:

Search Console> Indeksuj> Pobierz jako Google> wklej swój adres URL> Pobierz

Jak przesłać swoją stronę do Bing i Yahoo?

W przeciwieństwie do Google, Bing wciąż ma publiczne narzędzie do przesyłania URL-i.

Możesz użyć tej funkcji, aby przesłać dowolną stronę internetową (nie musi ona być Twoją własnością) do Bing w ciągu kilku sekund. Po prostu wklej adres URL strony głównej, wypełnij captcha i kliknij Prześlij.

Formularz znajduje się na stronie: https://www.bing.com/toolbox/submit-site-url

Ale nie jest to metoda, którą zalecamy. Przesyłanie całej mapy witryny w Narzędziach dla webmasterów Bing ma dużo większy sens.

Narzędzia dla webmasterów> „dodaj swoją witrynę”> wypełnij formularz> kliknij „prześlij”

Jak sprawdzić, czy witryna jest indeksowana?

Korzystanie z wyszukiwania „site” w Google to najszybszy sposób na sprawdzenie, czy witryna lub strona jest zindeksowana.

Oto składnia: site:twojadomena.com/podstrona/

Możesz również sprawdzić stan indeksu witryny jako całości, korzystając z site: operator połączony z domeną, a nie z konkretnej strony internetowej.

Brak wyników? Twoja witryna lub strona prawdopodobnie nie została zaindeksowana.

Nie martw się, jeśli tak się dzieje przez kilka pierwszych dni po publikacji. Jeśli jednak adres nie został zaindeksowany po tygodniu lub dwóch, możesz mieć problem.

Co zrobić, jeśli strona sklepu nie jest indeksowana?

Jeśli żądana strona nie jest zindeksowana, najpierw trzeba ustalić, dlaczego tak się dzieje.

Oto kilka typowych przyczyn takiego stanu rzeczy, zazwyczaj są to:

  • Strona ma tag noindex. Dzięki temu Google i inne wyszukiwarki nie będą indeksować strony. Możesz sprawdzić obecność tagu noindex na stronie internetowej, który możesz następnie usunąć (w razie potrzeby), wyszukując znacznik noindex w kodzie HTML strony.
  • Indeksowanie jest blokowane przez plik robots.txt. Każda witryna powinna mieć taki plik. Daje to robotom kilka reguł do naśladowania, na przykład, gdzie mogą / nie mogą się poruszać i jakie strony mogą / nie mogą indeksować. Możesz sprawdzić, czy adres URL jest zablokowany w pliku robots.txt za pomocą Google Robots Testing Tool. Po prostu wprowadź adres URL, a on zwróci dozwolone lub zablokowane podstrony.
  • Indeksowanie jest blokowane przez plik .htaccess. Jest to plik konfiguracyjny dla stron internetowych działających na serwerach internetowych Apache (co stanowi około 46% wszystkich witryn). Jeśli plik .htaccess zawiera nagłówek X-Robots-Tag „noindex, nofollow”, powinien zostać usunięty, aby umożliwić Googlebotowi zindeksowanie Twojej witryny.

Część 1: Badanie słów kluczowych dla witryn e-commerce

Podobnie jak w przypadku wszystkich kampanii SEO, promowanie w e-commerce powinno rozpocząć się od analizy słów kluczowych. Bez tego będziesz pozycjonować na ślepo, polegając na „przeczuciach”.

Ale jak przeprowadzić analizę słów kluczowych dla witryny e-commerce? To naprawdę proste:

  • Przygotuj listę wszystkich podstron w swojej witrynie;
  • Znajdź i opisz odpowiednie słowa kluczowe na każdą stronę (możesz wpisywać frazy na podstawie wyników Google, konkurencji lub korzystając z narzędzia Keyword Planner)
  • Przeanalizuj konkurencyjność oraz przewidywaną ilość odwiedzin w miesiącu dla każdej z fraz (pomoże w tym Keyword Planner)

I tak, powinieneś przeprowadzić wstępne wyszukiwanie słów kluczowych do kampanii SEO. W ten sposób polecam przeprowadzenie analizy słów kluczowych dla dowolnej witryny. Ale w przypadku witryn e-commerce istnieją dwa główne typy stron do optymalizacji: kategoria i produkt. Każde z nich wymaga nieco innego podejścia.

1.1. Stwórz spis stron swojej witryny

Idź do: twojadomena.com/sitemap.xml (zadziała, jeżeli Twój sklep ma mapę strony w XML – a powinien taką mieć)

Użyj wtyczki Scraper (Chrome), aby znaleźć listę adresów URL.

Jeśli jeszcze nie uruchomiłeś witryny e-commerce, wykonaj to samo, co powyżej, ale w przypadku istniejącej konkurencyjnej witryny.

Następnie możesz wykraść ich strukturę witryny, kategorie i produkty jako punkt wyjścia. Wybierz jedną z nich (unikaj dużych marek!), a następnie postępuj zgodnie z instrukcjami powyżej.

1.2. Ustal priorytety dla swoich stron

Na początku tej sekcji wspomniałem, że należy przeprowadzać badania słów kluczowych na poziomie poszczególnych stron. Ale wiem, co myślisz: „Mam tutaj tysiące podstron! Czy naprawdę oczekujesz, że przypiszę słowa kluczowe i zoptymalizuję każdą stronę indywidualnie? ”

Odpowiedź brzmi: Tak.

Ale rozumiem, że może to zając dłuższą chwilę, więc oto krótka sztuczka:

Zoptymalizuj najważniejsze strony JAKO PIERWSZE. Znajdziesz je w Google Analytics (listowanie według ruchu)

Jeśli nie masz zainstalowanego Google Analytics (a naprawdę powinieneś mieć!) lub analizujesz konkurencyjną stronę (ponieważ nie masz jeszcze skonfigurowanego własnego sklepu e-commerce), spróbuj raportu Top pages w Ahrefs Site Explorer.

1.3. Znajdź i wybierz słowa kluczowe dla każdej podstrony

Teraz, gdy masz listę priorytetowych stron, możesz zacząć znajdować i analizować słowa kluczowe do każdej z nich. Zazwyczaj będą to:

  • Główne słowo kluczowe (tzn. podstawowe słowo kluczowe, dla którego chcesz zoptymalizować stronę)
  • Odmiany long tail (np. Inne słowa kluczowe, które mogą generować ruch kierowany na stronę)

Zacznijmy od głównego słowa kluczowego.

Krok 1. Znajdź główne słowo kluczowe

Wierzcie lub nie, patrząc na słowa kluczowe, które już macie w rankingu, możecie być najlepszym miejscem do analizy dla konkurencji.

Do analizy poszczególnych fraz polecam Ahrefs Site Explorer

Wypróbujmy zatem narzędzie, wpisując słowo Kawa. Ale przejdźmy też do Google, wpiszmy frazę i prześledźmy SERPy, analizując 10 najlepszych stron rankingowych dla tego zapytania.

Tutaj musimy sprawdzić dwie rzeczy:

  • Jakie typy stron są obecnie w rankingu? Strony produktów? Strony kategorii? Posty na blogu? Albo coś innego? Ważne jest, aby wyszukiwać słowa kluczowe z odpowiednią intencją wyszukiwania. Jeśli zobaczysz mnóstwo wpisów na blogu w pierwszej dziesiątce, nie ma sensu próbować pozycjonowania strony produktu lub kategorii. Tego nie chcą ludzie, więc to nie zadziała.
  • Sprawdź najlepsze słowo kluczowe. Wyświetlamy najwyższe słowo kluczowe dla wszystkich stron o najwyższym rankingu w SERPach. W większości przypadków najprawdopodobniej okaże się, że główne słowo kluczowe jest takie samo dla większości stron w pierwszej dziesiątce. Może też być takie samo, jak słowo kluczowe, które obecnie rozważasz w odniesieniu do terminu głównego. Czasami taka analiza może podpowiedzieć zupełnie inne, jeszcze lepsze główne słowo kluczowe.

Problemy? Spróbuj czegoś innego

Czasami analizy nie zawsze są tak jednoznaczne. Aby to zilustrować, spójrzmy na raport organicznych słów kluczowych dla tej strony: http://www.asos.com/women/

Asos

Nie tylko jest to ranking dla ponad 4 tysięcy słów kluczowych. Można jednak wyraźnie zauważyć, że wiele z nich to terminy związane z marką lub mają małe ilości wyszukiwań.

Żadne z nich nie miałoby sensu w kampanii SEO dla e-commerce. Oto, co możemy zrobić:

  1. Sortuj raport Słowa kluczowe według liczby wyszukiwań;
  2. Zeskanuj listę dla najbardziej odpowiedniego terminu dla tej strony;
  3. Sprawdź SERP, sprawdź, czy ranking produktów i kategorii jest rankingowy (jeśli nie, poszukaj innego słowa kluczowego);
  4. Znajdź najbardziej podobną stronę do swojej w SERP, który dostarczy mnóstwo ruchu;
  5. Wyświetl raport dotyczący organicznych słów kluczowych dla tej strony;
  6. Powtórz powyższe kroki do skutku.
Krok 2. Znajdź długi ogon (frazy long tail) i powiązane odmiany słów kluczowych

Odmiany długiego ogona można znaleźć na kilka sposobów.

Na początek ten sam raport dotyczący bezpłatnych słów kluczowych jest często dobrym źródłem powiązanych odmian słów kluczowych. Pamiętaj tylko, aby zbadać SERP dla każdego z nich, aby upewnić się, że intencja wyszukiwania jest podobna – tzn. strony z najwyższymi rankingami to strony produktów lub kategorii e-commerce.

Frazy long-tail znajdziesz także podczas analizy konkurencji oraz przy użyciu Keyword Planner. Polecam przypisywać odmiany frazy głównej w zwykłym skoroszycie Excel – dzięki temu stworzysz listę podstron, fraz głównych i fraz long-tail dla każdego z adresów

I voila – oto mamy analizę fraz kluczowych dla sklepu. Teraz pozostaje tylko skupić się na optymalizacji i linkowaniu pod wybrane słowa kluczowe.

Część 2: Optymalizacja podstron sklepu internetowego

Teraz wiemy, które słowa kluczowe i terminy mają optymalizować każdą stronę, czas zacząć wdrażanie.

2.1. Zoptymalizuj sekcję meta, opisy i nagłówki H

Większość witryn e-commerce stosuje szablony metatagów, które zazwyczaj mają następujący wzór:

meta

Łatwo zrozumieć, dlaczego niektóre sklepy e-commerce to robią … wiele ma dziesiątki, czasem nawet setki tysięcy stron. Pisanie unikatowych tytułów i opisów meta dla każdego jest zniechęcającym (i nudnym) zadaniem. Podejście wzorcowe nie jest idealne. Po prostu nie ma sposobu, aby zoptymalizować każdą pojedynczą stronę.

Polecam więc podejście hybrydyczne: wykorzystaj większość swojego wysiłku w pisaniu dobrze zoptymalizowanych tagów dla najważniejszych stron. Następnie zastosuj szablonowe podejście do reszty. Ale nie używaj tego samego szablonu dla każdej strony. Stwórz unikalny szablon dla każdej kategorii, podkategorii, marki itp.

Szablony meta możesz ustawić w pluginach i skryptach CMS. Jest to sprawa indywidualna, zależąca od zaimplementowanych zmiennych, dlatego nie jesteśmy w stanie podać jednego wzoru.

Mimo to pamiętaj, co napisaliśmy wyżej – powinieneś pisać unikalne opisy dla najważniejszych stron.

Jakie są najważniejsze strony? Te, które zajmują już pierwsze miejsce w rankingu na co najmniej jedno słowo kluczowe. Przefiltruj je w arkuszu kalkulacyjnym i zacznij działać.

Oto kilka wskazówek odnośnie opisów na stronach:

  • Dodaj swoje podstawowe słowo kluczowe;
  • Dodaj kilka fraz long-tail (na przykład odmiany frazy kluczowej lub frazy kluczowe z geolokalizacją);
  • Uwzględnij słowa akcji (np. Kup, kliknij, ucz się, sprzedaj, bezpłatnie itp. – więcej tutaj);
  • Wspominaj o benefitach dla konsumentów (bezpłatna wysyłka, dostawa następnego dnia, bezpłatne zwroty itp.);

Jak ustawić nagłówki H1?

To proste. Wystarczy użyć tytułu kategorii (dla stron kategorii) i tytułu produktu (dla stron produktu). Jeśli poprawnie wykonałeś wcześniejszą analizę fraz i mapy strony, powinny one również być skoncentrowane na słowach kluczowych. Upewnij się, że na każdej stronie jest tylko jeden H1.

2.2. Zoptymalizuj adresy URL

Konstrukcje adresów URL w e-commerce mogą stać się prawdziwym problemem, zwłaszcza, gdy wyglądają tak, jak poniżej.

Oto jeden z przykładów:

www.topshop.com/pl/tsuk/category/clothing-427/t-shirts/N-82zZqz6Zdgl

Tego należy unikać. Uwierz mi, chcesz, aby Twoje URLe były tak przejrzyste i czytelne, jak to tylko możliwe.

Oto co sugeruję jako punkt wyjścia:

  • twojadomena.com/kategoria-nazwa (strona kategorii)
  • twojadomena.com/category-name/subcategory-name (strona podkategorii)
  • twojadomena.com /category-name/subcategory-name/subcategory-name (strona podkategorii)
  • twojadomena.com /category-name/subcategory-name/subcategory-name/product (strona produktu)

Całkiem proste, prawda? Przekonasz się, że wiele CMS’ów domyślnie robi to niechlujnie. Na przykład WooCommerce dodaje / product-category / do adresu URL dla wszystkich stron kategorii, co moim zdaniem wydaje się być niechlujne. Istnieją wtyczki, których możesz użyć do usuwania tego typu wstawek. Ale szczerze mówiąc, czym więcej pluginów na CMS, tym więcej problemów . Dlatego trzeba znaleźć złoty środek – jedna dodatkowa zmienna w adresie nie będzie działać negatywnie, choć wiadomo, że najlepsze są przejrzyste i pozbawione zmiennych adresy URL, które zawierają w strukturze słowo kluczowe.

Oto kilka przykładów:

  • themaltmiller.com/ingredients/ (strona kategorii)
  • themaltmiller.com/ingredients/hops/ (strona podkategorii)
  • themaltmiller.com/ingredients/hops/whole/ (strona podkategorii)
  • themaltmiller.com/ingredients/hops/whole/citra/ (strona produktu)

Po prostu trzymaj się z dala od takich rzeczy jak: themaltmiller.com/ingredients/hops/best-citra-hops-2018/

Dla mnie wygląda to bardziej jak spam na blogu, który może powstrzymać użytkownika przed kliknięciem i wejściem na stronę.

To samo dotyczy: themaltmiller.com/ingredients/hops/whole-hops/whole-citra-hops/

Nie ma potrzeby powtarzania słów kluczowych w URL. Nie czyni to go bardziej „przyjaznym SEO”, za to wygląda na mocno spamowy i niechlujny.

Oto kilka wskazówek dotyczących konstrukcji przyjaznych adresów e-commerce:

  • Adresy powinny być jak najkrótsze i najtrafniejsze;
  • Uwzględnij kluczowe / główne słowo kluczowe;
  • Spraw, aby hierarchia i kontekst strony były jasne;
  • Używaj myślników (-) do oddzielania słów. Nie używaj podkreśleń, spacji ani żadnych innych znaków;
  • Unikaj zbędnych liczbowych parametrów URL (jeśli to możliwe)

2.3. Unikalne opisy produktów i kategorii

Spójrz na prawie każdego dużego sprzedawcę e-commerce. Zobaczysz, że ma na stronie unikalne opisy kategorii.

Są dwa powody takiego stanu rzeczy:

  • Informuje odwiedzających o kategorii lub produkcie, który przeglądają.
  • Pomaga Google zrozumieć, o co chodzi w tej stronie.

Pamiętaj, Google porządkuje strony według algorytmu … jeśli na stronie nie ma opisanej zawartości, algorytm może obniżać jej pozycję. Dlatego polecam dodawanie unikalnych opisów zarówno na stronach kategorii, jak i na stronach produktów. Nie kopiuj / nie wklejaj opisów produktów ze stron internetowych producentów. Napisz treść samodzielnie – Google to doceni.

Oto kilka wskazówek dotyczących opisów:

  • Stosuj słowo kluczowe w opisie;
  • Stosuj odmiany długiego ogona i synonimy słowa kluczowego;
  • Upewnij się, że opisy są dobrze napisane i zrozumiałe dla odwiedzających;
  • Poinformuj odwiedzających o rzeczach, które naprawdę mogą chcieć wiedzieć!;
  • Nie pisz zbyt długich tekstów;
  • Jeśli myśl o tym, że musisz napisać kilkaset opisów dla swoich podstron sprawia, że chcesz płakać, spróbuj zacząć od najważniejszych stron.

Pamiętaj o tym!

Widzę wiele sklepów e-commerce, które również sprzedają w Allegro przy użyciu tych samych opisów produktów na obu platformach. Która wersja według Ciebie jest wyżej w Google? Oczywiście, że Allegro.

2.4. Dodaj znacznik Schema

Jak wolisz, aby Twoje produkty były wyświetlane w SERPach?

Tak?

Shema1

Czy jednak tak?

Shema2

Druga opcja jest dużo lepsza, nieprawdaż? Wersja ze znacznikami Schema nie tylko bardziej przyciąga wzrok, ale zapewnia też wyszukiwarce więcej informacji, które mogą zwiększyć CTR nawet o 30%. To z kolei przynosi więcej ruchu, co powoduje większą sprzedaż.

Co więcej, Google wykorzystuje te informacje, aby pomóc robotom indeksującym w zrozumieniu treści. (np. czy jest to strona produktu, strona kategorii, blog itp. – jest to bardzo przydatne w przypadku SEO w e-commerce).

Znaczniki Schema mogą być dość skomplikowane w implementacji. Spróbujmy więc przeanalizować podstawy.

Strony produktów

Dodaj znaczniki do stron produktów, aby firma Google mogła podać szczegółowe informacje o produkcie w wynikach wyszukiwania – w tym w wyszukiwarce grafiki. Użytkownicy mogą wyświetlać oceny, ceny i dostępność bez wchodzenia na stronę.

W tym celu można użyć znaczników produktu schema.org.

Istnieje wiele różnych właściwości, które można dodać do Schema, ale oto niektóre z najbardziej typowych i tych, które zalecamy dodawać do stron produktów:

  • Nazwa;
  • obraz;
  • opis;
  • oferty> cena;
Strony kategorii

Strona kategorii zawierająca kilka różnych produktów (lub przepisy kulinarne, filmy wideo lub dowolny inny typ). Każda jednostka powinna być oznaczona przy użyciu odpowiedniego typu schema.org. Jeśli jednak jeden element jest zaznaczony, wszystkie elementy powinny zostać oznaczone. Ponadto, o ile nie jest to strona z karuzelami, zaznaczone elementy nie powinny prowadzić do oddzielnych stron szczegółowych.

Takie wyjaśnienie od Google potrafi być mylące. Zinterpretuj to, jak chcesz, oto moje zdanie:

Możesz oznaczać wiele produktów na jednej stronie. Jeśli zaznaczysz jeden produkt na liście, musisz oznaczyć je wszystkie. Jednak na stronach kategorii myślę, że chodzi bardziej o to, by pomóc Google w rozszyfrowaniu typu strony (kategorii), niż o cokolwiek innego.

Prawdopodobnie nie zobaczysz bogatych danych pojawiających się w SERPach dla stron kategorii. Z tego powodu zalecam oznaczanie stron kategorii.

Część 3: Techniczna optymalizacja SEO dla witryn e-commerce

Witryny e-commerce są szczególnie podatne na kilka „technicznych” problemów SEO. W tej sekcji pokrótce wyjaśnię, czym one są i jak je rozwiązać. Nawiasem mówiąc, będziemy w dużym stopniu polegać na danych z audytu strony w tej sekcji. Dlatego już na początku przejdź na stronę https://ahrefs.com/site-audit i audytuj swój sklep.

3.1. Wyeliminuj duplikację contentu

Audyt witryny> Strony wewnętrzne> Treść

Powinieneś zobaczyć coś takiego:

Audyt1

Wiem, że wygląda to dość zniechęcająco, ale pozwól mi wyjaśnić …

Ta wizualizacja zielonych i pomarańczowych kafelków pokazuje klastry zduplikowanych stron w Twojej witrynie.

Zielone kafelki prawdopodobnie nie stanowią problemu. Więc na razie je zignorujemy. Ale pomarańczowe kafelki pokazują zduplikowane grupy stron, które nie są kanoniczne (co oznacza, że mogą stanowić problem).

Zazwyczaj w ten sposób znajdziesz dwie identyczne strony (na przykład produkty), które różnią się tylko adresem URL.W tym przypadku nie ma powodu, aby te dwie identyczne strony istniały. Usuńmy więc i przekierowujmy jeden z nich do drugiego.

Ale czasami może istnieć powód, że istnieją dwie podobne strony. W takim przypadku link kanoniczny jest Twoim najlepszym przyjacielem. Zwykle zapewni to, że Google indeksuje tylko jedną ze stron.

Możesz także dodać tag „Meta Robots” „noindex, follow”.

Jest to jedna z instrukcji, których Google zdecydowanie nie zignoruje.

Dodanie indeksu noindex, śledzenie tagów meta-robotów na stronach dynamicznych, spowoduje, że zostaną one usunięte z indeksu, gdy tylko Google ponownie je zaindeksuje. Co oznacza, że chcesz, aby Google je zaindeksował. Nie blokuj tych stron przez robots.txt, dopóki nie znikną z indeksu.

3.2. Znajdź porzucone podstrony

Chcesz, aby Twoja strona kategorii i produktu była jak najłatwiej dostępna dla zwiedzających. Dlatego ogólna zasada jest taka, że strony powinny znajdować się w odległości ~ 3 kliknięć od Twojej strony głównej.

  • Dobra struktura = strona główna> kategorie> podkategorie> produkty
  • Zła struktura = strona główna> kategoria> kategoria itp.

Chociaż jest to dobra zasada (zwłaszcza w przypadku mniejszych witryn e-commerce), nie zawsze jest to możliwe … szczególnie w przypadku dużych sklepów. Dlatego zasada 3 kliknięć jest jak najbardziej słuszna.

3.3. Znajdź błędy kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy jedna strona internetowa nieumyślnie kieruje to samo słowo kluczowe do wielu własnych wpisów lub stron. Jest to problem, na który cierpi wiele witryn e-commerce, zwłaszcza tych starszych.

Część 4. Zdobywanie linków dla sklepów e-commerce

Zdobywanie linków kierujących do strony głównej, strony produktów i kategorii jest bardzo trudne. Jednak jest to niezbędne, aby odnieść sukces w SEO. Jeśli jest to dla trudne dla Ciebie, jest to również trudne dla Twoich konkurentów. Zmniejsza to liczbę linków wymaganych do zdobycia pozycji # 1 w Google.

Mimo to, potrzebujesz linków. Oto kilka sposobów, jak je zdobyć.

4.1. Znajdź strony z linkami do stron głównych konkurencji

Wyobraź sobie, że istnieje sposób na znalezienie witryn łączących się z wieloma konkurencyjnymi stronami. To dobry sposób na znalezienie witryn, które mogą również zawierać linki do Ciebie, prawda? Zdecydowanie.

Więcej na temat analizy konkurencji pisaliśmy we wpisie: https://star-marketing.pl/analizowac-profil-linkowy-stron-konkurencji/

4.2. Zdobądź linki od Producentów/Dystrybutorów

Producenci często wymieniają sklepy (online i offline), które magazynują swoje produkty. I zwykle też linkują swoich partnerów. W ten sposób również możesz przeanalizować profil linkowy konkurencji lub zdobyć wartościowy link (o ile Twój sklep współpracuje z danym producentem).

4.3. Analiza zagranicznych sklepów

Oto jak to działa:

  • Znajdź konkurenta na innym rynku (np. obsługujący USA, jeśli obsługujesz Wielką Brytanię)
  • Znajdź posty na blogach polecające / wspominające tego konkurenta
  • Poproś również o link do Ciebie, ponieważ „treść może być przydatna dla czytelników z Wielkiej Brytanii”

Pozwól, że dam ci przykład dla The Malt Miller.

The Malt Miller sprzedaje urządzenia do parzenia i zaopatrzenia w Wielkiej Brytanii.

Northern Brewer sprzedaje urządzenia do parzenia i zaopatrzenia w żywność w USA.

Znajdźmy więc wpisy na blogu polecające Northern Brewer, a następnie sprawdź, czy istnieje możliwość dodania naszego linku jako alternatywy w Wielkiej Brytanii.

Część 5. Content marketing dla e-commerce

Na początku poprzedniej sekcji (dotyczącej linkbuildingu) wspomniałem, że zdobywanie linków do stron produktów i kategorii jest bardzo trudne. Jest tak dlatego, że bardzo niewiele osób chce linkować do takich stron.W rzeczywistości dużo łatwiej jest sprzedawać i zdobywać linki do treści informacyjnych, takich jak posty na blogu, infografiki, narzędzia itp. Jednak te typy stron rzadko napędzają sprzedaż bezpośrednią i konwersje w przypadku witryn e-commerce.

Mimo to możesz użyć content marketingu, by zwiększyć odwiedziny stron, które naprawdę mają znaczenie (strony produktów i kategorii) w Twojej witrynie e-commerce. W tej sekcji ponownie będę używał The Malt Miller jako przykładu.

5.1. Pisz content, który internauci będą chcieli linkować

Po pierwsze, musisz tworzyć artykuły dotyczące treści niszowych/specjalistycznych, które przyciągną linki.

Ale ponieważ chcę, aby ten przewodnik był sam w sobie super-pomocny, oto sztuczka do znalezienia pomysłów na treści w Twojej niszy.

Content Explorer – wprowadź słowo kluczowe związane z Twoją niszą> zaznacz filtr dla stron z ponad 100 domenami kierującymi

Przefiltruj wyniki szukając czegoś bardzo związanego z Twoją niszą. Zwykle tak znaleziona fraza ma niewiele domen odsyłających, ale za to dostatecznie duża ilość odwiedzin, także wygeneruje trochę ruchu (świetny bonus!).

W ten sposób znajdujesz pomysł na zawartość, która jest powiązany z naszą niszą i może przyciągać wiele linków i ruch na stronę.

5.2. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Masz teraz informacyjną treść, która, mam nadzieję, przyciągnęła sporo linków. Następnym krokiem jest wewnętrznie linkowanie z tej treści do jednej lub więcej stron, których zasięg chcesz zwiększyć.

Oto moja rada:

Upewnij się, że łączysz się TYLKO z odpowiednimi stronami wewnętrznymi: na przykład, prawdopodobnie nie ma sensu linkowanie do strony urządzenia do warzenia piwa z kalkulatorem warzenia. Ludzie, którzy używają kalkulatora piwowarskiego, prawie na pewno mają już sprzęt do warzenia. Ale po wykonaniu pewnych obliczeń (za pomocą kalkulatora), mogą zdać sobie sprawę, że potrzebują więcej składników. Więc na pewno miałoby sens linkowanie do strony z kategoriami składników.

Link do strony produktu lub kategorii: pamiętaj, że są to strony, które ostatecznie chcesz wypromować, ponieważ bezpośrednio wpływają na przychody Twojej firmy. Wewnętrzne połączenie z tymi stronami pomoże zwiększyć ich pozycję w SERP.

Podsumowanie

Nie wymyślono tutaj żadnych nowych zasad SEO. Jeśli jednak zastosujesz się do wskazówek podanych w tym przewodniku, mogę zagwarantować, że będziesz wyżej, niż Twoja konkurencja.