Recenzje jako podstawa strategii lokalnego SEO

Recenzje są niezwykle ważne w dzisiejszym świecie, szczególnie w dobie internetu. Nieważne czy mowa o gwiazdkach czy ocenach liczbowych, skala ocen 1-5 jest bardzo łatwo przyswajana przez użytkowników. Rozumienie tych wielkości jest głęboko zaprogramowane w naszych mózgach – gdy szukamy szybkiej przekąski podczas pobytu w obcym mieście, prędzej wybierzemy lokal mający 4,5 gwiazdki niż ten mający 3 gwiazdki.

Długo trwała dyskusja, czy algorytm Google dotyczący lokalnych wyników wyszukiwania w podobny sposób traktuje oceny wystawiane przez użytkowników. Było wiadome, że ma to wpływ na wysokość w rankingach wyszukiwania, ale nieznana była siła tego czynnika. Zmiany wprowadzone w maju tego roku rzuciły trochę więcej światła na tę kwestię. Od jakiegoś czasu można było filtrować wyniki wyszukiwania po liczbie ocen i ich wysokości. Obecnie po wpisaniu np. frazy „Najlepsza pizza Warszawa” Google automatycznie odrzuca lokale mające poniżej czterech gwiazdek. Można z tego wywnioskować, że Google coraz większą wagę przywiązuje do recenzji danych miejsc. Dobre recenzje stają się coraz ważniejsze w lokalnym SEO.

Stały strumień recenzji

Jedną z najważniejszych rzeczy w organizowaniu strategii dotyczących recenzji jest regularne przekonywanie klientów do pisania ich. Nie ma gorszej rzeczy niż duża porcja recenzji opublikowanych w podobnym czasie, a potem cisza. Po pierwsze, sprawia to wrażenie spamowania lewymi kontami. Po drugie, jeśli od ostatniej recenzji upłynęło już parę miesięcy, użytkownik może odnieść wrażenie, że Twoja firma już upadła.

Duża fala pozytywnych recenzji może również doprowadzić do tego, że Google czy inna usługa usunie je podejrzewając, że to spam. Lepiej skupić się na pozyskaniu pozytywnych recenzji regularnie, wystarczy kilka w miesiącu. Dzięki temu Twoje usługi staną się bardzie wiarygodne zarówna dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek czy portali z recenzjami.

Dodatkowo stare recenzje wcale nie muszą być aktualne. Według jednego z badań, 73% użytkowników nie bierze do siebie recenzji starszych niż 3 miesiące – są one zbyt przestarzałe. Mimo to łatwo natrafić na miejsca, gdzie nie pojawiła się żadna recenzja od co najmniej roku. Jest to oznaka firmy, która jest tak nijaka, że nikomu się nie chce wystawić jej recenzji.

Autentyczność kluczem do sukcesu

Niestety, bardzo często zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy starają się sztucznie zawyżyć średnią ocen swojej firmy. Jest to niestety częsta praktyka, szczególnie wśród małych firm. Zazwyczaj pokusie ulegają osoby które widzą taką strategię u konkurencji, przez co spirala się nakręca.

Problem w tym, że Google ani inne serwisy oferujące recenzje nie mają możliwości kontrolowania, czy dana opinia jest szczera, czy może została zakupiona czy wybłagana. Jako specjaliści SEO uważamy jednak, że w dłuższym terminie taka strategia może przynieść więcej złego niż dobrego. Konsumenci zachwyceni dobrymi recenzjami mogą poczuć się rozczarowani jakością usług firmy, co sprowadzi falę niezadowolonych głosów i negatywnych opinii.

Odpowiadaj na recenzje

Miłym gestem jest odniesienie się do otrzymanych recenzji. Mowa tu zarówno o tych pozytywnych, jak i negatywnych. Gdy otrzymasz dobrą recenzję, podziękuj w kilku słowach. Nie korzystaj z gotowego szablonu, napisz kilka słów od siebie.

Negatywne opinie potrzebują innego podejścia. Postaraj się odpowiedzieć na zarzuty klienta, oczywiście kulturalnie. Jeśli uważasz, że wina nie leży po Twojej stronie, wytłumacz to. Poszukaj rozwiązania, które zadowoli recenzenta, a może zdecyduje się on na usunięcie negatywnej opinii lub podniesie końcową ocenę. Przekucie jednej negatywnej oceny w pozytywną ma moim zdaniem większą wartość niż zdobycie trzech nowych opinii z 5 gwiazdkami.

Tags: , ,