Badanie słów kluczowych jest dziś mocno niedoceniane. Wielu specjalistów SEO uważa, że nie jest ono tak wartościowe jak kiedyś, obecnie popularne jest wyszukiwanie głosowe, frazy kluczowe z końca ogona, a Google stosuje machine learning do rozumienia contentu znajdującego się na stronie, co zmniejsza konieczność wykorzystywania klasycznych słów kluczowych.
Twoją motywacją podczas przeprowadzania badania słów kluczowych nie powinno być jednak zrozumienie co wpisują użytkownicy w pole wyszukiwarki, ale raczej dlaczego. Zrozumienie motywacji stojącej za wpisaniem danej frazy w pole wyszukiwarki jest znacznie ważniejsze. Zaspokojenie potrzeb użytkowników powinno stać na pierwszym miejscu podczas tworzenia contentu SEO.
Wykorzystując to podejście, dasz radę stworzyć content, który zaspokoi potrzeby jak najszerszej widowni, co w rezultacie zapewnia większy ruch na stronie oraz lepszą konwersję. Należy zajrzeć w głąb słów kluczowych żeby zrozumieć intencje użytkownika. Dzięki temu dowiesz się, kim jest Twoja widownia, czym się interesuje oraz jakie są ich potrzeby.
Znajdowanie swojej widowni
Czy naprawdę wiesz do kogo starasz się dotrzeć? Można stworzyć profile swoich odbiorów, co próbuje robić wiele firm, pozwala to na lepsze działania marketingowe. Takie profile opierają się na wielu różnych danych. A czy mogą być dane lepiej pozwalające wejść do umysłów odbiorców niż słowa, które wpisują oni w pole wyszukiwarki?
Możesz wiele nauczyć się z analizy słów kluczowych. Dla przykładu, przedsiębiorcy będą formułować frazy w inny sposób niż studenci. Ci z kolei inaczej podejdą do tematu niż hobbyści w danej dziedzinie, i tak dalej. Jeśli tworzysz jedynie jeden profil użytkownika, stracisz olbrzymią część ruchu, sprzedaży oraz widoczności w sieci.
Z drugiej strony, wykorzystując badanie słów kluczowych, możesz sprawdzić, jakiej części widowni nie możesz zadowolić. Dla przykładu, jeśli na stronie nie masz żadnych filmików, nie uda Ci się dotrzeć do osób, które wpisują frazę z dopiskiem „video”. Podobnie jeśli nie tworzysz contentu dla początkujących w danej dziedzinie, na Twoją stronę nie trafią osoby wpisujące interesujące Cię słowo kluczowe + frazy typu „od zera” czy „krok po kroku”.
Odkrywanie potencjalnego ruchu
Jedną z klasycznych funkcji badania słów kluczowych jest odkrywanie przestrzeni na której możesz rozwinąć swój content. Użytkownicy mają szerokie pole zainteresowań, sprawdź które z nich jesteś w stanie zaspokoić. Dzięki temu znajdziesz tematy do nowych wpisów na firmowym blogu, a użytkownicy częściej będą trafiać na Twoją stronę.
Pamiętaj, że nie chodzi o to, że bierzesz pojedynczą frazę i tworzysz content wokół niej. Twoim celem jest dotarcie do jak najszerzej grupy odbiorców za pomocą pojedynczego wpisu. Warto tworzyć długie i angażujące wpisy, które poruszają daną kwestię z różnych stron, w ten sposób Twoja strona będzie pozycjonowana pod wiele słów kluczowych z końca ogona, a nie tylko pod najpopularniejsze frazy kluczowe.
Zaspokajanie potrzeb użytkowników
Jedną z najważniejszych rzeczy jakie możesz wyciągnąć z badania słów kluczowych jest zrozumienie czego szukają użytkownicy oraz czy potrafisz zaspokoić ich potrzeby. Należy wziąć pod uwagę, że użytkownicy nie muszą znać odpowiedniej terminologii z Twojej branży.
Jeśli pozycjonujesz strony internetowe, Twoi potencjalni klienci nie muszą wiedzieć, że proces ten nazywa się pozycjonowaniem albo SEO. Mogą napisać, że szukają „sposobu na podbijanie strony”, „pakietu Google” czy innych wariacji, które nigdy by Ci nie przyszły do głowy. Odpowiednie wykorzystanie wiedzy o słowach kluczowych pozwoli Ci dotrzeć do osób, które kompletnie nie znają się na Twojej branży i chętnie skorzystają z wiedzy eksperta.