Stronicowanie w sklepie internetowym – jak ustawiać paginację?

Podział treści na kolejne podstrony, czyli inaczej paginacja jest bardzo często wykorzystywana w sklepach internetowych, jak również w serwisach, które zamieszczają długie treści. Wprowadza się ją najczęściej w trosce o użytkowników, którym znacznie łatwiej jest w ten sposób zapoznawać się z treścią strony www. Decydując się na wdrożenie stronicowania nie można jednak zapominać o zasadach, jakimi rządzi się SEO, aby nie wpłynęło ono na obniżenie wyników strony w rankingach Google. Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób ustawić paginację w swoim sklepie, aby zrobić to z korzyścią.

Co to jest stronicowanie?

W skrócie polega ono na podzieleniu treści na fragmenty, które znajdą się później w innych częściach serwisu (na podstronach). Takie rozwiązanie ma pozytywny wpływ przede wszystkim na wydajność witryny, która szybciej czytuje się przy mniejszej ilości grafik. Ułatwia to także przeglądanie strony sklepu użytkownikowi, który z łatwością może zapamiętać, na której podstronie zakończył przeglądanie produktów i ile jeszcze stron mu pozostało.

Coraz częściej spotkać można stronicowanie automatyczne na stronach sklepów internetowych. Kiedy tylko użytkownik zakończy przeglądanie zawartości jednej podstrony i zjedzie na dół, automatycznie zostaje przekierowany do kolejnej, a zmienia się dla niego jedynie adres w pasku strony. Takie rozwiązanie ma jednak zwolenników i przeciwników. Zdaniem tych drugich, utrudnieniem jest to, że nie wiedzą dokładnie na której z podstron znajdują się aktualnie i po jakimś czasie mogą mieć trudność z powrotem do określonego miejsca. Tradycyjna paginacja pozwala na zapamiętanie numeru podstrony, ponieważ znajduje się on zawsze na dole strony.

Problem z duplikacją treści

Duplikacja treści to jeden z problemów, do których może prowadzić paginacja. Pojawia się on wówczas, kiedy ten sam produkt, tekst, tytuł, czy opis produktu znajduje się na kilku podstronach jednocześnie. Istnieje jednak sposób, aby nie stronicowanie nie szkodziło podczas rankingowania stron www przez roboty Google i są to tak zwane kanoniczne adresy URL.

Coraz częściej sklepy internetowe dają swoim klientom możliwość przeglądania wszystkich produktów na jednej podstronie, jeśli dokonają oni takiego wyboru, zamiast poruszać się pomiędzy kolejnymi podstronami. Przykład:

Podstrona, która zawiera pełen asortyment to:

sklep.abc.pl/zabawki-dla-dzieci

Paginacja:

  • pl/zabawki-dla-dzieci-1
  • pl/zabawki-dla-dzieci-2
  • pl/zabawki-dla-dzieci-3

W jaki sposób wdraża się takie rozwiązanie?

Każda z podstron, którą stronicujemy musi w sekcji mieć wdrożony kanoniczny tag, który wskazywał będzie na stronę z pełnym asortymentem.

Przykład:

Jeżeli serwis nie posiada jednej strony z pełną zawartością sklepu, wówczas dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie atrybutów rel=”prev” i rel=”next”. W ten sposób wskazuje się robotom wyszukiwarki, kolejne podstrony, które wspólnie tworzą dla niego całość. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w wynikach wyszukiwarki powinna pojawić się pierwsza strona paginacji.

W przypadku, jeśli paginacja nie jest jedynym rozwiązaniem na stronie, a istnieje też możliwość filtrowania produktów w wybrany przez klienta sposób, dobrym rozwiązaniem jest zastosowaniu obu tych metod jednocześnie. Jednoczesne zastosowanie przekierowania kanonicznego i oraz rel=”prev” i rel=”next” pozwoli na wyeliminowanie duplikacji treści, która może wystąpić z uwagi na indeksowanie stron, które poddane byłyby różnym filtrom.

SEO a paginacja w sklepach internetowych

Google dość dobrze radzi sobie z paginacją w sklepach internetowych i rozpoznaje podstrony, na których znajduje się podzielona treść, nawet bez zastosowania powyższych znaczników. Należy pamiętać, że oznaczenia rel=”prev” i rel=”next” nie są dla robotów niczym więcej jak wskazówką, w jaki sposób rozpoznać stronę. Jeśli kolejna z podstron paginacji posiada takie elementy, jak identyfikator sesji, wówczas podczas wdrażania rel=”prev” i rel=”next” trzeba pamiętać o ustawieniu dla nich takich samych parametrów.

Ważne wskazówki podczas wdrażania paginacji w sklepie online:

  • Nie należy zbytnio skracać treści na stronie i ciąć jej, tworząc w ten sposób wiele podstron. po pierwsze, takie rozwiązanie jest dla użytkownika znacznie bardziej męczące, ponieważ co chwilę musi on przechodzić na kolejną stronę. Po drugie, ma to negatywny wpływ na wydajność całej strony.
  • Nie powinno się powielać tej samej treści na kolejnych podstronach, które dotyczą jednej kategorii produktów. Znacznie lepszym rozwiązaniem są unikalne treści.
  • Nie należy również różnicować tytułów poszczególnych podstron za pomocą ich numeracji.
  • Warto zadbać o to, aby nawigacja w ramach podstron odbywała się w sposób instynktowny i przede wszystkim wygodny. Użytkownik powinien bez problemu móc znaleźć się na pierwszej i ostatniej stronie oraz kilku kolejnych.

Paginacja może być dla użytkowników znaczącym ułatwieniem podczas przeglądania zawartości sklepu. Podczas jej wdrażania należy jednak w szczególny sposób zadbać o to, aby nie doszło do duplikacji treści na poszczególnych podstronach, ponieważ może to zniechęcić do dalszego przeglądania.