Jak wiadomo, od lat jednym z najważniejszych czynników w rankingach wyszukiwarek jest liczba linków prowadzących do danej strony. Sprawa nie ogranicza się jednak tylko do ich liczby, ale również ogólnej wartości poszczególnych linków. Google od dawna walczy z nieetycznymi metodami SEO oraz spamem. W poniższym artykule postaram się wyjaśnić czym jest dobry, naturalny link.
Czym są naturalne linki i jak je rozpoznać
Link naturalny
Naturalny link to taki, który zdobywa się organicznie (czyli nie jest zdobyty przez Ciebie w żaden sposób).
Naturalne linki:
- Nie mają parametrów śledzenia
- Nie pojawiają się w sponsorowanym czy płatnym contencie
- Nie są powiązane z żadnymi systemami do monetyzacji ani przekierowywaniami.
- Naturalny link istnieje jako odnośnik do contentu, strony czy źródła.
Nienaturalny link
Są to wszelkiego rodzaju płatne linki, które mogą zostać umieszczone na stronie i śledzone, mogą również służyć monetyzacji za pomocą programów afiliacyjnych, kampanii CPC, influencerów czy skryptów monetyzacyjnych.
Jeśli mają ustawiony parametr follow, mogą zostać wzięte pod celownik Google, który w aktualizacji Penguin zaczął walkę z tego rodzaju linkami. Takie linki nie będą miały wartości dla pozycjonowania strony.
Półnaturalny link
Czasami natkniesz się na mieszany system linków. Są to linki naturalne, ale mające parametry służące do śledzenia. Jeśli klikniesz w taki link, osoba która go zamieściła otrzyma zapłatę, a Ty wylądujesz na landing page który może mieć ustawione parametry śledzenia.
Blogerzy i inni twórcy mogą kopiować i wklejać ten sam link bezpośrednio na ich strony, co skutkuje w powstaniu naturalnych linków, ale jednocześnie jest to udostępnianie nienaturalnych odnośników.
Co sprawia, że linki są wysokiej jakości
Linki wysokiej jakości pochodzą ze stron o dużej reputacji. Jest to najbardziej ogólna definicja, która może nieco się różnić w zależności od tego jakiego rodzaju działania SEO podejmujesz i na jakiej pozycji znajduje się Twoja strona. Strony są wysokiej jakości jeśli spełniają jak najwięcej z poniższych kryteriów:
- Strona należy do tej samej niszy albo chociaż regularnie publikuje artykuły na tematy powiązane z daną niszą.
- Strona nie ma linków prowadzących do stron dla dorosłych, nielegalnych oraz oszustów.
- Nie zauważysz, że oferują content sponsorowany (poza jasno określonymi reklamami).
- Widoczne sekcje nie wspominają nic o konieczności płacenia za linki.
- Jeśli znajduje się w wiadomościach Google, to oznaka, że strona jest wysokiej jakości i ma zaufanie wyszukiwarki.
Co sprawia, że link jest dobry
Dobry link to inna rzecz niż link wysokiej jakości. Może to być link każdego rodzaju, wystarczy, że wywiera pozytywny wpływ na stronę.
Czynniki brane pod uwagę przy określaniu czy dany link jest dobry czy zły również się zmieniają w zależności od sposobu prowadzenia SEO. SEO lokalne, krajowe czy międzynarodowe wymaga nieco innego podejścia do kwestii zdobywania linków.
Jak zbudować bazę dobrych linków
Zanim zaczniesz budować bazę linków, musisz zastanowić się nad paroma kwestiami. Najlepiej jest odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Dlaczego dana osoba chciałaby udostępnić mój link w swoim contencie?
- Czy dostarczyłem odpowiedź na problem, którego dotyka mój content?
- Co jest takiego unikalnego w moim contencie, żeby ktoś chciał go udostępnić na swojej stronie?
- W czym mój content jest lepszy od innego traktującego na ten sam temat?
- W jaki sposób ułatwiam innym osobom dzieleniem się linkami do mojego contentu?
- Gdzie powinienem się reklamować, żeby moje artykuły pojawiały się osobom, które mogą być zainteresowane zamieszczeniem linka do mojej treści?