
Czego się spodziewać?
Istnieje kilka prawidłowości dotyczących wahań w rankingach:
- Przeciętnie większe wahania występują na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że podniesienie pozycji wyeliminuje wahania.
- Gdy po raz pierwszy znajdziesz się na wysokiej pozycji, dojrzysz wyższe wahania niż w przypadku utrzymania się w danym przedziale przez dłuższy czas. Im dłużej utrzymasz się wysoko w rankingach (pierwsze 3-5 pozycji) tym mniejsze będą wahania Twoich rankingów.
- Powinieneś oczekiwać więcej wahań w przypadku przejściowych tematów. Gdy szukasz jakiegoś świeżego wydarzenia, często dochodzi do mocnego przetasowania wyników wyszukiwanie i trudniej jest się utrzymać na wysokiej pozycji.
Co zrobić z wahaniami w wynikach wyszukiwania?
- Po pierwsze, nie panikuj. Wiele osób nie może znieść nagłego spadku w wynikach wyszukiwania o kilka pozycji, szukają błędów w SEO albo reorganizują swoje działania, podczas gdy taka sytuacja jest zazwyczaj przejściowa. Zmiana pozycji w wynikach wyszukiwania nie powinna być podstawą do zmiany taktyki. W większości przypadków wahania pozycji nie są od Ciebie zależne, a drastyczne działania mogą sprawić więcej szkód niż pożytku.
- Patrz w przedziale tygodniowym. Nie ma sensu sprawdzać rankingów wyszukiwania codziennie. Moim zdaniem raz na tydzień w zupełności wystarcza, a tak naprawdę można to robić nawet rzadziej. Gdy będziesz mieć dane tygodniowe z dwóch-trzech miesięcy, dużo łatwiej będzie zrozumieć wahania rankingów.
- Porównaj wahania rankingów ze swoją konkurencją. Zbierz dane dotyczące Twoich najważniejszych konkurentów i zmierz czy u nich też dochodzi do tak mocnych wahań. Najprawdopodobniej dojdziesz do wniosku, że nie tylko Ciebie dotyka ten problem i nie ma sensu się o to zamartwiać.
- Porównaj rankingi do ruchu. Może się zdarzyć, że gdy pewnego dnia pozycja Twojej strony spada w rankingach, będzie to związane z konkretnym urządzeniem albo lokalizacją użytkowników. Trzeba pamiętać o personalizacji wyników wyszukiwania. To, że u Ciebie spadłeś w rankingach nie oznacza, że tak samo będzie u innych osób.
Kiedy należy się martwić?
Wyżej pisałem, że w większości przypadków nie ma sensu martwić się wahaniami w rankingach wyszukiwania. Nie zawsze jest to prawda. Jeśli pewnego razu zauważysz, że kilkadziesiąt pozycjonowanych podstron spada drastycznie w rankingach wyszukiwania, to znaczy, że mogło się stać coś poważnego.
W takim przypadku należy przeprowadzić drobne śledztwo i znaleźć przyczyny spadku pozycji. Być może Google wychwycił jakieś nieuczciwe praktyki z Twojej strony i otrzymałeś karę? Może spadła wartość linków zewnętrznych prowadzących do Twojej witryny. Przyczyn może być wiele, lepiej zlokalizować problem jak najszybciej i próbować go naprawić.
Dobra diagnoza pozwoli na odzyskanie pozycji w rankingach wyszukiwania. Niestety, jak to często bywa, w takich przypadkach o wiele jest łatwiej zanurkować w dół w rankingach niż wspiąć się w górę, w związku z tym odzyskanie poprzedniej pozycji w rankingach może być czasochłonne.




