Strukturyzowane dane to temat przewijający się w SEO od dobrych kilku lat, wszystko od czasu, gdy w 2011 roku najwięksi gracze na rynku wyszukiwarek – Google, Bing, Yahoo! i Yandex – zgodziły się na wykorzystanie tego samego standardu listy atrybutów czy wpisów, znanego jako Schema.org.
Wciąż jednak jest dużo niejasności co do tego, czym właściwie są dane strukturyzowane, do czego się je wykorzystuje oraz jak ich użyć do celów SEO. Według badania przeprowadzonego niedawno przez Bing, jedynie 17% marketingowców wykorzystuje lub planuje wykorzystać strukturyzowane dane w swojej strategii.
Czym są „dane strukturyzowane”?
Strukturyzowane dane to ogólne pojęcie odnoszące się do danych, które są w jakikolwiek sposób uporządkowane (czyli mają jakąś strukturę). Dla przykładu, jeśli masz listę kontaktów, które uporządkujesz w tabelę z nazwanymi wierszami i kolumnami, właśnie utworzyłeś strukturyzowane dane.
W kontekście SEO, dane strukturyzowane odnoszą się do stworzenia pewnego rodzaju schematu na stronie, co pozwala na dostarczenie dodatkowych informacji o contencie danej podstrony. Taki schemat pozwala na lepsze zrozumienie treści stron przez wyszukiwarki, co zwiększa szanse na pojawienie się jej w rozbudowanych funkcjach SERP, takich jak na przykład snippety pojawiające się nad klasycznymi wynikami wyszukiwania.
Jako że tego rodzaju dane muszą być przetworzone i zrozumiane tak samo przez użytkowników, jak i algorytmy wyszukiwarek, używa się wspomnianą ustandaryzowaną implementację struktur (formaty i/lub syntaxy) oraz klasyfikację relacji i terminów (słowniki), które należy wykorzystać.
Gdy mówimy o użyciu strukturyzowanych danych do SEO, zazwyczaj słownikiem, który wykorzystujemy jest Schema.org. Istnieją oczywiście inne rodzaje struktur, ale w związku z powszechnym przyjęciem tego formatu przez największe wyszukiwarki, nie ma sensu ich omawiać.
W jaki sposób dane strukturyzowane wspomagają SEO?
Google, Bing oraz inne wyszukiwarki zachęcają webmasterów do wykorzystania strukturyzowanych danych, a ich użycie może znacząco poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania, o ile zostaną one poprawnie zaimplementowane.
Oto niektóre z korzyści płynące z wykorzystania strukturyzowanych danych w SEO, głównie polegają one na możliwości pojawienia się w wynikach wyszukiwania w dodatkowych polach:
- Wzbogacone wyniki wyszukiwania: zawierające style, zdjęcia oraz inne wizualne usprawnienia
- Wzbogacone karty: Wariacja na temat wzbogaconych wyników wyszukiwania, ale przeznaczona dla użytkowników urządzeń mobilnych
- Knowledge Graph: Informacja o danym podmiocie, na przykład o marce
Istnieje jeszcze kilka innych sposobów, w jaki wykorzystanie strukturyzowanych danych może poprawić Twoje wyniki wyszukiwania. Wszystkie one zwiększają Twój CTR, czyli stosunek wejść na stronę. Dzieje się tak, ponieważ są one wizualnie bardziej widoczne i zachęcające w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wyższy CTR zwiększa pozycję w rankingach wyszukiwania oraz jest pozytywnym sygnałem zachowania użytkowników.
Zaimplementowanie danych strukturyzowanych to również sposób na przygotowanie się na przyszłość wyszukiwania, jako że Google podążą w kierunku hiper-personalizacji oraz rozwiazywania problemów i odpowiadania na pytania bezpośrednio, bez konieczności przeglądania dziesiątek linków.
Popularne mity dotyczące strukturyzowanych danych
Po pierwsze, zaimplementowanie danych strukturyzowanych nie zapewnia pojawienia się w ramkach wyświetlających się nad wynikami wyszukiwania. Czasem dany content nie pojawi się w nich w ogóle, a czasem dzieje się to nieregularnie. Nie oznacza to, ze zrobiłeś coś źle.
Po drugie, dane strukturyzowane nie są elementem rankingu. Wiadomo, że ich wykorzystanie pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treść zawartą na Twojej stornie, ale nie oznacza to, że jest to składowa rankingu. Oczywiście, może się okazać, że storna znajdzie się wyżej w SERP, ale będzie to efekt pośredni wykorzystania strukturyzowanych danych, o czym już wspomniałem parę akapitów wyżej.