Porównywanie Twojej strony internetowej z największymi konkurentami jest przydatne z wielu powodów. Po pierwsze, pomaga Ci znaleźć przegapione szanse na rozwój. Pozwala Ci również poszukać sposobów na znalezienie się powyżej średniej w Twojej branży. Kolejną zasadą jest wyznaczenie celów dla wzrostu pozycji strony www.
Zdobycie szczytu listy w wynikach wyszukiwania i utrzymanie się tam jest trudniejsze niż kiedykolwiek i ten trend raczej się nie odwróci w ciągu najbliższych lat. Choć wskazówki Google się nie zmieniły zbytnio przez ostatnie lata, to już algorytm przeszedł wiele modyfikacji.
Dzięki regularnym aktualizacjom Google jest w stanie lepiej filtrować wyniki wyszukiwania i wyrzucać strony niesprostającej ich standardom oraz przesunąć w górę strony internetowe pełne wartościowego contentu.
Nie da się wykorzystać odwróconej inżynierii w przypadku algorytmu Google. Jest znacznie zbyt skomplikowany. Mimo to przegląd najlepszych stron internetowych jest dobrym sposobem na zdeterminowanie najlepszych praktyk. Na najprostszym poziomie stronę można rozłożyć na trzy podstawowe czynniki:
- Technologię
- Zawartość
- Backlinki
Dzięki tym trzem czynnikom możesz lepiej zbadać strony swoich konkurentów.
Technologia stron
Dobra struktura strony internetowej zapewnia wysoką szybkość działania, łatwość użycia oraz przyjazność dla botów crawlujących. Nie musisz mieć żadnej konkretnej technologii do osiągnięcia tego, lecz jeśli startujesz z nową stroną, warto podpatrzeć jak to osiągnęła konkurencja.
Polecam skorzystanie z serwisu BuitWith.com. Znajdziesz tam dane dotyczące technologii wykorzystywanej na stronach, między innymi:
- Serwer
- Usługi mailowe
- Dostawca hostingu
- Certyfikaty SSL
- CMS (np. WordPress)
- Reklama
- Analityka i śledzenie
- Biblioteki JavaScript
- Wersja mobilna
- Widżety
- I wiele innych
Architektura stron. Warto przebadać konkurencję pod względem architektury sieciowej. Sprawdź ich mapy strony, zobacz w jaki sposób mają zbudowane kategorie i podkategorie. W ten sposób możesz znaleźć ciekawe rozwiązania oraz luki, które możesz zapełnić na swojej stronie.
Szybkość strony. Jako że urządzenia mobilne są najczęściej wykorzystywane do uzyskania dostępu do sieci, szybkość strony jest niezwykle istotna. Google wymieniło ten czynnik jak jeden z mających wpływ na rankingi. WebPage Test pozwala Ci sprawdzić jak sobie radzisz porównując do konkurencji.
Jeśli Twoja strona będzie sprawowała się gorzej od konkurencji, sprawdź ją w narzędziu Google – PageSpeed Insights. Tam znajdziesz porady jak przyspieszyć działanie swojej witryny. Nawet jeśli jesteś najlepszy wśród konkurencji, nadal warto zbadać czy nie da się jeszcze bardziej przyspieszyć strony.
Badanie organicznych słów kluczowych
Zbudowanie odpowiedniej listy słów kluczowych jest wciąż istotne. Istnieje szansa, ze twoja konkurencja już zainwestowała dużo czasu w stworzenie dobrej strategii fraz kluczowych. Nie pozwól by ich praca się zmarnowała. Wykorzystaj ich dane do ściągnięcia odbiorców na Twoją stronę.
Najlepszym narzędziem do tego celu będzie Ahrefs. Program ma dużą bazę rankingów z podziałem na strony. Ułatwiają również znalezienie fraz przynoszących ruch oraz ich potencjał do pozycjonowania.
Masz również wiele opcji filtrowania słów kluczowych:
- Pokazanie słów kluczowych które ktokolwiek z konkurencji pozycjonuje, a Ty nie
- Pokazanie słów kluczowych które co najmniej dwa cele pozycjonują, a Ty nie
- Pokazanie słów kluczowych pozycjonowanych przez całą konkurencję, a Ty nie
W ten sposób nie tylko znajdziesz wysokiej jakości słowa kluczowe, ale również potencjalne szanse na rozszerzenie działalności.