Wyszukiwanie głosowe oraz SEO – dlaczego to tak ważna kwestia dla B2B?

W sieci można znaleźć mnóstwo artykułów na temat wyszukiwania głosowego w kategorii lokalnej oraz klasycznych firm B2C. Funkcję tę wykorzystuje się jednak do bardziej zaawansowanych zadań niż znalezienie restauracji w okolicy, wysłuchanie przepisu czy rezerwacja biletu do kina. Wyszukiwanie głosowe jest wykorzystywane w różnych sferach, warto spojrzeć na tę kwestię zajmując się również usługami B2B.

 

Kto korzysta z wyszukiwania głosowego?

Już w 2014 roku, gdy w Polsce jeszcze prawie nikt nie słyszał o wyszukiwaniu głosowym, w Stanach Zjednoczonych aż 55% nastolatków oraz 41% dorosłych korzystało z tej funkcji. Teraz sytuacja wygląda jeszcze bardziej na korzyść asystentów głosowych.

Aplikacje te są instalowane domyślnie właściwie na wszystkich nowych smartfonach. Amazon Echo to najlepiej sprzedający się przedmiot zeszłorocznych wakacji, a sprzedaż tego asystenta oraz Google Home ma przekroczyć 24 mln urządzeń tylko w tym roku.

Im większa będzie obecność asystentów głosowych, tym częściej będzie się z niej korzystać, konsumencie szybko przystosują się do wyszukiwania głosowego. Nawet rynek B2B przejdzie tę zmianę. Rosnąca popularność wyszukiwania głosowego wynika z jednej prostej rzeczy: łatwości korzystania.

W jakich sytuacjach najczęściej korzysta się z wyszukiwania głosowego?

Najczęstszym powodem korzystania z wyszukiwania głosowego jest fakt zajętych rąk lub wzroku, więc od razu wydaje się, ze najczęściej używa się go podczas prowadzenia samochodu czy w kuchni. Z badania przeprowadzonego przez Stone Temple Consulting, ponad 60% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego będąc samemu w domu, nieco ponad połowa będąc w domu w towarzystwie. Co ciekawe, blisko połowa użytkowników asystentów głosowych korzysta z ich usług również w biurze. Do tego większość z tych osób zarabia grubo powyżej przeciętnej.

Z powyższego nadania możemy wyciągnąć kilka wniosków:

  • Menedżerowie wykorzystują wyszukiwanie głosowe na co dzień
  • Wykorzystywanie wyszukiwania głosowego w biurze jest już normalną rzeczą.
  • Osoby z wyższymi zarobkami częściej korzystają z asystentów głosowych.

Można śmiało wyciągnąć wnioski, ze zajmując się B2B nie można ignorować pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe.

Jak przygotować SEO stronę B2B pod wyszukiwanie głosowe?

Według dosyć śmiałych prognoz, do 2020 roku ponad połowa wszystkich wyszukiwań będzie wykonywana głosowo. Moim zdaniem nie powinniśmy być aż tak hurraoptymistyczni, ale nie warto tez ignorować obecnych trendów, według Google w 2016 roku 20% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych było wykonywanych głosowo.

Co należy zrobić, żeby dobrze wypozycjonować stronę B2B pod wyszukiwanie głosowe?

Skup się na urządzeniach mobilnych. Wyszukiwania głosowe zazwyczaj się wykonywane na urządzeniach mobilnych, więc optymalizacja pod nie jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Optymalizacja pod smartfony i tablety to nie tylko łady i responsywny design – należy poprawić szybkość strony, usunąć wszelkie intruzyjne elementy, porzucić rozwijane menu oraz skupić się na wygodzie użytkowania na urządzeniach z ekranami różnych rozmiarów.

Celuj w długie frazy kluczowe z końca ogona. Nie mają one dużej liczy wyszukiwań, ale to właśnie one stanowią większość wyszukiwań głosowych. Pozycjonuj stronę pod naturalnie brzmiące pytania oraz długie frazy kluczowe.

Spróbuj pojawić się w featured snippets. Kojarzysz ramkę nad wynikami wyszukiwania pojawiającą się przy niektórych frazach kluczowych? W wyszukiwaniu głosowym interakcja użytkownika może zamknąć się tylko w obrębie tej ramki. Featured snippets to potężna broń każdego SEOwca, dająca szanse na pojawienie się na szczycie wyników wyszukiwania nawet pozornie słabszym stronom, ale mającym lepszy content.

Tags: , ,