Prezentuję Wam kolejny rozdział Przewodnika dla początkujących w budowie linków. Pierwszy ? wyjaśniający pojęcie link buildingu w dzisiejszym pozycjonowaniu ? został opublikowany kilka dni temu (znajdziecie go tutaj). Dzisiaj natomiast tłumaczenie rozdziału drugiego, zatytułowanego rodzaje linków (zarówno dobre i złe).
Tak jak wspomniałem w rozdziale pierwszym, jakość jest w dzisiejszym pozycjonowaniu ważniejsza niż kiedykolwiek. Google zaczęło bowiem karać strony za tworzenie słabych jakościowo lub spamerskich odnośników. W przeszłości, pozycjonerzy nie przejmowali się zbytnio jakością stosowanych technik link buildingowych. Chodziło przede wszystkim o ilość. Publikowano masową ilość artykułów w katalogach i nasp ecjalnych stronach ? wszystko działało bardzo dobrze i nie było obarczone ryzykiem, jeżeli pozycjoner wiedział jak działać.
Czasy się jednak zmieniły, Google zaprezentowało algorytm Pingwin i strony z dużą ilością słabych jakościowo linków mocno ucierpiały. W tym rozdziale chcę Ci podpowiedzieć jaki rodzaj linków powinieneś pozyskiwać, a z jakimi dać sobie spokój.
?Naturalne? linki redakcyjne
Dla każdego pozycjonera ten rodzaj odnośnika jest świętym Graalem. Mówiąc najogólniej, do ich grona zaliczają się linki, o które nie musisz nawet się prosić, ponieważ właściciele innych stron sami je do Ciebie kierują. Jest to zdecydowanie bardziej efektywne i wydajne niż wysyłanie do kogoś próśb, aby do Ciebie linkował. Musisz jednak dać komuś odpowiedni powód, do tego, aby chciał linkować do Twojej strony. Nie wystarczy, że będzie to jedna osoba ? musi to być jak największa ilość blogerów i webmasterów.
Przykładem może być tutaj kawałek świetnej treści, który stworzyłeś i który został rozreklamowany przez kilku popularnych bloggerów. W ten sposób inni członkowie blogosfery słyszeli o Twoim tekście lub innym contencie. Oczywiście jest to niezwykle trudne ? jeżeli jednak się uda, wtedy linki posiadają bardzo wysoką wartość.
Właśnie o takich odnośnikach najczęściej mówi Google i zachęca do prób ich pozyskiwania. Zdaniem Giganta z Mountain View zawsze przetrwają one próbę czasu i będą gwarantowały wysokie pozycje.
Ręczny link building
Jest to chyba jeden z najpowszechniejszych typów link buildingu, szczególnie jeżeli jesteś początkującym pozycjonerem albo Twój biznes jest mały i nierozpoznawalny. Całość polega na ręcznym kontaktowaniu się z właścicielami danych stron i bloggerami, proszących icho podlikowanie do Twojej witryny.
Oczywiście musisz mieć odpowiedni powód, aby ich przekonać ? nikt nie zalinkuje za piękne oczy. Staraj się kontaktować z jak najważniejszymi osobami z branży. Pisząc do person nie posiadających żadnych z najomości w Twoje niszy nie osiągniesz zbyt wiele.
Własnoręcznie tworzone, nieredakcyjne linki
Chociaż ten rodzaj link buildingu przez długi okres cieszył się ogromną popularnością, to obecnie jest traktowany jako praktyki czarnego SEO. Celem jest bowiem oszukanie wyszukiwarek i próba ich przekonania, że dana treść jest istotna i ważna ? w rzeczywistości natomiast tak nie jest.
Wraz z wprowadzeniem pingwina w 2012 roku (i jego kolejnych aktualizacji), Google coraz niższej ocenia tego rodzaju linki, a nawet potrafi ukarać za ich nadużywanie.
Jako, że wspomniane linki nie są pozyskiwane redakcyjnie, ich znaczenie w oczach algorytmów jest zdecydowanie mniejsze niż pozostałych linków. W przeszłości były użyteczne dla niektórych pozycjonerów w szczególnych przypadkach ? obecnie jednak należy zachować dużą ostrożność kiedy się z nich korzysta. Kilka przykładów, o których mowa to między innymi:
- Komentarze na blogach, które nie są moderowane,
- Komunikaty prasowe z optymalizowanymi anchor textami
- Podpisy wpisów gościnnych
- Teksty reklamowe
- Zagnieżdżane widżety
- Zagnieżdżane infografiki
- Strony profili użytkowników
- Księgi gości
- Podpisy na forach dyskusyjnych
- Niemoderowane katalogi
Rodzaj linków, który zamierzasz pozyskać w swojej strategii powinien zależeć od obecnego profilu odnośników. Ogólnie rzecz biorą musisz jednak unikać linków, które nie pochodzą od innych osób (po prostu sam nie dodawaj masy linków do swojej strony). Zamiast tego skup się na odnośnikach redakcyjnych ? jedynie one zwiększą wartość Twojej strony w oczach wyszukiwarki.
Na dzisiaj to tyle. Rozdział trzeci ? poświęcony planowaniu kampanii budowania linków ? w przyszłym tygodniu. Oryginalną treść poradnika znajdziecie tutaj.