Zanim rozpoczniesz optymalizować swoją stronę na potrzeby wyszukiwarek internetowych musisz najpierw ustalić, które frazy kluczowe będą dla Ciebie najważniejsze. Dobrym początkiem będzie wybór 3 lub 4 słów, pod którymi chcesz osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Kiedy zdecydujesz się na konkretne frazy warto postawić sobie cel ? dostanie się do TOP20, TOP10, TOP10 w SERPach pod dane ?słowo-klucz?. To czy hasła będą ogólnikowe lub bardzo szczegółowe zależy tylko i wyłącznie od Ciebie ? aby ułatwić Ci wybór przyjrzymy się jednak wadom i zaletom poszczególnych grup i rodzajów najczęściej stosowanych fraz.
Frazy ogólne
Przez ogólną frazę (przez niektórych pozycjonerów definiowaną również jako szeroką) rozumiemy wszystkie te hasła wpisywane najczęściej do wyszukiwarki przez Internautów, kiedy nie wiedzą do końca czego tak naprawdę szukają. Ogólne frazy są zazwyczaj bardzo krótkie (jedno-, dwuwyrazowe) i mało konkretne (na przykład buty lub sport). Słowa kluczowe tego typu to trudny orzech do zgryzienia dla pozycjonera ? konkurencja jest piekielnie silna i osiągnięcie pierwszej pozycji wymaga sporo wysiłku. Z drugiej jednak strony, osiągając korzystny ranking w przypadku tego typu fraz możesz liczyć na naprawdę duży ruch i lepsze efekty!
Podsumowanie: bardzo trudne do przebicia, jednak na dłuższą metę warto starać się o wysokie SERPy. Początkującym pozycjonerom nie zaleca się korzystania z tego typu fraz ? wyjątkiem mogą być nisze rynkowe i frazy mało popularne gdzie konkurencja jest niższa.
Skonkretyzowane słowa kluczowe
Konkretne słowa kluczowe zawierać będą w sobie wiele słów, często przymiotników ? wpisywane są przez internautów, którzy dokładnie wiedzą czego szukają i zależy im na jak największym zawężeniu wyników. Przykład to na przykład ?używane czarne buty na obcasie?, ?alternator mazda 323f 1996 rok? i tym podobne. W przypadku tych fraz konkurencja jest zdecydowanie mniejsza i osiągnięcie wysokich pozycji w rankingach okaże się zazwyczaj dosyć proste. Minusem tego typu słów kluczowych jest jednak zdecydowanie mniejszy ruch otrzymywany w zamian za znalezienie się na szczycie listy wyszukiwania.
Chcąc czerpać realne korzyści z skonkretyzowanych fraz kluczowych niezbędne będzie posiadanie przynajmniej kilku stron w co najmniej TOP3 dla różnych słów kluczowych tego typu, aby osiągnąć wyniki przybliżone do tych, które zapewnia ogólne słowo-klucz.
Podsumowanie: Łatwiejsze w rankingowaniu i zapewniają unikatowy i konkretny ruch ? na Twoją stronę trafiają osoby, które wiedzą czego szukają. Jedynym minusem będzie relatywnie niska liczba odwiedzin zapewnianych przez frazy skonkretyzowane.
Unikalne i brandowane frazy kluczowe
Brandowane czyli ?markowe? frazy kluczowe są słowami unikatowymi dla konkretnych firm ? zazwyczaj zawierają w sobie nazwę danego przedsiębiorstwa, konkretne nazwy produktów i tym podobne. Jest to jeden z najłatwiejszych sposobów, aby zapewnić sobie traffic na zadowalającym poziomie.
Praktyka pokazuje jednak, że chwila nieuwagi w przypadku fraz brandowanych może być szybko wykorzystana przez konkurencję. Wyobraź sobie, że duża firma wprowadza nowy i szybko zyskujący sobie popularność produkt. Podchodzi jednak nonszalancko do jego wypozycjonowania w sieci co wykorzystuje rywal rynkowy i przejmuje czołowe pozycje w rankingach dla fraz, które potencjalnie nie powinny być dla niego zarezerwowane.
Jeżeli posiadasz popularną markę lub produkt upewnij się, że przeprowadziłeś optymalizację strony i chociaż najprostsze praktyki SEO pod słowa-klucze tego typu.
Narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych
Większość narzędzi do analizy i wyszukiwania fraz kluczowych to dosyć luźne połączenie twardej statystyki i elementów najczarniejszej magii 😉 Jest to spowodowane między innymi przez Google, które nie udostępnia rzeczywistych i aktualnych wartości liczbowych oraz zbytnio ambitnych developerów oprogramowania SEO, którzy na siłę chcą sprzedać swoje produkty. Ponieważ w przypadku większości narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych nigdy nie mamy pewności czy podają chociaż zbliżone do prawdy dane najlepiej jest dokonywać porównań na podstawie jak największej ilości źródeł. Nawet w tym przypadku powinna to być jedynie podpowiedź lub nakierowanie a nie twardy fakt, w który powinieneś ślepo zawierzyć!
Przykładowo Yahoo robi ukłon w stronę pozycjonerów i już od lat udostępnia informacje odnośnie popularności poszczególnych słów kluczowych i masę narzędzi bazujących na konkretnych danych. Dzięki temu pozycjonując pod Yahoo uzyskujesz dostęp do pomocnych narzędzi dających ogólne pojęcie na jakie słowa kluczowe należy zwrócić szczególną uwagę podczas optymalizacji stron internetowych.
Stwórz krótką listę
Tak jak wspominałem na początku ? jeżeli chcesz, aby Twoja strategia SEO była skuteczna na początku wybierz nie więcej niż 2-3 frazy kluczowe na jedną stronę. Częstym błędem wielu początkujących pozycjonerów jest rzucanie się na głęboką wodę i upychanie na stronie kilkuset różnych słów-kluczy i oczekiwanie z nadzieją na osiągnięcie pierwszych miejsc w rankingach.
Rozwiązania takie może i działały dekadę temu. Obecnie jednak algorytmy wyszukiwarek internetowych są o wiele bardziej złożone i nie dadzą się nabrać na tak banalną sztuczkę. Właśnie dlatego lepiej zacząć skromnie, ale porządnie i z głową. Jeżeli zakładasz nową stronę należy o tym pamiętać szczególnie ? ?świeże? witryny w zasadzie nigdy nie osiągając czołowych pozycji dla wielu fraz jednocześnie.