W poprzedniej dekadzie, mówienie o treści tworzonej na strony internetowe jako ”SEO content” było bardzo popularne. Gęstość słów kluczowych nadal było silnym czynnikiem branym pod uwagę przy pozycjonowaniu stron, profesjonaliści SEO walczyli z optymalizacją treści pod SEO i zaraz dostarczaniem angażującego contentu użytkownikom.
Dziś już bardzo rzadko słyszę, żeby ktoś szukał osoby zajmującej się tworzeniem contentu SEO. Cóż, musimy uderzyć się w pierś i przyznać jako branża, że był taki czas, kiedy jakość contentu nie była naszym najwyższym priorytetem. Wiadomo, wyszukiwarki ponoszą część winy. Mniej skomplikowane algorytmy wymuszały na nas takie działania.
Dziś sytuacja wygląda już zupełnie inaczej. Po zmianach zasad w algorytmie Google, dziś content jest nastwiony głównie na jakość. Już nie istnieje coś takiego jak content SEO. Czasy się zmieniły, obecnie wyszukiwarki nie dadzą się nabrać na proste wpychanie słów kluczowych do artykułów.
Dzisiejsze SEO jest oparte na doświadczeniach użytkownika
Dziś Google stara się, aby wyświetlać użytkownikom takie wyniki wyszukiwania, które zaspokoją wszelkie ich potrzeby. Pole wyszukiwarki jest również często pierwszym krokiem na ścieżce prowadzącej do zakupu produktu czy usługi. Niestety, rzadko możemy się dowiedzieć co dokładnie użytkownicy wpisują do wyszukiwarek gdy zaczynają tę ścieżkę, ale za to wiemy na jakiej podstronie na naszej witrynie lądują w pierwszej kolejności.
Dzięki danym z Google Search Console, wiemy pod jakie frazy kluczowe strona jest pozycjonowana, dzięki czemu możemy przewidzieć, co wpisał klient lądując na konkretnej podstronie. Możemy wykorzystać tę bazę słów kluczowych do stworzenia listy fraz określających etap ścieżki klienta w drodze do zakupu konkretnego produktu czy usługi.
Zidentyfikuj luki w ścieżce klienta
Słowa kluczowe służą nam do odgadnięcia intencji klientów, dzięki czemu możemy odkryć luki na naszej stronie. Należy się zastanowić nad kwestią celów, których może nie osiągnąć klient wchodząc na naszą witrynę. W tym celu polecam dostosować odpowiednie intencje użytkowników do etapu ich podróży. Jeśli znajdziemy luki, należy je załatać odpowiednim contentem, w przeciwnym wypadku klient może zdecydować się opuścić stronę i poszukać rozwiązania gdzie indziej.
W przypadku sklepów detalicznych, często występują następujące luki:
- Ścieżka jest uszkodzona, klient nie może zrobić kolejnego kroku na drodze do zakupu. Problemem może być nawigacja albo fakt, że klient wylądował za daleko na ścieżce i należy go cofnąć o kilka kroków.
- Klient ma pytanie, a my nie dostarczamy odpowiedzi. Pytania mogą być różnorakie. Jak korzystać z produktu? Gdzie można kupić produkt? Niezależnie od pytania, jeśli nie odpowiemy na nie, klient może zrezygnować z zakupu na naszej stronie i przejść do konkurencji. Ścieżka się zamyka, klient wraca do wyszukiwarki i szuka rozwiązania w innym miejscu.
- Nie posiadamy produktu którego szuka klient. Może się okazać, że klient wyląduje na naszej stronie szukając produktu, którego nie oferujemy. W takim wypadku może to oznaczać lukę w asortymencie sklepu, najlepiej ją szybko załatać.
SEO to tworzenie contentu dla użytkowników
Pamiętaj, naszym zadaniem jest zoptymalizowanie contentu pod intencje użytkowników, a nie dla wyszukiwarek.
Postaraj się tworzyć content w taki sposób, żeby każdy potencjalny klient po wejściu na Twoją stronę mógł gładko przejść przez ścieżkę prowadzącą do zakupu, niezależnie na jakim etapie się obecnie znajduje.
Po wpisaniu frazy kluczowej klient musi się znaleźć na odpowiedniej stronie docelowej, żeby nie czuł się zagubiony i nie zrezygnował z zakupu w naszym sklepie.