Czytam wiele blogów poświęconych SEO. Jeden trend przewija się przez nie wszystkie – ciągłe pisanie o zmieniającym się SEO. Zdaniem wielu trudno utrzymać się na szczycie wyników wyszukiwania bo SEO ciągle się zmienia i ewoluuje. Jest w tym oczywiście dużo prawdy. Google rocznie wprowadza kilkaset poprawek do swojego algorytmu, ale istnieją jednak pewne fundamenty, które nie ulegają zmianom.
Niezmienne fundamenty SEO
Algorytm Google zainspirowany jest akademickim modelem kategoryzacji i cytowania. Słowa kluczowe określają temat podstrony, a linki z innych stron (backlinki) określają istotność danej podstrony. Choć algorytm z czasem stał się coraz bardziej zaawansowany, to jego podstawowe zasady pozostały niezmienne.
Fundamenty algorytmu wyszukiwania Google opierają się na czterech pytaniach:
- Czy wyszukiwarka potrafi znaleźć Twój content? (możliwość crawlowania)
- W jaki sposób wyszukiwarki powinny organizować i określać ważność contentu? (struktura strony)
- O czym jest Twoja strona? (słowa kluczowe)
- Czy Twoja strona dostarcza wartościowych informacji na dany temat? (backlinki)
Jeśli Twoja strona pomoże Google odpowiedzieć na te cztery pytania, to pokryjesz podstawowe elementy optymalizacji pod wyszukiwarki.
Możliwość crawlowania
Możesz mieć najlepszy content na świecie, ale nie przyciągniesz ruchu organicznego jeśli wyszukiwarki nie znajdą Twojego contentu. Dlatego zdolność do crawlowania strony jest jednym z najważniejszych czynników w SEO.
Aby content mógł się znaleźć w wynikach wyszukiwania, wyszukiwarka musi mieć możliwość znalezienia go i zrozumienia. To najważniejsze zadanie techniczne, w sumie to związane jest ze strukturą strony, o czym napiszę niżej.
Struktura strony
Poza możliwością scrawlowania strony, istotne jest pokazanie wyszukiwarce, które podstrony są najważniejsze. Może Ci się wydawać, ze warto pozycjonować każdy content jaki tworzysz, ale to nieprawda. Brak odpowiedniej hierarchii na stronie doprowadzi do tego, ze strony, które pozwalają Ci zarabiać, będą mniej widoczne.
Gdy Google odwiedza Twoją stronę, stara się najpierw dotrzeć do strony głównej. Stamtąd klikają w każdy link. Bot uznaje, że podstrony, do których kieruje najwięcej linków, są najważniejsze. Zazwyczaj są to strony, do których można dotrzeć dzięki kategoriom znajdującym się na górze strony albo w stopce, ponieważ da się do nich dotrzeć z każdej podstrony.
Słowa kluczowe
Gdy już Twój content jest dostępny do crawlowania, musisz dać znać wyszukiwarce o czym jest Twoja strona. Dzięki temu zrozumieją przy jakich frazach wpisywanych w pole wyszukiwania powinna wyświetlić Twój content. To właśnie w tym momencie do gry wchodzą słowa kluczowe.
Wykorzystujemy słowa kluczowe do przekazania wyszukiwarce o czym jest każda nasza podstrona, dzięki czemu mogą one być pozycjonowane pod odpowiednie frazy. Pamiętaj, żeby odpowiednio wykorzystywać słowa kluczowe w treści strony. Google nie lubi nadmiernego spamowania słowami kluczowymi, ponieważ obniża to jakość korzystania ze strony.
Czego szuka Google pod kątem słów kluczowych:
- Odpowiedz na pytania, które prawdziwe osoby mogłyby zadać na dany temat.
- Wykorzystaj terminologię której używają Twoi odbiorcy.
- Wykorzystaj daną frazę naturalnie.
Backlinki
Kolejny istotny czynnik w rankingu to liczba linków z innych stron kierująca do Twojej – backlinki. Nie wystarczy samemu uznać się ekspertem w danej dziedzinie, jeśli inni nie widzą tego w taki sam sposób. Jeśli szukasz dentysty, to nie pójdziesz do takiego, który uważa się za najlepszego na świecie. Pójdziesz do takiego, który został Ci polecony przez innych. Tak samo sytuacja wygląda ze stronami internetowymi.
Gdy inne strony linkują do Ciebie, Google uznaje Twój content za godny zaufania i polecenia innym. Dzięki temu znajdzie się on wyżej w wynikach wyszukiwania. Ważne, żeby linki pojawiały się ze stron o podobnym profilu. Dzięki temu Google lepiej rozumie Twój content.
Nie ulegnij pokusie i nie kupuj linków, jest to rzecz której gogle bardzo nie lubi, może się zakończyć całkowitym wykreśleniem z wyników wyszukiwania.