SEO vs PPC – porównanie zalet obu podejść

Nie jesteś pewien czy postawić na wejścia płatne czy organiczne? Lepsze SEO czy PPC? Nie ma łatwej odpowiedzi na to pytania, wszystko zależy od bieżącej sytuacji, celów i rynku na którym działamy. Oczywiście, jesteśmy wielkimi fanami SEO, ale nie możemy mówić, że PPC z reguły jest złe, bo tak nie jest. W poniższym artykule przedstawię poszczególne zalety korzystania z SEO i PPC.

SEO – poprawa ruchu organicznego

Świadomość marki. Widoczność w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych stawia Twoją firmę przed klientem w taki sam sposób co płatne reklamy, zwiększa to świadomość marki wśród konsumentów.

Marka. Widoczność w komercyjnych frazach kluczowych związanych z Twoją działalnością może świetnie wpłynąć na budowę marki. Łatwiej się z nią utożsamiać osobom szukającym informacji na temat pewnych towarów czy usług. Możesz stać się autorytetem w swojej dziedzinie.

Zaufanie. Jeśli Twoja strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania, jest ona postrzegana przez odbiorców jako bardziej zaufana. Wielu użytkowników omija płatne wyniki i skupia się tylko na tych organicznych. Bycie widocznym w swojej branży wpływa na popularność Twoich usług.

Koszt kliknięcia. Ruch organiczny jest darmowy, oczywiście w pewnym sensie. Stanie się widocznym w wynikach wyszukiwania kosztuje czas i pieniądze, ale za poszczególne kliknięcia w Twoje linki nie musisz nic płacić i przy dużym ruchu jest on znacznie niższy niż w przypadku PPC.

Zwrot z inwestycji. Istnieje wiele badań potwierdzających fakt, że zwrot z inwestycji w SEO w dłuższym terminie jest znacznie wyższy niż w przypadku innych form promocji, szczególnie PPC.

Stałość ruchu. Przeciwnie niż ma to miejsce w przypadku płatnego marketingu, po zaprzestaniu korzystania z usług SEO nie tracisz całego ruchu w momencie, jest szansa na utrzymanie ruchu jeszcze przez długi czas.

Większa liczba wizyt. Aby zmaksymalizować widoczność i kliknięcia, powinieneś skupić się zarówno na płatnych i darmowych kliknięciach. Eksperymenty ze słowami kluczowymi pozwolą Ci znaleźć złoty środek – może okazać się, że nie ma sensu stosować PPC, skoro na te same frazy jest się wysoko pozycjonowanym.

Przewaga strategiczna. Widoczność w wynikach wyszukiwania nie jest szybka ani łatwa – co jest dobrą i złą rzeczą. Gdy już ustabilizujesz się w organicznych wynikach wyszukiwania, Twoja konkurencja nie może po prostu się wkupić (o ile zrobiłeś SEO w odpowiedni sposób). Dzięki temu otrzymasz strategiczną przewagę nad konkurencją opierającej się na płatnych kliknięciach.

PPC – precyzyjna widoczność

Pozycja na stronie. Płatne wyniki wyszukiwania dominują nad organicznymi. W każdym przypadku użytkownicy mogą zobaczyć w pierwszej kolejności reklamy, zarówno na desktopach jak i urządzeniach mobilnych – nawet jeśli decydują się je omijać.

Doskonalsze reklamy. PPC to po prostu reklama. Wyróżnia się tym, że masz większą kontrolę nad dostarczeniem swojego przekazu. Możliwość dodania w wyniku wyszukiwania lokacji, telefonu, stron pobocznych, cen czy podpunktów pozwala na większą identyfikację wizualną Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Zdjęcia produktów. Gdy sprzedajesz produkt, Google dostarcza opcję umieszczenia reklamy w formie zdjęciowej (Product Listing ADS), które pozwalają zobaczyć użytkownikowi przedmiot do kupienia. Zwiększa to liczbę wejść na stronę dzięki opcji niedostępnej dla organicznego wyszukiwania.

Budżet. Dzięki PPC masz jasną kontrolę nad budżetem. Zastanów się ile jesteś w stanie wydać dziennie i ustaw stały limit.

Szybkość. Podczas gdy kreowanie organicznej widoczności może zająć jakiś czas, kampania PPC może być stworzona w parę dni. Nie ma szybszej metody dostania się do klientów niż płatne kliknięcia.

Target. PPC pozwala znaleźć Cię przez grupę odbiorców zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie usługami. Reklamy można targetować pod względem słów kluczowych, pory dnia, lokalizacji, języka, urządzenia oraz na bazie poprzednich użytkowników. Ruch organiczny jest zazwyczaj bardziej rozproszony.

Tags: ,