Zazwyczaj pierwszą rzeczą, jaką usłyszy od klienta osoba zajmująca się naprawianiem reputacji firm w sieci, jest pytanie: „A ile to zajmie?”. Niestety, na to pytanie nie da się łatwo odpowiedzieć.
Zmiana contentu i naprawianie błędów żeby poprawić negatywne podejście Google czy Binga jest skomplikowane, w grę wchodzą tysiące (nie przesadzam!) różnych zmiennych, zazwyczaj naprawa reputacji jest czynnością bardzo czasochłonną.
Co więcej, z czasem jest trudniej odpowiedzieć na to pytanie. Google było kiedyś dużo mniej skomplikowane, można było estymować czas naprawy SEO przy pomocy innych, podobnych stron. Obecnie sprawa staje się coraz bardziej skomplikowana.
Dawniej mieliśmy również dostęp do bardziej wyrafinowanych narzędzi badających strony internetowe oraz wyniki wyszukiwania, wszystko dzięki paskowi narzędzi PageRank pozwalającym określić punktową wartość stron. Google jednak wycofał usługę w minionym roku, a wyniki nie były aktualizowane przez ostatnich parę lat.
Oczywiście, można wykorzystać narzędzia podmiotów trzecich, takich jak Domain Authority stworzony przez serwis Moz, ale nie są to idealnie odwzorowane wyniki Google.
Jak długo może trwać naprawa reputacji SEO?
Chociaż Google mocno ewoluowało w ciągu dwóch dekad istnienia, dalej najważniejszą częścią algorytmu wyszukiwania jest liczba oraz jakość linków prowadzących do danej witryny. Jest to system podobny do oceniania ważności prac naukowych w warunkach akademickich, liczy się wtedy liczba cytowani danej pracy.
Ciężko zdobyć wysokiej jakości linki w ciągu jednego dnia. Bazę linków należy stopniowo rozbudowywać, a to już zajmuje dużo czasu. Dobrze pozycjonowana strona z wiadomościami czy recenzjami mogła spędzić długie lata na rozwijaniu bazy linków, nie stało się to z dnia na dzień.
Choć dawniej dało się zmanipulować wyszukiwarki poprzez kupienie setek linków naraz, teraz nie da się ich tak oszukać. Wręcz przeciwnie, zdobywanie niskiej jakości linków może skutkować otrzymaniem kary od gogle i całkowitym usunięciem strony z wyników wyszukiwania.
Zarządzanie reputacją strony wymaga dużych nakładów czasu, według badania przeprowadzonego przez Ahrefs przeciętny wiek strony znajdującej się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania dla danej frazy wynosi blisko 950 dni. Im niższa pozycja w wynikach, tym przeciętny wiek strony krótszy, To kolejny argument potwierdzający czasochłonność całego przedsięwzięcia.
Czas jest Twoim przyjacielem. Nie da się osiągnąć zadowalających wyników w ciągu jednego dnia.