Przez wiele lat pozycjonerzy i webmasterzy z całego świata wykorzystywali miejsce na stronie nad foldem (punktem, w którym konieczne jest przewinięcie strony w dół) do przekazania najważniejszych treści, umieszczenia nawigacji i tak dalej. Wypełniamy te około 600 pikseli niezwykle cennej przestrzeni wszystkim najważniejszymi informacjami oraz sekcjami, które chcemy przekazać użytkownikom.
Pojawienie się na rynku smartfonów i tabletów sprawiło jednak, że zmienił się nasz sposób konsumowania informacji i nawigowania w sieci. Mobilne urządzenia przyzwyczaiły nas do nieustannego scrollowania i przyczyniły się do znacznej przebudowy standardowej architektury przeciętnej witryny.
Wydawać by się mogło, że pojęcie życia pod lub nad foldem straciło jakikolwiek sens. Najnowsze analizy wskazują jednak, że wcale tak nie jest! Kiedy przeglądamy Internet desktopowo nadal 80% naszej uwagi skupiamy na tym co widzimy. Jedynie 20% osób scrolluje w dół stronę, na którą trafiło przez przypadek!
Wszystko sprowadza się więc do jednego. Musimy w jakiś sposób zachęcić ludzi do przewijania myszką w dół, aby zobaczyli całą powierzchnię strony ? niezależnie od tego jaką mają rozdzielczość ekranową oraz z jakich urządzeń korzystają (komputer/tablet/smartfon). Jak tego dokonać? Dzisiaj spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie!
Trzy sposoby zmuszające zachęcające do scrollowania
Pierwsza i najprostsza metoda to podzielenie całej strony na przykład na trzy kolumny i ustawienie w ich przypadku różnych szerokości oraz długości. Z tego powodu część informacji będzie od razu widoczna, część natomiast połowicznie. Dzięki temu unikamy złudzenia, które sprawia, że wielu osobom wydaje się, że właśnie znajdują się na końcu danej strony. Dany akapit lub zdjęcie jest rozłamywane przez fold co od razu sugeruje, że warto przewinąć stronę w dół. Technika ta wykorzystywana jest między innymi przez takie tuzy jak New York Times albo BBC.
Inna metoda to automatyczne wymuszenie na użytkowniku scrollowania. Wystarczy, że u góry strony będą znajdowały się odnośniki do jej sekcji umieszczonych niżej. Kliknięcie w hiperłącze sprawi, że strona sama przewinie się we wskazane miejsce a potencjalny internauta zobaczy treści, które wcześniej nie były dla niego dostępne!
W niektórych przypadkach warto też skorzystać z najbardziej czytelnego i widocznego rozwiązania. Przy foldzie warto umieścić przycisk typu dowiedz się więcej, czytaj dalej, lub przewiń stronę w dół. Uwierz ? tak proste rozwiązania naprawdę działają i przynoszą naprawdę zadowalające efekty!
Fold nadal się liczy
Pomimo wprowadzenia i ekspansji urządzeń mobilnych nie możesz zapominać o foldzie. Nadal posiada ogromne znaczenie. To między innymi dlatego paski nawigacji i najważniejsze słowa kluczowe/odnośniki starasz się umieszczać na szczycie strony.
Warto jednak wdrażać rozwiązania, które zmuszą userów do przewijania witryny w dół. Masz jakieś własne pomysły? 😉