W rozpoczętym kilka dni temu cyklu tekstów WordPress SEO przyglądałem się podstawom optymalizacji i strategii SEO pod jednego z najpopularniejszych CMSów. Dzisiaj chciałbym się natomiast skupić na optymalizacji szablonu/skórki/templatki ? najogólniej mówiąc wyglądu graficznego strony.
Jako, że nikt zazwyczaj nie czyta wstępów to nie przedłużam i przechodzę do konkretów! Miłej lektury 😉
Breadcrumbs ? okruszki chleba
Breadcrumbsy to nic innego jak specyficzny system nawigacji na stronie internetowej, którego postać wygląda następująco: Strona Domowa >> Kategorie >> SEO >> Podstawy pozycjonowania. Dzięki takiemu układowi użytkownik wie gdzie dokładnie znajduje się w danej chwili i może szybko powrócić do wcześniej przeglądanych stron (wyższych w hierarchii). Taki układ dobry jest z dwóch podstawowych powodów:
- Przede wszystkim ułatwia nawigację na stronie i powoduje, że staje się bardziej czytelna
- Pozwala wyszukiwarkom łatwiej określić strukturę całej witryny i ?prześlizgnąć? się po jej kolejnych podstronach.
Takowe breadcrumby powinny linkować do strony domowej i kategorii, w której znajduje się post. Jeżeli wpis przypisano do kilku kategorii wtedy wybieramy jedną ? najważniejszą. Proces ten oczywiście można zautomatyzować ? należy jedynie dopasować pliki single.php oraz page.php do Twojej skórki i skorzystać z jednego z darmowych pluginów SEO obsługującego okruszki chleba (przykładowo http://yoast.com/wordpress/seo/).
Nagłówki
Chociaż większość skórek ciętych pod WordPressa jest już właściwie przygotowana, to upewnij się, że tytuł postu posiada ustawione nagłówki <h1> i nic więcej. Dodatkowo jedynie nazwa bloga na pierwszej stronie może być wyróżniona <h1> a wszystkie pojedyncze posty i strony kategorii nie powinny ?dostać? nic więcej niż <h3>. Paski boczne (na przykład menu nawigacyjne) natomiast staraj się wyróżniać nagłówkami <h2> i <h3>.
Zmiany można tutaj bardzo łatwo wprowadzić edytując pliki post.php oraz page.php waszej templatki. W miejscu tym nie będę wyjaśniał czemu właściwe nagłówki są tak ważne ? informacje na ten temat znajdziecie w innych wpisach na mixedmedia.pl dla początkujących pozycjonerów.
Wyczyść swój kod
Jeżeli w plikach szablonu znajdują się fragmenty napisane w javascriptcie lub CSSie to wszystkie z nich przenieś do niezależnych osobnych dokumentów i staraj się zachować ?czystość? templatki. Im bardziej zaśmiecona struktura graficzna od strony kodowej tym gorsze wyniki jeżeli chodzi o SEO. Dzięki temu użytkownicy będą mogli cachować te pliki już przy pierwszej wizycie, a wyszukiwarki nie będą musiały pobierać ich za każdym razem!
Główny cel: płynność i czas ładowania!
Niezwykle istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez googleboty podczas crawlowania danej witryny jest prędkość ładowania się kolejnych podstron. Aby zwiększyć płynność masz trzy możliwości:
- Zoptymalizuj szablon, aby jak najrzadziej odnosił się do bazy danych.
- Oprócz tego warto zainstalować plugin cachujący. Osobiście polecam W3 Total Cache ? co prawda ustawienie pluginu zajmuje trochę czasu, jednak dzięki temu znacznie przyspieszysz działanie swojego bloga. W3 Total Cache działa jeszcze lepiej kiedy połączy się go z takimi narzędziami jak MaxCDN.
- Pamiętaj jednocześnie, że oszczędzanie na hostingu nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem. Jeżeli faktycznie chcesz odnieść sukces i chcesz aby Twój blog był w stanie wyciągnąć nawet największe obciążenia wybierz jak najlepszy pakiet usług hostingowych.
Przemyśl układ paska bocznego
Spora liczba webmasterów chce upchnąć zbyt wiele rzeczy w bocznym menu nawigacyjnym swojej strony. Czy naprawdę musisz umieszczać tam linki do blogów wszystkich internetowych znajomych? Może byłoby mądrzej dodać je do strony główne? Google jak i inne wyszukiwarki w dzisiejszych czasach raczej będą ignorować taki ciąg odnośników.
Nie sprawiasz więc przysługi ani swoim znajomym, a tym bardziej samemu sobie. Zachęcasz swoich gości do tego, aby sprawdzali strony konkurencyjne ? może okazać się, że przerzucą się na nie całkowicie zapominając o Twojej witrynie!
To samo tyczy się wyszukiwarek internetowych. Na stronach z pojedynczymi postami, odnośniki tego typu nie będą zazwyczaj powiązane bezpośrednio z tematem wpisu, tak więc wcale Ci nie pomagają pod względem SEO. Wniosek: pozbądź się ich!
Może kiedyś WP wprowadzi wbudowane rozwiązania pozwalające na ustawianie dwóch różnych pasków bocznych ? jednego dla strony głównej i drugiego dla stron ze wpisami. Jak na razie musimy jednak korzystać z zewnętrznych widżetów.
Mapa strony HTML
Dla niektórych witryn mapa strony HTML może być całkowicie niepotrzebna ? szczególnie jeśli prowadzimy prawdziwego bloga. Kiedy jednak witryna posiada bardziej korporacyjny charakter i kilka poziomów głębokości podstron wtedy sitemap w rzeczywistości może okazać się niezwykle korzystny dla samych użytkowników, ale również i dla wyszukiwarek internetowych.
Na temat map stron HTML pisałem już wcześniej ? więcej informacji znajdziecie na blogu 😉
Podświetlanie informacji o autorze
Google po ostatnich autoryzacjach coraz więcej uwagi zwraca na to kto jest autorem danego posta. Wykorzystując atrybuty ?rel=author? oraz ?rel=me? możesz sprawić, że Twoje zdjęcie zacznie pojawiać się przy pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Jak się okazuje ma to duży wpływ na liczbę generowanych odwiedzin oraz odsetek użytkowników powracających.