Strategie off-page SEO służące zbudowaniu reputacji online

Off-page SEO to wszelkiego rodzaju działania mające na celu optymalizację marki w sieci i poza nią za pomocą tworzenia contentu, relacji oraz linków w celu stworzenia optymalnego obrazu strony dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarek. Polega na stopniowym zwiększeniu pozytywnych wzmianek o marce, wizyt na stronie i konwersji.

Czym jest off-page SEO i dlaczego nie możesz go ignorować?

Specjalistów SEO nie trzeba przekonywać o konieczności prowadzenia działań poza stroną. Dobrze wiemy o tym, że zanim ktoś znajdzie naszą markę i zacznie jej używać, ma już zazwyczaj wyrobioną opinię na podstawie recenzji, poleceń od rodziny czy znajomych czy jakichkolwiek innych informacji dostępnych w sieci i poza nią.

Największym błędem wśród osób zajmujących się SEO jest ograniczanie off-page SEO do budowania bazy linków, które – choć jest istotne – nie jest jedyną częścią strategii off-page SEO.

O SEO poza stroną trzeba myśleć z dwóch stron:

Cel off-page SEO: Akumulować pozytywne sygnały i interakcje z Twoją marką, z nadzieją, że ogólny rachunek tych działań wyjdzie na plus.

Zalety off-page SEO: Wspominanie marki, pozytywne recenzje, linki itp.

Chociaż myślenie o budowaniu bazy zewnętrznych linków jest priorytetem w off-page SEO, ważne jest również tworzenie ich w odpowiednim kontekście oraz dawanie priorytetu czynnikom wpływającym na off-page SEO.

Wśród czynników wpływających na jakość SEO jest między innymi: tworzenie wartościowych produktów lub usług, posty gościnne na popularnych blogach, budowanie relacji z wpływowymi stronami, otrzymywanie dobrej prasy, zbieranie pozytywnych recenzji oraz odpowiadanie na te negatywne, monitorowanie występowania nazwy Twojej marki poza stroną. Wymieniać można bez końca.

Naszym celem jest tworzenie contentu, który jest dostępny, interesujący i natychmiastowy do użycia. Wszelkie czynniki można podzielić na trzy grupy, które opiszemy niżej. Na tworzeniu zawartości skupimy się innym razem:

  • Marka
  • Użytkownicy
  • Content

Marka

Kiedyś przeczytałem, że nawet największe zasoby wydane na SEO nie pomogą w dłuższym okresie, jeśli marka lub produkt są słabe. Nawet jeśli przez jakiś czas uda się wybić takiej stronie, w końcu użytkownicy się zorientują i wyrażą swoje niezadowolenie, a strona spadnie w wynikach wyszukiwania.

Podobnie sprawa wygląda z obsługą klienta. Jeden skandal może pogrążyć całą Twoją reputację, jak to miało niedawno miejsce w przypadku United Airlines. Można powiedzieć, że tam właśnie zawiodło off-site SEO : ) Linia lotnicze przez długie lata będzie płacić za tamten błąd.

Dlatego tak istotna jest obsługa klienta. Cel jest tu jeden – niech każdy kto będzie miał styczność z Twoją marką poczuje, że interakcja ta nie mogła przebiec w bardziej pozytywny sposób.

Użytkownicy

Im lepiej będziesz znał swoich odbiorców, tym łatwiej będzie Ci przeprowadzić z nimi interakcje, dzielić się z nimi i uczyć od nich. To jeden z filarów off-page SEO. W pierwszej kolejności musisz mieć w pełni aktywne media społecznościowe, musisz również na bieżąco odpowiadać na pytania i sugestie użytkowników.

Działania w social media muszą opierać się na tych trzech filarach:

  • Bądź obecny: monitoruj na bieżąco aktywność w mediach społecznościowych.
  • Bądź ludzki: ludzie w sieci spodziewają się normalnej interakcji, a nie odpowiedzi z szablonu bota oraz nieustannej promocji marki w każdej wiadomości.
  • Bądź proaktywny: jedną z najlepszych rzeczy jest szczera i wyczerpująca obsługa. Nawet jeśli klient spyta się o produkt lub usługę której nie oferujesz, możesz polecić mu daną rzecz na innej stronie, nawet jeśli należy do konkurencji. Zadowolony klient może w przyszłości wrócić do Ciebie.

Buduj relacje z tzw. „influencerami”, czyli osobami z dużą liczbą followersów na kontach społecznościowych i dużą aktywnością. Takie osoby są cennym aktywem w Twojej firmie, dzięki nim możesz dotrzeć do nowych odbiorców. W relacjach bądź uczciwy i otwarty, a na pewno się to opłaci w dłuższej perspektywie.

Tags: