W ostatnim tekście poruszałem sprawę podstawowych informacji na temat wyszukiwarek internetowych. Dzisiaj chciałbym poszerzyć to o produkty Google, Bing i ogólnie pojęty marketing w sieci 🙂 Aby uzyskać lepsze wyniki w pozycjonowaniu, Google poleca wykonanie następujących czynności:
- Strony należy tworzyć dla użytkowników Internetu, a nie dla wyszukiwarek. Nie oszukuj internautów poprzez przedstawiania treści sprzecznych, niezgodnych z wyszukiwanymi hasłami ? takie działanie jest powszechnie nazywane ?maskowaniem?. ?
- Stwórz stronę internetową z nieskazitelną hierarchią i linkami tekstowymi. Każda strona powinna być osiągalna z co najmniej jednego statystycznego linku tekstowego.
- Twórz strony, które są bogate w informacje i użyteczne. Twoje strony jasno i dokładnie powinny opisywać ich zawartość. Upewnij się, że elementy <title> i ALT są opisane i dokładne.
- Używaj słów kluczowych, aby adresy URL były zrozumiałe dla ludzi. Podaj jedną wersję adresu URL prowadzącą do konkretnego dokumentu, za pomocą przekierowania 301 lub rel=?canonical?.
Zdaniem inżynierów Bing z Microsoftu warto natomiast zastosować się do następujących wskazówek, aby osiągnąć lepsze rankingi:
- Upewnij się, że struktura URL jest czysta, zawiera słowa ?klucze?.
- Sprawdź, czy treść nie jest ukryta wewnątrz multimediów (Adobe Flash, JavaScript, Ajax).
- Słowa ?klucze? należy tworzyć na podstawie wyników badań w celu dopasowania ich do oczekiwań użytkowników. Nowe treści powinny pojawiać się regularnie.
- Nie umieszczaj tekstów, które chcesz indeksować, wewnątrz zdjęć, np. jeśli chcesz, aby nazwa lub adres firmy był indeksowany, upewnij się, że nie wyświetla się na środku loga firmy.
Podążaj za Marketingowcami zajmującymi się wyszukiwarkami internetowymi!
Odkąd funkcjonują wyszukiwarki w Internecie, czyli od ponad 15 lat, pojawiła się także nowa dziedzina marketingu, czyli taka zajmująca się wyszukiwarkami internetowymi. Znaleziono metody zdobywania informacji o tym, jak wyszukiwarki pozycjonują strony.
Co ciekawe, wyszukiwarki internetowe wykonują wiele z tych działań, ale nieczęsto są one zauważalne przez społeczeństwo. Konferencje na temat marketingu w wyszukiwarkach, takie jak: Search Marketing Expo, Pubcon, Search Engine Strategies, Distilled & SEOmoz?s own MozCon przyciągają uwagę inżynierów i przedstawicieli wszystkich najważniejszych wyszukiwarek internetowych. Ponadto zdarza się, że prowadzą własne blogi, udzielają się na forach i grupach.
CZAS NA EKSPERYMENT
Dla webmasterów badających działanie wyszukiwarek internetowych nie ma chyba lepszego narzędzia pracy niż wolność do korzystania z wyszukiwarek internetowych. To właśnie na podstawie eksperymentów, badań, formularzy z opiniami użytkowników, zgromadzono ogromną wiedzę na temat funkcjonowania wyszukiwarek internetowych.
- Zarejestruj stronę internetową składającą się z nonsensownych słów kluczowych (np. ishkabibbell.com)
- Stwórz wiele stron na tej stronie internetowej, wszystkie zawierające równie śmieszne terminy (np. yoogewgally)
- Stosuj różnorodne umieszczanie tekstu, formatowanie, użycie kluczowych słów, struktur linków, itd.
- Łącz linki w domeny ze zindeksowanych, dobrze powiązanych stron w innych domenach.
- Zapisuj działalność wyszukiwarek internetowych i rankingi stron.
- Wprowadzaj drobne zmiany na swojej stronie, biorąc pod uwagę czynniki, które mogą podnieść, lub obniżyć zainteresowanie nią.
- Zapisuj wszystkie wyniki, które wydają się być skuteczne oraz ponownie badane w innych domenach ? jeżeli z kilku testów wynikają te same wyniki, może to oznaczać, że odkryłeś wzór, który jest wykorzystywany przez wyszukiwarki.
NASZ TEST
W tym teście wykorzystaliśmy hipotezę, że linki umieszczone wyżej mają większą wartość od tych, które są położone niżej. Przetestowaliśmy to poprzez stworzenie bzdurnej domeny łączącej trzy strony. Każda strona zawiera ten sam bzdurny tekst dokładnie jeden raz. Okazało się, że strona posiadająca link najwyżej na stronie głównej, zajęła pierwsze miejsce.
To nie jest jedyny sposób na pomoc w edukowaniu twórców wyszukiwarek.
Analiza wyników konkurencji, działania wyszukiwarek jest również dostępna po złożeniu wniosków przez przedstawicieli głównych wyszukiwarek do United States Patent Office. Być może najbardziej znany z nich jest system, który został stworzony przez Google w Stanford pod koniec 1990 roku ? Page Rank ? udokumentowany jako Patent #6285999 ? Metoda rankingu węzła w połączonej bazie danych. Oryginalny dokument na ten temat – Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine jest również przedmiotem nauki. Wszyscy, którzy dobrze znają matematykę, nie powinni się obawiać. Chociaż rzeczywiście równania mogą być naukowo ciekawe, zrozumiałe, wielu najbardziej utalentowanych sprzedawców wyszukiwarek unika ich.
Analiza patentowa, eksperymenty, testy, marketing wyszukiwania pomogą zrozumieć wiele podstawowych operacji wyszukiwania i elementów tworzenia stron internetowych, które uplasowały się wysoko w rankingu i charakteryzują się znaczącym ruchem.