Gdy mówi się o botach i automatyzacji, często wspomina się o zagrożeniach dla wielu zawodów, które mogą kompletnie zaniknąć wskutek poprawy algorytmów. Dużo rzadziej mówi się o optymalizacji pracy w wielu zakresach. Dla przykładu, wykorzystanie botów w marketingu internetowym pozwala na znaczne poprawienie kontaktów z potencjalnymi klientami i zwiększenie konwersji.
Boty mogą oszczędzić mnóstwo czasu poświęcanego normalnie na codzienne czynności związane z kontaktem z użytkownikami i innymi kwestiami. Jeśli dobrze zaprogramujesz bota, nie musisz się martwić o problemy spowodowane błędami ludzkimi. Jakie zastosowania mogą mieć boty na stronach internetowych?
Komunikacja z użytkownikami
To jedno z najpopularniejszych i najbardziej przydatnych możliwości botów. Pozwala na olbrzymie zmniejszenie wysiłków oraz oferuje dużo korzyści. Gdy użytkownicy odwiedzają Twoją stronę, często chcą zadać pytania dotyczące Twoich produktów i usług. Jeśli nie znajdą odpowiedzi, być może nigdy nie wrócą.
Pomoc potencjalnym klientom musi być priorytetem jednak ciężko tego dokonać jeśli ma się mały dział sprzedaży czy obsługi klienta. W tym przypadku boty mogą okazać się idealnym rozwiązaniem. Można ustawić bota do emulacji czatu live i rozmów z użytkownikami.
Co może wydawać się dziwne, wielu klientów preferuje tę formę kontaktu ze stroną. Według przeprowadzonego przez Econsultancy badania, 57% klientów woli czat live od innych form kontaktu. Z innego badania wynika, że ponad połowa internautów woli tego rodzaju kontakt od rozmowy telefonicznej czy napisania maila.
O czym należy pamiętać przy ustawianiu bota? Przede wszystkim musi on brzmieć naturalnie. Napisz pytania i odpowiedzi w taki sposób, żeby były konkretne i atrakcyjne do czytania, niech będą powiązane z Twój marką w celu zwiększenia świadomości marki wśród klientów.
Możesz również dać swojemu botowi jakieś imię oraz zdjęcie profilowe, by lepiej go spersonalizować. Może to być jakaś wymyślona osoba ze zdjęciem z banku zdjęć, ale o wiele lepiej jeśli wykorzysta się dane któregoś z członków zespołu.
Przeprowadzanie researchu
Każdego roku piszę setki tekstów na blogi. Czasem dużo czasu zajmuje przeprowadzenie odpowiedniego researchu przed rozpoczęciem pisania. Jeśli miałeś kiedyś do czynienia z pisaniem artykułów, to z pewnością wiesz jakie to potrafi być męczące.
Istnieją różnego rodzaju boty pomagające w tej czynności. Moim faworytem jest GrowthBot, który przydaje się w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Możesz z niego korzystać na Slacku, Facebooku czy Twitterze. Podaje statystyki dotyczące różnych stron, pozwala podpiąć swoje konto Google Analytics, wyszukuje informacje na temat różnych firm i wiele innych rzeczy. Dzięki temu można oszczędzić mnóstwo czasu oraz tworzyć lepsze teksty.
Zarządzanie leadami
Zarządzanie leadami często jest bardzo żmudnym i nudnym zadaniem. Na szczęście tutaj również można skorzystać z pomocy botów, które same sklasyfikują pozyskane leady do odpowiednich kategorii.
Najlepszym sposobem na klasyfikację leadów jest umieszczenie bota razem z live chatem. Można wtedy wyświetlać wiadomość użytkownikom z informacją o chęci udzielenia pomocy. Bot pozwoli znaleźć odpowiedni produkt klientowi lub pomoże mu w ścieżce dokonania zakupu.
Spersonalizowana obsługa klienta
71% konsumentów woli wyświetlanie spersonalizowanych reklam. Można ten fakt wykorzystać na swojej stronie. Jeśli tego nie zrobisz, możesz stracić przewagę konkurencyjną.
Jednym ze sposobów na zapewnienie personalizacji jest przeprowadzenie na kliencie krótkiego quizu z kilkoma pytaniami. W ten sposób bot może poznać preferencje klienta, a w rezultacie otrzyma on lepsze oferty.
Dla przykładu, CNN na Facebooku wysyła swoim czytelnikom spersonalizowaną listę artykułów opartych na wcześniej przeprowadzonej krótkiej ankiecie. Dzięki temu bot wie czym interesuje się dany użytkownik i dostarcza mu interesujące go informacje.