Sposoby na bilansowanie technicznego i nietechnicznego SEO

Dawniej techniczne SEO opierało się na odpowiednim pisaniu kodu HTML. Polegało głównie na optymalizacji (a także manipulacji) kodu, danych meta oraz profilów linków w celu osiągnięcia lepszych rezultatów. Ta podstawowa funkcja technicznego SEO się nie zmieniła.

Z czasem szemrane taktyki oraz manipulacja stały się coraz mniej efektywne oraz niebezpieczne dla SEO, ponieważ można było otrzymać kare od Google. Dało to początek bardziej kreatywnym, nietechnicznym technikom SEO zaprojektowanym po to, by pokazać wartość oraz istotność contentu.

Nie powinno się stawiać SEO technicznego i kreatywnego po przeciwnych stronach barykady. Oba składniki są krytyczne dla kondycji Twojej strony oraz sukcesu Twoich kampanii. Techniczne SEO jest fundamentem na którym buduje się content, zapewniając każdemu elementowi odpowiednią strukturę oraz optymalizację pod silniki wyszukiwarek.

Zrozum rolę technicznego SEO w Twojej organizacji

W dzisiejszych organizacjach techniczne SEO często jest traktowane w zupełnym oderwaniu od reszty struktury. Zazwyczaj specjaliści SEO są pozostawieni sami sobie, wyznaczają sobie zadania oraz cele, często współpracują z innymi działami, na przykład webdeveloperami, działem IT czy content marketingowcami.

Osoby zajmujące się technicznym SEO są pewnego rodzaju pomostem pomiędzy tymi działami firmy, muszą zrozumieć potrzeby każdego z nich. Mogą mieć wpływ na to jak nowa polityka ochrony danych wprowadzona przez dział IT wpłynie na działalności marketingowe. Znają ograniczenia strony i potrafią porozmawiać z developerami o planach sfery marketingu. Najważniejszą ich funkcją jest upewnianie się, że wszelkie podejmowane działania są w zgodzie z zasadami technicznego SEO.

Dodatkowo techniczni SEOwcy zajmują się implementacją, opracowywaniem struktury oraz optymalizacją contentu pojawiającego się na stronie. Dlatego ważne jest żeby techniczne SEO było częścią procesu planowania. Zbyt często traktuje się ich jako „naprawiaczy”, czyli woła się ich dopiero gdy coś się zepsuje. Zespoły zajmujące się contentem oraz technicznym SEO powinny ze sobą stale współpracować!

Zbalansuj optymalizację na stronie i poza nią

Gdy już się zajmiesz balansem pomiędzy technicznym SEO a kreatywnym, pora zająć się czynnikami on-page i off-page oraz ich optymalizacją.

On-page SEO:

  • Struktura strony, jej hierarchia i design
  • Tagi tytułowe i opisy meta
  • Błędy w kodowaniu
  • Możliwość crawlowania i indeksowania
  • Linkowanie wewnętrzne
  • Mapy strony
  • Content na stronie
  • Szybkość strony
  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych

Off-page SEO:

  • Media społecznościowe oraz udostępnianie
  • Content influencerów
  • Artykuły i posty gościnne
  • Linki z zewnątrz

Zdefiniuj obowiązki każdego rodzaju SEO

Teraz należy zając się kwestią podziału obowiązków. Co należy do technicznego SEO, a co do nietechnicznego? Są oczywiście zadania, które można bez problemu przydzielić do którejś z tych grup. Na przykład decyzja o wykorzystaniu subdomen oraz design architektury strony to zajęcia czysto techniczne, a tworzenie angażującego, zoptymalizowanego contentu to działka strony kreatywnej.

Istnieją jednak działy, które mogą wywołać dezorientację albo zostać całkowicie pominięte dopóki nie określisz dokładnie kto ma się daną działką zajmować. Te właśnie sporne działy mogą doprowadzić do złego wpływu na doświadczenia użytkowników, a w rezultacie osiąganą sprzedaż. Przeciętnie rzecz biorąc, organiczne wyszukiwanie przyciąga 60% ruchu na stronę, prawdopodobnie również u Ciebie jest to największy kanał. Warto zająć się nim jak najlepiej.

Tags: , , ,