Przebudowa witryny ? jak zrobić to raz i porządnie?

Kiedy tworzyłeś swoją stronę internetową byłeś święcie przekonany, że powstało arcydzieło ? produkt idealny. Rynek zmienia się jednak bardzo dynamicznie, podobnie jak moda i Ty sam. Razem z tymi wszystkimi czynnikami zmieniają się także Twoje własne potrzeby. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że witryna nie jest już kompatybilna nadszedł najwyższy czas na jej redesign.

W świecie marketingu internetowego przyjmuje się, że witrynę powinno się odświeżać lub modernizować średnio co 18-24 miesiące. Powodów może być tutaj wiele ? chęć zapewnienia lepszego user experience, chęć ciekawszego przedstawienia oferty, zwiększenia ruchu na stronie i tak dalej.

Sama decyzja o przebudowie witryny to jednak nie wszystko. Musisz się dokładnie zastanowić jak zmiany wpłyną na Twoją dotychczasową pozycję w rankingu i strategię SEO. Nowa strona nie zawsze oznacza lepszą stronę. Jeżeli chcesz, aby odświeżony produkt nie okazał się gorszy od poprzedniego powinieneś poznać kilka podstawowych zasad i wskazówek, które specjalnie dla Ciebie przygotowałem.

O czym musisz pamiętać decydując się na przebudowę strony?

Liczba czynników, na które musisz zwrócić uwagę podczas odświeżania swojej witryny jest naprawdę duża. Do tych najważniejszych zaliczyłbym jednak następujące:

  • Upewnij się, że przebudowujesz stronę ze słusznych pobudek ? wcześniej wspomniałem, że marketingowcy polecają przebudowę witryny średnio co dwa lata. Nie oznacza to jednak, że każdy musi się tego trzymać. Jeżeli coś działa dobrze warto zostawić to w spokoju!
  • Odpowiednio określ ramy projektowe ? przebudowa witryny lub zaprojektowanie strony od samych podstaw jest procesem długotrwałym oraz złożonym. Niezależnie czy zlecasz go zewnętrznej firmie, czy wszystko chcesz wykonać samodzielnie warto przygotować sobie mapę celów, najważniejszych zadań oraz systemów oceny kolejnych etapów działania ? nie tylko zwiększy to efektywność, ale pozwoli na eliminację niepotrzebnych błędów.

Identyfikacja celów i punktów odniesienia

Tak jak wspomniałem przed chwilą postawienie przed sobą celów i wybranie odpowiednich metod oceny pozwoli Ci zwiększyć efektywność nowej strony. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie na czym najbardziej Ci zależy ? chcesz skupiać się na śledzeniu odwiedzin, czy odwiedzin unikalnych? Cchcesz poznać najkorzystniejszy bilans pomiędzy nowymi i powracającymi użytkownikami? Jak Twoja strategia marketingowa wpasowuje się w strukturę nowej witryny?

Musisz pamiętać, że strona internetowa nie jest samotną wyspą tylko częścią całej strategii marketingowej. Dlatego odniesienia niezbędne do pomiarów i oceny należy dobierać pod bardziej ogólnym kontem, patrząc przez szerszy pryzmat działań.

Nie zapominaj o SEO

W 2009 roku firma Toys R U zapłaciła 5,1 miliona dolarów za domenę Toys.com ? tak prominentna nazwa miała zapewnić zadowalające rezultaty w zakresie SEO. Ktoś popełnił jednak spory błąd. Zamiast przekierowania 301 cała treść została skopiowana na nową domenę z ToysRUs.com przez co wszystkie strony Toys.com zostały wyrzucone z indeksu lub znalazły się na naprawdę bardzo niskich pozycjach.

Jak się przed tym ustrzec w przypadku redesignu Twojej własnej witryny? Oto kilka podpowiedzi:

  • Poznaj różne rodzaje przekierowań ? obecnie masz możliwość skorzystania z naprawdę wielu typów przekierowań, które pozwolą na sprawne przeniesienie strony z jednego adresu pod inny.
  • Pozna inne strategie SEO ? przekierowanie to jednak nie wszystko. Przebudowa strony daje Ci możliwość stworzenia treści od początku i takiego zaprojektowania mapy słów kluczowych, żeby w pełni wykorzystać potencjał.
  • Korzystaj z przeglądarkowych narzędzi SEO ? chodzi mi tutaj o podstawowe programy do zarządzania Twoją pracą. Dzięki temu będziesz wiedział jakie poczyniłeś postępy, co należy jeszcze zrobić i jak poprawić dotychczasowe działania w celu zwiększenia efektywności.

Planowanie szaty graficznej i treści

Istnieje kilka podstawowych czynników, o których nie możesz zapominać projektując witrynę od strony graficznej i merytorycznej:

  • Optymalizacja pod urządzenia mobilne ? w dzisiejszych czasach stworzenie wersji mobilnej swojej strony jest wręcz wymogiem. Coraz więcej osób korzysta z Internetu w telefonie/na tablecie nie powinieneś zapominać więc o ruchu generowanym przez mobilnych internautów.
  • Dokładnie zaplanuj nowy design ? stworzenie szaty graficznej strony wcale nie jest takie łatwe jak może się początkowo wydawać. Pamiętaj, że całość powinna być przejrzysta, czytelna i nieprzesadzona.
  • Nie zapominaj o oryginalnej treści ? nie sama szata zdobi stronę internetową. Jej drugą najważniejszą bronią są słowa. Ich odpowiedni dobór w zdania i dłuższe wypowiedzi pozwoli Ci zainteresować czytelnika/klienta i zwiększy ogólną jakość w oczach wyszukiwarki. Nie zapominaj, że teksty pisane na potrzeby sieci różnią się od tych ?gazetowych?.

Wybór właściwego CMSa

Oczywiście możesz stworzyć stronę w oparciu o własny kod. Po co się jednak męczyć kiedy na rynku dostępna jest ogromna ilość zaawansowanych i darmowych CMS-ów, czyli systemów zarządzania treścią. Dają one o wiele więcej możliwości i pozwalają osiągnąć lepsze efekty w pozycjonowaniu.

Przy określaniu najlepszej platformy musisz ustalić jakie są Twoje podstawowe potrzeby. Z jakich narzędzi chcesz korzystać, jak ważna jest dla Ciebie optymalizacja mobilna, czy stronę prowadziły będą osoby posiadające jakąkolwiek wiedzę programistyczną i tak dalej.

Tags: , , , ,