Dla wyszukiwarek internetowych w sieci linki stanowią ulice pomiędzy stronami. Posługując się zaawansowanymi analizami dotyczącymi linków, wyszukiwarki z łatwością odnajdują powiązane ze sobą strony.
Od końca lat 90. XX wieku frekwencja odwiedzania adresów internetowych, na które docierano za pośrednictwem wyszukiwarek, stała się demokratycznym głosem reprezentującym opinię użytkowników sieci na temat tego jakie strony są najbardziej ważne i popularne.
Wyszukiwarki internetowe same ustalają poziom wykorzystywania danych dotyczących sztuki oraz tworzenia złożonych algorytmów oceny niuansów witryn i stron na podstawie tych informacji.
Wyszukiwarki oczywiście nie stanowią wszystkiego w SEO, ale specjaliści od wyszukiwania przypisują im wiele zasług (patrz Rankingowe współczynniki wyszukiwarek). Za sprawą linków, wyszukiwarki mogą bez problemu analizować popularność stron internetowych na podstawie liczby jej odwiedzin. Ponadto analizować można takie parametry jak: zaufanie, spam, autorytet.
Strony internetowe, które są godne zaufania są udostępniane przez inne zaufane witryny, w przeciwieństwie do niechcianych adresów (patrz mozTrust). Modele Autoryzacji, jak również te postulowane w Algorytmie Hilltop wskazują, że linki są bardzo dobrym sposobem identyfikacji dokumentów ekspertów na dany temat.
Dzięki skupieniu się na algorytmie użycia oraz analizie linków, wzrost profilów linków stron internetowych jest kluczem do uzyskania trakcji, uwagi i ruchu ze strony wyszukiwarek. Dlatego właśnie SEO (pozycjonowanie) jest tak istotne.
Sygnały łącza wykorzystywane przez wyszukiwarki
Przed podjęciem wysiłku tworzenia linku, należy zrozumieć, jak istotne są elementy łącza wykorzystywane przez wyszukiwarki, a także, jaki jest wpływ tych elementów na umiejscowienie linku w algorytmie.
Globalna popularność
Im bardziej popularne i ważne miejsce, tym istnieje więcej linków związanych z tym miejscem. Strony takie jak Wikipedia kiedy ma dosłownie 1000 przekierowań do niej na inne strony oznacza, że prawdopodobnie jest to popularne i ważne miejsce. Aby zdobyć zaufanie i autorytet wyszukiwarek, potrzebna pomoc innych partnerów. Im bardziej popularni, tym lepiej.
Lokalna popularność
Pojęcie ?lokalna? popularność polega głównie na tym, że Teoma wyszukiwarki internetowe skupiają się na specyficznych wyszukiwaniach. Na przykład, jeśli witryna sprzedaje psie budy, zdobywa więcej linków związanych z tym tematem, niż na przykład dotyczącym jazdy na rolkach.
Anchor tekst
Jednym z najsilniejszych sygnałów wykorzystywanych przez wyszukiwarki jest tekst z punktem zaczepienia (Anchor z ang. Kotwica). Dylemat wyszukiwarek pojawia się w momencie, gdy na dane zapytanie reagują dziesiątki linków.
TrustRank
Nikogo nie dziwi, że Internet zawiera ogromne ilości SPAM-u. Niektórzy oceniają jego ilość nawet na 60% wszystkich stron w sieci. W calu pozbycia się zbędnych treści, wyszukiwarki używają systemów służących do oceny stopnia zaufania, co opiera się na wykresie łącza.
Sąsiedztwo linków
Linki Spam często dostają się do obu kierunków. Strona, która podaje link do adresu SPAM, sama staje się SPAM-em, a to z kolei szerzy obszar zbędnych informacji. Patrząc na całość tych linków w wyszukiwarkach zbiorczych, można zrozumieć ?sąsiedztwo linków?, w które jest uwikłana Twoja strona. Tak więc, dobrze jest wybierać te witryny, które łączą się dokładnie i selektywnie.
Sygnały linków mają tendencję do rozwlekana się w czasie. Witryny, które kiedyś były popularne, często się starzeją, a ostatecznie nie udaje im się zdobyć nowych linków. Zatem, ważnie jest nie tylko, aby zdobywać linki do swojej strony internetowej, ale także kontynuować jej działalność, aby zdobywać w międzyczasie dodatkowe i wartościowe linki.
Społeczne udostępnianie
W ciągu ostatnich lat nastąpił wybuch niebywałej ilości treści poprzez udostępnianie na takich portalach jak Facebooku, Twitter i Google+. Chociaż wyszukiwarki traktują takie udostępniania w trochę inny sposób, niż inne rodzaje linków, jednak je zauważają. Nie ma jednak wątpliwości, że znaczenie kanałów społecznościowych jest olbrzymie.
Potęga udostępniania – Jak Google+, Twitter i Facebook zmieniają zasady gry
W roku 2011/12 byliśmy świadkami ogromnego wzrostu społecznego podziału i jego wpływu na wyszukiwanie. Pojawiły się spersonalizowane wyniki dla zalogowanych użytkowników, które zawierają treści udostępniane w kręgach społecznych (Facebook, Twitter, itp.). Normalnie dane wyniki nie mogły pojawić się w pierwszej dziesiątce, ale zostały wypromowane przez społeczność.
Poprzez taką zmianę postać markerów wyszukiwania także musiała ulec zmianie. Czy udostępniania na portalach społecznościowych równają się linkom? Oczywiście, że nie. Chociaż nie mamy na to dowodów, linki są znacznie lepszym i trwalszym sposobem promowania, niż Tweety, ?lubię to?, itd.
Linki podstawą budowy
Link jest dziełem sztuki. To prawie zawsze najtrudniejsza część pracy SEO, ale także najbardziej krytyczny moment jeśli chodzi o osiągnięcie sukcesu. Powstanie linku wymaga kreatywności, szumu i bardzo często pieniędzy. Poniżej znajdują się trzy podstawowe rodzaje nabycia łącza.
?Naturalne linki?
Linki, które są naturalnie podawane przez witryny i strony chcące popularyzować dane treści. Linki te nie wymagają konkretnego działania SEO.
Ręczny zasięg
SEO tworzy te linki wysyłając maile za bloggerów, składanie katalogów witryn, lub płacąc za notowania dowolnego rodzaju. SEO często tworzy wartość przez wypełnianie formularzy za subskrypcję lub przekonuje profesora, ża zasób jest godny umieszczenia.
Samo tworzący się, nieedytowany
Setki tysięcy witryn oferuje odwiedzającym możliwość tworzenia powiązań za pośrednictwem gości , którzy wpisują się do księgi gości, udzielają się na forum, pozostawiają komentarze na blogach lub profilach użytkowników. Linki te mają najniższą wartość, ale łączenie jest w toku.